Waarschuwing bij dimlichten vergeten uit te schakelen

fabialous

Senior Member
Hallo allemaal;

Is het mogelijk om een waarschuwing (akoustisch) te krijgen als je de dimlichten vergeet uit te schakelen
bij gebruik overdag ???:bloos:
En is dit evt.zelf in te schakelen , of door dealer ???
(nwe Fabia met Maxidot)

B.v.d.

Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Zolang je dimlichten (of stadslichten) branden, is ook de hele dashboardverlichting aan (dus niet alleen de wijzers maar ook de cijfers en streepjes zijn dan helderwit). Daar kun je het aan zien. Hieraan iets acoustisch koppelen lijkt me lastig, want daarvoor zul je een daglichtsensor moeten installeren.

Maar auto's met zo'n sensor hebben al de mogelijkheid om de verlichting automatisch te schakelen , dus dan heeft zo'n extra signaal weer weinig nut.

En verder: bij wat slechter zicht overdag wil je misschien wel je dim- of grootlicht aan, en niet aldoor die zoemer omdat je sensortje het daar te licht voor vindt...
:D

fabialous

Senior Member
Hoi @Canon-Eye;

Hartelijk dank voor je antwoord!!!:D:D:D
Vandaag weer wezen rijden en wat denk je .....nu werden we wel gewaarschuwd bij het verlaten van de auto dat de dimlichten nog aanstonden!!!:dankje::dankje::dankje:

Zeer vreemd dat dit in de eerste week dat we de Fabia haddden , niet gebeurde , zowel bij mijzelf als bij mijn man!!!:pieker:

Canon-Eye

Forumguru
Wacht even - hier is sprake van een misverstand. :D
In je start-post stond niet dat je de waarschuwing bedoelt als je de auto verlaat en het licht staat nog aan... En het uitdrukkelijk vermelden van "vergeten uit te schakelen bij gebruik overdag" zette mij op het verkeerde been. Ik concludeerde daar namelijk uit dat je een alarm wilt horen als het onderweg licht is geworden en je dan "vergeet" om je (dim)licht uit te schakelen.

Terug naar wat kennelijk je echte vraag was:
zodra je het contact afzet gaat het dimlicht uit en blijft alleen stadslicht (beter: parkeerlicht) aan, zowel overdag als bij duisternis. Het openen van de deur (bestuurderskant) moet het alarm laten afgaan, maar alleen als de sleutel uit het contact is. Laat je 'm zitten, dan hoor je niks.
En dat alarm klinkt ook alleen zo lang de deur open is - óók als je de verlichtingsschakelaar helemaal uit hebt gezet en de parkeerlichtjes aan één kant (1 stadslicht + 1 achterlicht) inschakelt door middel van de richtingaanwijzerhendel. Dit laatste werkt alleen als het contact uit staat - logisch, want met het contact aan schakel je hiermee de RAW in.
Zo is er iets meer duidelijkheid, hoop ik? :)

Bovenaan Onderaan