Waarschuwingslampjes

deusjevo

Forumguru
Vanmorgen op weg naar m'n werk begon eerst het gele driehoekje met uitroepteken te branden (zelfde lampje als je de ASR handmatig uitschakelt) en een paar minuten later het gele motorbloklampje.

Heb effe zitten snuffelen in m'n instructieboekje en eerste lampje blijkt te duiden probleem op met ESP, ASR of ABS systeem?

Tweede lampje (het motorblokje) zou iets motorisch zijn wat zich weer vanzelf bijregelt maar wel effe bij de garage langs.
Gok dat 't een probleem met uitlaatgasklep (EGR?) is?

Heb voorlopig effe geen tijd om bij de garage langs te gaan, zou ik hiermee nog even door kunnen rijden?

Heb olie/koelvloeistof gechecked en motor loopt prima (geen noodloop oid), heb verder ABS geprobeerd en die werkt ook nog.
Remschijven/blokken voor zijn ca 5000 km geleden vervangen.
 
Heb vorig jaar hetzelfde gehad, eerst begon het ASR lampje te branden en daarna het motor storingslampje.

De storing zat in de motor, er werden drie foutcodes gevonden. En volgens de garage liep de motor (1.6 benzine) onregelmatig.

Ze hebben toen het gasklephuis schoongemaakt en sindsdien geen storing meer gehad.

Dat het ASR lampje als eerste gaat branden komt omdat het ASR gebruik maakt van de motor control unit, het ASR staat zeg maar bovenaan het rijtje.
 
Die lampjes gaan niet voor de leuk branden, er zal echt wel iets aan de hand zijn.

Een tevreden Skoda-rijder,
Octavia1 - 2004 - 60500km
 

Gieliovd

Forumguru
Rij je op LPG toevallig?

Werkt ASR nog?

Soms gaat zo'n lampje wel voor de leuk aan "sporadisch" staat er dan in het systeem bij de dealer. Hij gaat vanzelf weer uit in zo'n geval.

Is er echt een probleem dan zal je dat gaan merken.

Risico is wel natuurlijk dat als er wat aan de hand is en je merkt het niet, je bijvoorbeel je kat aan het slopen ben.

De eerste keer schrok ik met trouwens ook het apelazeres. Helemaal in de stress. Maar nu weet ik wel beter...

Laatst in een Toyota waar ik mee rij nog, motormanagementlampje aan. Ik denk g*dver, kl*teauto. Weer een labdasonde naar de mallemoer? Laatst al 2 vervangen.... Een paar ritjes verder lampje weer uit, niets aan de hand.

Het loshalen van de accu heeft wel positief resultaat gehad heb ik het gevoel. Hij lijkt wel zuiniger te rijden en wat fijner te reageren. Misschien toch een inleerproces van de computer die ik ongedaan heb gemaakt. Ik rij namelijk even anders dan de andere gebruikers. Gemiddeld verbruik staat op 1:11 in plaats van 1:9.
 

Delight

Actief lid
Heb voorlopig effe geen tijd om bij de garage langs te gaan, zou ik hiermee nog even door kunnen rijden?

Sorry dat ik het moet zeggen, maar dit is werkelijk de meest domme vraag die ik ooit heb gelezen!
Waarom denk je dat er WAARSCHUWINGSLAMPJES op een auto zitten?
Die WAARSCHUWEN dat er iets mis is.
Wanneer er iets mis is, lijkt het mij vrij logisch dat er dus iets niet goed is en je hier wat aan moet gaan doen.
Helemaal als het iets is met je veiligheid of je motor.
Dus nee...hier kun je niet mee blijven rijden en moet je Z.S.M. naar de dealer.
 
Haha... doorrijden met brandende waarschuwingslampjes. Het is wel een risico. Zou je een jaren 80/90 Alfa rijden, dan kan je die gok nog wel nemen (dan is het eerder bijzonder als er geen lampjes of elektronicadingetjes gaan branden), maar bij een Skoda zou ik echt zo snel mogelijk naar de garage gaan om ernaar te laten kijken.

Succes!
 

Tachi

Actief lid
Nou ja, zolang het motormanagementlampje niet rood brandt is er niet veel aan de hand. Ik zou er niet een jaar mee rondrijden.
Zo'n grote ramp is het ook niet als hulpmiddelen als ABS, ASR, etc. niet werken. Bij een noodstop zullen je wielen blokkeren En wat minder sportief door de bochten gaan voorlopig ;)

Dus, waarschuwingslampen betekenen niet altijd z.s.m. naar de dealer. Het kan ook betekenen: Let op! Sommige functies werken niet naar behoren, pas je rijgedrag aan.

Er zijn een aantal waarschuwingen waarbij niet verstandig is om door te rijden, zoals bijv. oliedruklampje. Motor kan dan kaduuk gaan.

Beetje gezond verstand gebruiken mensen.
 

deusjevo

Forumguru
Tja, gisteren ging eerst onderweg 't uitroeptekenlampje uit, vandaag 't motorbloklampje...
Zijn ook niet meer aangegaan vandaag:ahum:
Zal toch maar een date maken met de garage, had vanmiddag al even gebeld en ze zagen geen reden voor een spoedbezoek.

ABS doet 't trouwens gewoon nog met brandend lampje, heb ik getest:yeah:
 

Gieliovd

Forumguru
Soms gaat zo'n lampje wel voor de leuk aan "sporadisch" staat er dan in het systeem bij de dealer. Hij gaat vanzelf weer uit in zo'n geval.
Ik citeer mijzelf...:D

Biertje?

Mijn advies is om het gewoon aan te kijken. Als er echt wat aan de hand is dan had het lampje aangebleven. Dit is typisch gevalletje "sporadisch" denk ik dan maar.

Hij blijft in het geheugen staan dus je kunt hem ten alle tijde laten uitlezen en zien hoe en wat. Als je goede banden hebt met je dealer hoeft dit niks te kosten.
 

Race Eend

Forumguru
Wat voor auto gaat het eigenlijk om (en vooral welke motor)

Bij een auto met luchtmassameter kan het zijn dat de luchtmassameter slecht wordt. Dan werkt de ASR ook niet nl.
 

Tachi

Actief lid
Misschien een domme opmerking: Maar heeft niet iedere auto een luchtmassameter? Hoe wordt anders de verhouding lucht en brandstof bepaald?
 

Race Eend

Forumguru
Nee hoor, de 1.4 TSI bv heeft geen luchtmassameter.

Map sensor/gaskleppositie en lambda sondes heb je natuurlijk wel.
 

Anton358

Nieuw lid
Ik heb sinds maandag precies hetzelfde probleem. Eerst het gele ASR lampje en later ook het gele motorblokje. De cruisecontrol doet het ook niet meer en de auto trekt erg langzaam op. Volgens de garage is de Toerentalsensor kapot; om problemen te voorkomen gaat de motor in een noodloop. Ik kan er wel even mee doorrijden, maar het probleem moet wel worden opgelost natuurlijk.
Is jouw probleem inmiddels opgelost?
 

deusjevo

Forumguru
Nope, vanmiddag weer even gebeld met de garage om een afspraak proberen te maken.
Lukte nog niet, verder rijden geen probleem zolang auto niet in noodloop gaat.
 
Bovenaan Onderaan