Waarschuwing buiten temperatuur uitzetten

Significant

Nieuw lid
Sinds november rijd ik een Octavia III.

Deze geeft te pas en te onpas een akoestische waarschuwing als de buiten temperatuur 4 graden is. Dit kan per rit meerdere keren voorkomen.

Prima als er iets is met de auto, maar voor de temperatuur zit ik hier niet op te wachten. Ik zit iedere keer met de voet bij de rem en ben afgeleid door het signaal.

Kan dit op een of andere manier uit? De dealer weigert het te doen omdat het onderdeel is van de wagen veiligheid.
 

ertromp

Forumguru
Temperaturen inschakelen waarschuwing en daarna weer uitschakelen zijn aan te passen middels VCP of VCDS
Het is niet geheel uit te zetten

En welkom hier trouwens
 

Spierings

Forumguru
Ben het met de topicstarter eens dat een piep gewoon iritant is, zeker als de temperatuur net rond het omschakel punt is... Heb zelf liever alleen een piep als er iets echt aan de hand is
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Canon-Eye

Forumguru
Ik vind die waarschuwing best zinvol, omdat er ook bij temperaturen boven 0 graden (op sensorhoogte) al wel kans bestaat dat er opvriezing van vochtige weggedeelten optreedt. Ik schrik niet zo van die Pling!, want die kun je in dit seizoen nu eenmaal verwachten. De kans dat de temperatuur tijdens de rit bij herhaling nou net dat halve graadje heen en weer pendelt tussen 4,5 en 4 graden is toch niet zó groot dat daar veel 'overlast' van te vrezen is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Noord26

Forumguru
Onze bolide heeft deze week geen een keer meer de melding gegeven. Er zijn een aantal voorwaarden waaraan voldaan moet worden als de auto met de melding komt. Aangezien het deze week amper boven 4 graden is geweest tijdens starten of rijden, komt er ook geen melding.

Meerdere keren per rit dat de melding komt? Dat kan niet, heb je het ook exact zo tegen de dealer verteld?
 

Canon-Eye

Forumguru
Meerdere keren per rit dat de melding komt? Dat kan niet,
Hoezo niet? Moet het contact uitgeweest zijn voordat hij weer een melding kan geven of zo?

Dat zou ik nou juist niet kunnen waarderen, omdat het zeker bij een langere rit natuurlijk zeer wel mogelijk is dat de omstandigheden op de ene locatie wel potentieel gevaarlijk zijn, verderop weer niet en nóg een eind verderop weer wel. Dan wil ik die tweede keer tóch wel weer die waarschuwing krijgen.
Zoals gezegd zal de kans dat dit zich voordoet niet heel groot zijn - laat staan dat je onderweg een hele serie van die meldingen zou krijgen - maar dat is toch veiliger dan één enkele melding voor de hele rit ongeacht tijdsduur of afstand.
 

Canon-Eye

Forumguru
zonder dat ik geluid nodig heb.
Zit jij dan continu je maxidot in de gaten te houden? ;)
Of gok je erop dat het knipperen van de temperatuuraanwijzing al voldoende attentiewaarde heeft?

Die pling is voor mij gewoon wat het is, namelijk een attentiesignaal - de maxidot geeft vervolgens aan wát er precies aan de hand is (vorstgevaar, sproeier leeg, tanken, etc.).
 

ertromp

Forumguru
Nogmaals de grenzen zijn aan te passen.
Melding en geluidstoon komen wanneer 4 graden buiten gemeten wordt
Melding gaat weg wanneer de 6 graden buiten weer bereikt is. Die beide grenzen zijn aan te passen alleen de pieptoon bij de eerste keer inschakelen van die 4 graden niet
 

B.Stuurder

Forumguru
Zit jij dan continu je maxidot in de gaten te houden? ;)
Of gok je erop dat het knipperen van de temperatuuraanwijzing al voldoende attentiewaarde heeft?

Die pling is voor mij gewoon wat het is, namelijk een attentiesignaal - de maxidot geeft vervolgens aan wát er precies aan de hand is (vorstgevaar, sproeier leeg, tanken, etc.).
Ja ik kijk regelmatig op mijn tellers en de maxidot. Ik heb mijn instrumenten nodig tijdens het vliegen :deuk:


Ik snap bijvoorbeeld niet hoe iemand zonder licht kan rijden als het donker is, je kijkt toch regelmatig op het instrumentarium? Alleen bij de Avensis was dat lastiger, die heeft een specifieke verlichting die altijd brand, dus dan was de afwezigheid van licht in de bedieningsknoppen de enige indicator (naast het waarschuwingslampje dat niet brandde en dus dan ook niet waarschuwt !?)
 

Canon-Eye

Forumguru
Dan kun je beter het speakertje loskoppelen. Ben je echt van alle piepjes en plingetjes af en kun je volledig op de instrumenten gaan vliegen... :D
 

Noord26

Forumguru
Hoezo niet? Moet het contact uitgeweest zijn voordat hij weer een melding kan geven of zo?

Dat zou ik nou juist niet kunnen waarderen, omdat het zeker bij een langere rit natuurlijk zeer wel mogelijk is dat de omstandigheden op de ene locatie wel potentieel gevaarlijk zijn, verderop weer niet en nóg een eind verderop weer wel. Dan wil ik die tweede keer tóch wel weer die waarschuwing krijgen.
Zoals gezegd zal de kans dat dit zich voordoet niet heel groot zijn - laat staan dat je onderweg een hele serie van die meldingen zou krijgen - maar dat is toch veiliger dan één enkele melding voor de hele rit ongeacht tijdsduur of afstand.

Als je de melding meerdere malen per ritje krijgt, betekend het dat je meerdere malen van +6 naar +4 gaat. Dat is in de praktijk in de NL afstanden gewoon niet het geval.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als je de melding meerdere malen per ritje krijgt, betekend het dat je meerdere malen van +6 naar +4 gaat. Dat is in de praktijk in de NL afstanden gewoon niet het geval.
Precies mijn onderliggende gedachte: het kán voorkomen, maar zal dan toch een uitzondering zijn. Dus ik zie het hele 'probleem' niet zo - maar ja, er zijn nu eenmaal mensen met de meest uiteenlopende hoogstpersoonlijke fobieën, allergieën c.q. irritaties.
En mochten de omstandigheden zich dan toch een keertje voordoen, dan stel ik - zoals gezegd - een hernieuwde waarschuwing wel op prijs.
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik heb daarnet het pingetje gehoord! Het is persoonlijk natuurlijk, maar ik kan er niet zo van schrikken. Ik vind het wel beschaafd klinken.
 

MadDog2K

Actief lid
Als ik af en toe eind van de avond vrouwlief uit het werk haal, dan merk ik dat de temperatuur zoals het display aangeeft soms wel 2.5 a 3 graden stijgt.... van DH-Leidschenveen naar Den Haag Centrum.
En op de terugweg zakt deze weer net zo terug

Pak 'm beet ritje van 10km (enkele reis)

En inderdaad dan ook weer een ping, als het precies zo rond de 4 schommelt
Is wel een Golf
 
Bovenaan Onderaan