Waarvoor is dit "knopje" ?

Okki

Donateur
Zit me al lang af te vragen wat het rondje tussen de 4 knoppen van de Climatic is en waar het voor dient.

De modellen zonder airco hebben 3 drukknoppen en geen rondje, de modellen met Climatronic hebben wel 4 knoppen maar niet zo'n rondje.

Bij gebrek aan foto even een scan uit het boek der boeken.

Bijlagen

• knopje.JPG
    knopje.JPG
    53,3 KB · Weergaven: 298

bat

Lid
Ik gok op "design" (ook al omdat ie niet rood is op het plaatje en dus wel geen functie zal hebben).

Skody

Actief lid
Ik gok op "design" (ook al omdat ie niet rood is op het plaatje en dus wel geen functie zal hebben).

Nopie, dat betreft de temperatuursensor die ervoor zorgt dat wanneer de gewenste temperatuur bereikt is, deze ook zo blijft..

Dat denk ik niet Skody. In m'n Golf V zit hetzelfde rondje en heb Climatronic. Mijn nieuwe O2 heeft ook zo'n rondje en ook icm Climatronic. Maar...en nu komt ie.. (:Dmijn voorloopauto, (O2) heeft Climatic, dus handmatige AC en daar zit het rondje ook op. Het rondje heeft dan geen functie omdat handmatige AC niet automatisch wordt aangestuurd aan de hand van temperatuurwisselingen.
Het zal een andere functionaliteit hebben dan een sensor die ervoor zorgt dat de temperatuur constant blijft. Wellicht is het een temperatuursensor, niets meer, niets minder...?

Frankie

Actief lid
Dat denk ik niet Skody. In m'n Golf V zit hetzelfde rondje en heb Climatronic. Mijn nieuwe O2 heeft ook zo'n rondje en ook icm Climatronic. Maar...en nu komt ie.. (:Dmijn voorloopauto, (O2) heeft Climatic, dus handmatige AC en daar zit het rondje ook op. Het rondje heeft dan geen functie omdat handmatige AC niet automatisch wordt aangestuurd aan de hand van temperatuurwisselingen.
Het zal een andere functionaliteit hebben dan een sensor die ervoor zorgt dat de temperatuur constant blijft. Wellicht is het een temperatuursensor, niets meer, niets minder...?

Huh, uiteindelijk zeg je, bijna, hetzelfde als Skody !?! Waarom zou een auto zonder automatische airco een temp-sensor binnen moet hebben ?

Gieliovd

Forumguru
Dat ik de afbeelding zag staan dacht ik eigenlijk direct aan de temperatuursensor van de airconditioning. Ik heb toen nog het een en ander opgezocht op internet en ben alleen maar knoppen tegengekomen zonder dit vreemde dingetje.

Dus ik kon er geen gefundeerde uitspraak over doen.

Is het een dingetje met een gaatje erin? Of is het dicht?

Ik ben gewend dat een temperatuursensor toch wel een groter oppervlak heeft gezien er enigszins circulatie moet kunnen optreden.

Okki

Donateur
Neen, er zit geen gaatje in. Zal van de week een MACRO foto maken.

Tsja, de meeste zullen wel automatische airco hebben, ik niet. :407:

TL@

Forumguru
Voor diegenen met automatische airco, houd je vinger er eens op zodat ie warm wordt, als de airco dan volop koude lucht begint te blazen, is het een temp sensor, anders niet.

nomad

Senior Member
Dit is een ingebouwde spy-cam van het BVOM. Zodra je agressief weggedrag vertoont of te sportief rijdt, krijg je automatisch de bekeuring thuis. Het nieuwste speeltje van Koo$ $pee.

En voor degenen die bovenstaand niet geloven. Het is de temperatuur sensor. En dat weet ik zeker omdat ik de Climatronic unit wel eens uit elkaar gehaald heb.

LenK

Forumguru
Volgens mij is de climatic een airco/verwarming met thermostaat. En daarvoor heb je een sensor nodig om de temperatuur te meten.

purk

Senior Member
het is een infraroodtempsensor.........niets meer en niet minder. waarom omdat dit minder storingen geeft

Okki

Donateur
Nee. Die heeft een sierdingetje. Anders zat er een gat. Een temperatuur sensor op een handmatige airco is vrij zinloos.

Nou ik vraag het me af. Heb al in een ander topic aangegeven dat de airco als die in een bepaalde stand staat (ca. 18 graden, draaiknop) deze in de winter warme lucht blaast en in de zomer op dezelfde stand koude lucht.

Het is dus niet de temperatuur van de lucht die eruit komt, maar de temperatuur die in de auto bereikt moet worden.

Wordt vervolgd............?:D

___JC___

Forumguru
'Waarvoor is dit knopje?' dacht ik ook zondag in een Volvo en toen drukte ik dr maar op.

Klapte de hoofdsteunen achterin opeens weg naar voren toe.....zaten alleen wel drie mensen achterin. Die waren niet echt blij met me.
:laugh::laugh::laugh:

Okki

Donateur
'Waarvoor is dit knopje?' dacht ik ook zondag in een Volvo en toen drukte ik dr maar op.

Klapte de hoofdsteunen achterin opeens weg naar voren toe.....zaten alleen wel drie mensen achterin. Die waren niet echt blij met me.

En dat moet een veilige auto zijn? Heeft Merkedes het beter voor elkaar, die klappen naar achteren (wordt alleen je hond geraakt :923:)

Gieliovd

Forumguru

Hahaha, wat een grap. Tok, tok, tok!

:smiley29:

Bovenaan Onderaan