Waarschuwing bij overtreden max snelheid?

Wazige

Nieuw lid
Goedeavond,

Ik ben sinds vandaag de eigenaar van een Skoda Octavia 1.4 stationwagen uit begin 2017.
Nu ben ik alle instellingen doorgelopen en alles werkt prima denk ik.

Het rijd zo soepel dat ik al snel te ruim over de max toegestane snelheid zat. Dit komt mede doordat ik gewend ben dat mijn auto waarschuwt dat ik te hard ga. (vorige wagen kon de verkeersborden lezen, en de Yaris van mijn vrouw doet het via de navigatie).

Heeft de Skoda deze functie niet in de navigatie software? Hij kan geen borden lezen, dat weet ik, maar ik verwachte eigenlijk dat de navigatie dat wel zou doen, gezien het systeem ook weet wat de max snelheden op de wegen in Nederland zijn.

Canon-Eye

Forumguru
gezien het systeem ook weet wat de max snelheden op de wegen in Nederland zijn
Nou nee hoor, dat "weten" valt bij de VAG-systemen best wel tegen. En zelfs als hij wel borden kan lezen (zoals de mijne) dan geeft hij nog steeds vaak een verkeerde snelheid aan. Kiezen uit dubbele bebording voor overdag/'s nachts gaat ook vaak mis, zelfs met de allerlaatste verse update heb ik vandaag vastgesteld.
Het is dan wel een update, maar gewoontegetrouw is-ie nog steeds niet up-to-date... :nono:

Cordoba

Forumguru
Wat anders misschien ook een optie is: je kunt ook een (vaste) snelheid instellen waarbij je een waarschuwing krijgt, als ik het goed heb is die bedoeld voor winterbanden, maar ik heb die bijvoorbeeld voor mijn auto ingesteld op 110 km/u, om te voorkomen dat ik ongemerkt veel harder rij dan bedoeld.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Wazige

Nieuw lid
Die winterbanden functie had ik ook gevonden inderdaad. Maar over het algemeen had de Auris het wel bij het goede eind. Meeste 50, 80 en 100km per uur ging goed. Maar blijkbaar zit die functie dus niet in de navigatie ?

JeSko

Forumguru
Je zou eens in het boekje kunnen kijken...?

B O E K J E ? ? ?

Wazda?

Wat anders misschien ook een optie is: je kunt ook een (vaste) snelheid instellen waarbij je een waarschuwing krijgt, als ik het goed heb is die bedoeld voor winterbanden, maar ik heb die bijvoorbeeld voor mijn auto ingesteld op 110 km/u, om te voorkomen dat ik ongemerkt veel harder rij dan bedoeld.

Ja heb ik ook zo ingesteld, heel wat anders maar het werkt wel, op zen eigen manier dan.

hemi24

Forumguru
Ik weet niet welk type navigatie jij hebt, maar het Amundsen systeem in mijn Skoda kent wel degelijk een functie waarbij er een melding kan worden gegeven bij overschrijding van de geldende max snelheid.
Ik kan kiezen tussen optisch of optisch mét waarschuwingstoon.
Verder kun je instellen bij welke overschrijding er een melding moet komen.

Wazige

Nieuw lid
Blijkbaar niet de zelfde als jij. Ik heb nergens een instelling daarvoor. Ik kon in de versie info ook niet zien wat voor type het wel is. Het ziet er hetzelfde uit als ik ooit in de Seat Ibiza had, maar die gaf wel aan dat ik te hard ging dacht ik

Canon-Eye

Forumguru
zelfs met verkeersbordenherkenning niet echt accuraat
Ik durf zelfs te stellen dat het systeem je meer misleidt dan helpt, dus boetes kan opleveren inplaats van voorkomen...

Gistermiddag reed ik op een stuk A50 waar 100/120 op de borden stond en de camera ziet dat, net zoals hij na "90 bij nat wegdek" gewoon domweg 90 aangeeft. Het systeem reageerde wel met een dubbel bordje (2 over elkaar heen, niet precies dekkend), maar dan niet - zoals je zou verwachten om die tijd - met 100 op het bordje dat "bovenop" ligt, maar 130!
En ik had nog wel speciaal eergisteren de nieuwste versie 1810 erop gezet. :cry: Niet te vertrouwen dus.

De tomtom gaf daar wél netjes 100 aan trouwens - zonder camera of andere hightech, gewoonuit de eigen database van de kaartversie die ik al enkele maanden draai (zal binnenkort wel weer een verse komen). En die kan ook een waarschuwingspingel geven als je dat wilt. Ik heb dat uitstaan, maar de snelheidsaanduiding verkleurt naar rood bij overschrijding van meer dan 4 km/u (gps snelheid). Daar heb je wat aan.

Wazige

Nieuw lid
Ik kan altijd nog google maps proberen, ik dacht dat die ook wel snelheidswaarschuwingen gaf toch? En het ziet er best heel mooi uit als je hem op sateliet hebt staan. Jammer dat het alleen kan als de telefoon met usb is aangesloten en niet als ie gewoon op de inductielader ligt

Bakkertje

Forumguru
Ik weet niet of jouw Octavia behalve een cruise control ook een speed limiter heeft, maar dan zou je ook die functie kunnen gebruiken.
Zelf gebruik ik het niet vaak, maar het behoedt je wel voor te hard rijden..
In Nijmegen, waar het stikt van de flits apparaten, gebruik ik het wel eens.

Maar dan moet je het wel op je auto hebben natuurlijk..

Afgelopen jaar in Frankrijk om uit te proberen de snelheidswaarschuwing geactiveerd. Na een paar dagen maar weer uitgezet. Telkens als ik op een snelweg of andere weg reed, waar 80 of 100 was toegestaan, gaf Amundsen waarschuwingen. Ook als ik mij keurig aan de snelheid hield. Dat gebeurde bijvoorbeeld wanneer de weg een 50 km weg kruiste, ondanks dat ik die andere weg kruiste via een brug. Kortom: waardeloos, zolang de kaarten geen onderscheid kunnen maken tussen gelijkvloerse en andere kruisingen.

Wazige

Nieuw lid
Mijn wagen heeft alleen cruisecontrol. Vroeger wel gebruikt op andere auto's inderdaad. Is soms wel praktisch

Bovenaan Onderaan