Wagenziek en Skoda Yeti

Hoe zijn jullie ervaring met wagenziek en Skoda.
Lijntje hier gezet, omdat ik een yeti besteld heb, maar algemeen is ook goed.
Ik heb namelijk zeer gevoelig familie lid.:icon_smile_dead:

Hangt een beetje van de leeftijd af. M'n zus had er vroeger enorm veel last van (we hadden een peugeot stationwagon 308). Daarna zijn m'n ouders overgeschakeld op een MPV (een peugeot 806).
In die laatste had ze er veel minder last van omdat ze meer naar buiten kon kijken, en meer buiten kon zien. Blijkbaar had dat er veel mee te maken.
En om terug te komen op de leeftijd: positie in de wagen (achter of voor) en hoogte van de ogen...

ertromp

Forumguru
Dat is ook onze ervaring met onze twee dochters van inmiddels 14 en 17 jaar oud zoals Kyomite aangeeft: ze moeten goed om zich heen kunnen kijken. De achterbank van onze Octavia is ideaal want met z'n tweeën op de achterbank kunnen ze allebei goed door het midden vooruit kijken. Afkloppen; gelukkig tot op heden goede ervaringen en geen wagenziekte!

pieterkroezen

Nieuw lid
Ook ik heb last van een kind die vrij snel wagenziek wordt. Wat me opvalt is dat ze bij de ene rijder sneller ziek wordt dan bij de ander. Dus ook een regel, maar weinig met de uitvoering van de auto te maken, ligt erg veel aan de rijstijl. Snel optrekken, hard remmen, snelle bochten nemen, veel in de bergen rijden is niet bevoordelijk voor iemand met wagenziekte.

Laatst een meisje in de auto gehad bij de hockey dat riep dat ze minder (niet) wagenziek werd in de auto. Maar dat heeft volgens mij met zoveel zaken te maken dat er geen echt verband met bestaat met de yeti.
Mijn oudste dochter klaagde er in het verleden ook over en nu niet meer... Haar verklaring, omdat je wat hoger zit kun je beter van je af kijken. Misschien ook een voordeel dat ze de stoelen rechterop kan zetten als het nodig is. Ook daar zou ik het niet weten of en waarom het aan de auto zou liggen. Maar ze kan er ook overheen gegroeid zijn ;)

Canon-Eye

Forumguru
Sommige kinderen zijn er gevoeliger voor dan andere, kan ik me herinneren uit de tijd dat onze 3 kinderen (met 1,5 resp. ruim 3 jaar 'tussenruimte') zo tussen de 10 en 14 jaar waren - inmiddels een dikke 20 jaar geleden. Goed uitzicht naar voren kunnen (de horizon kunnen zien) helpt doorgaans een heel stuk.

Maar rijstijl heeft ook invloed - bij mij in de auto was het probleem met één van de boys standaard minder ernstig of zelfs geheel afwezig, bij mijn vrouw moest hij echt voorin zitten om naar voren te kunnen kijken. Zij had toen nl. nog een wat minder vloeiende manier van bochten in- en uitsturen (beetje 'hoekig', als het ware) en dat is niet goed voor wagenziektepatiënten.

En inderdaad, ooit groeien ze er wel overheen...

Bij ons word het erger met de jaren het gaat hier om een volwassenen.
En denk dat het zicht veel doet, als ze 1 minuut naar GPS staart kan je naar de kant.
Wij hebben verschillende merken getest en skoda yeti waar je hoog zit was voor ons de beste, een test van 40 min zegt wel niet veel.
Met de kia sportage was ze al ziek voor ze instapte.

IBV

Senior Member

He kom op man. Ik rijd nu al 6 jaar een sportage en met (toen ze jong waren) snel wagenzieke kinderen kan ik beamen dat het vooral een kwestie van rijstijl is.
Het is unfair om een echt kwaliteitsmerk als Kia hier af te gaan zeiken. Ben 13 jaar zeer tevreden Kia rijder geweest met Carnivals en Sportages en als de levertijd op een Sportage gunstiger was geweest was er weer een gekomen in plaats van een Superb!

Cordoba

Forumguru
Zoals al door veel anderen aangegeven (en ook uit wetenschappelijk onderzoek gebleken) blijkt dat de 'horizon' kunnen zien, van belang is. Ik dacht dat het niet perse via de voorruit hoefde, maar een lage onderrand van de zijruiten t.ov. de zithoogte helpt ook (dat laatste ben ik niet 100% zeker van). Je zou dus eventueel met een stoelverhoger ofzo het probleem kunnen oplossen/verminderen.

Eduardo

Forumguru
Ik ben extreem gevoelig voor wagenziekte. Als ik erg vermoeid ben kan ik het zelfs krijgen wanneer ik zelf achter het stuur zit... :(
Sinds een kleine maand ben ik de trotse eigenaar van een Yeti en ik bemerk geen hogere mate van gevoeligheid op dit punt.

Bovenaan Onderaan