eriktv
Forumguru
Waarom deze auto?
In 2011 hebben we, om onze Nissan Sunny benzine van 1995 wat te ontzien, een Octavia 1.9TDI (81kW) Elegance gekocht. De Sunny was nu bijna 19 jaar oud en na ruim vier jaar was het tijd voor iets nieuwers, groters, veiligers, leukers. Waarom nóg een Octavia? De andere bevalt erg goed en blijkt erg betrouwbaar, vrouwlief en ik houden beiden niet van kleine auto's en onze benzineauto moet niet een klasse groter zijn dan de diesel. Ik heb stiekem naar een S1 gekeken, maar de verleiding om dan duur dan met de benzineauto te rijden i.p.v. de diesel zou dan te groot zijn. Wellicht kopen we ooit een Superb diesel...
Waarom een RS?
Na het lezen van veel reviews (www.autoweek.nl, dit forum, diverse Tsjechische fora) ging mijn voorkeur sterk uit naar een 1.8T. In Nederland zijn er maar weinig van te koop, in Duitsland des te meer. Eisen: combi (vinden we mooier), max. 150.000km, climate control, dealeronderhouden. Er stonden eigenlijk maar twee kanshebbers te koop, beiden ver weg vanuit Groningen. Mijn voorkeur ging eigenlijk uit naar een 150pk versie in Oudenbosch (staat nog te koop http://link.marktplaats.nl/750682850) maar deze RS stond in Dronten, toch een stuk dichterbij. Op een vrijdagmiddag in oktober de stoute schoenen aangetrokken en met een kameraad toch maar eens gaan kijken.
De auto zag er netjes uit, handelaar Flevomobiel maakte een nette indruk en de prijsstelling was schappelijk. Ik had van tevoren een afspraak gemaakt bij Skoda-dealer Holsch in Lelystad (zeer netjes geholpen) voor een diagnose, dit was allemaal geen probleem. Na 100m te hebben gereden keek ik mijn kameraad (TimT op dit forum) aan met een niet weg te wissen glimlach: "deze gaat mee naar huis". En zo geschiedde...
Over de auto
De auto is volgens mij nog helemaal standaard; wat mij opviel aan opties:
In 2011 hebben we, om onze Nissan Sunny benzine van 1995 wat te ontzien, een Octavia 1.9TDI (81kW) Elegance gekocht. De Sunny was nu bijna 19 jaar oud en na ruim vier jaar was het tijd voor iets nieuwers, groters, veiligers, leukers. Waarom nóg een Octavia? De andere bevalt erg goed en blijkt erg betrouwbaar, vrouwlief en ik houden beiden niet van kleine auto's en onze benzineauto moet niet een klasse groter zijn dan de diesel. Ik heb stiekem naar een S1 gekeken, maar de verleiding om dan duur dan met de benzineauto te rijden i.p.v. de diesel zou dan te groot zijn. Wellicht kopen we ooit een Superb diesel...
Waarom een RS?
Na het lezen van veel reviews (www.autoweek.nl, dit forum, diverse Tsjechische fora) ging mijn voorkeur sterk uit naar een 1.8T. In Nederland zijn er maar weinig van te koop, in Duitsland des te meer. Eisen: combi (vinden we mooier), max. 150.000km, climate control, dealeronderhouden. Er stonden eigenlijk maar twee kanshebbers te koop, beiden ver weg vanuit Groningen. Mijn voorkeur ging eigenlijk uit naar een 150pk versie in Oudenbosch (staat nog te koop http://link.marktplaats.nl/750682850) maar deze RS stond in Dronten, toch een stuk dichterbij. Op een vrijdagmiddag in oktober de stoute schoenen aangetrokken en met een kameraad toch maar eens gaan kijken.
De auto zag er netjes uit, handelaar Flevomobiel maakte een nette indruk en de prijsstelling was schappelijk. Ik had van tevoren een afspraak gemaakt bij Skoda-dealer Holsch in Lelystad (zeer netjes geholpen) voor een diagnose, dit was allemaal geen probleem. Na 100m te hebben gereden keek ik mijn kameraad (TimT op dit forum) aan met een niet weg te wissen glimlach: "deze gaat mee naar huis". En zo geschiedde...
Over de auto
De auto is volgens mij nog helemaal standaard; wat mij opviel aan opties:
- Sonniboys zonneschermpjes
- zwarte dakbekleding, staat zeer chique
- K&N luchtfilter
- zilveren portierknopjes
- De auto is door de eerste twee eigenaren (omg. Den Haag, Rijswijk, iemand hier?) volledig dealeronderhouden, maar had bij inruil april 2013 al een beurt moeten hebben. Heb ik al laten doen.
- De banden waren gecupt, op Marktplaats kwam ik toevallig een origineel setje RS-velgen voorbij met goede zomerbanden. De velgen hebben wat krassen, maar doen nu dienst als winterwielen en zijn voorzien van nieuwe Michelin Alpin A4.
- De koppelingspedaalsensor is kapot - merk hier eigenlijk niks van, maar kost geen €30 dus komt bij volgende beurt erbij.
- Koplamphoogtestelmotor is defect - wil ik zelf proberen op te lossen. Is bij onze diesel ook al eens gerepareerd.
- Uiteraard komen op deze Octavia ook nieuwe logo's rondom.
- De witte binnenbekleding kan een stoombad gebruiken.
- Er liggen standaard matten in - originele RS-matten kosten €130, dus dit laat ik eerst zo
- Er zit wat roest onder de achterruit - bekend euvel volgens mij, kijk nog even wat ik hiermee moet doen.
- Last but not least: de auto heeft een DEFA-alarm (821 CAM-MGBS) dat nu niet werkt. Ik wil binnenkort eens kijken of ik dit met een nieuwe zekering tot leven kan wekken en of het alarm dan ook met de sleutel-ab werkt