Wallbox

EdK

Forumguru
JE koopt toch gewoon die wallbox en laat een lokale installateur dat ding plaatsen !
Het is echt geen hogere wiskunde hoor, al wil men dat je wel laten geloven !

EdK

Forumguru
In een winkel op het web bv

Bolcom en coolbleu bieden ze al te koop aan.
www.autolaadkabel.be

Waar je alleen wel even op moet letten is of je 230V 1fase hebt of dat je ook 3 fase 400V kunt laden.
Laatste geval zal jij op werk denk ik wel hebben en dus kunnen, moet je alleen kijken of de groepenkast afdoende is en de eventuele hoofdzekering.
Thuis zal je waarschijnlijk geen 400V hebben en vermoed ik dat je met 1 fase 16A je max zal halen

EdK

Forumguru
Dan zou ik zeker voor een 380 (400V) aansluiting gaan.
Je zal alleen met je installateur even moeten overleggen of dit gaat met je huidige installatie.
Dus denk aan vrije groep maar ook aan de hoofdzekeringen en of die afdoende zijn of dat je door middel van load balancing je laadpaal moet aansluiten.
Maw als je op bepaald moment veel zakelijke apparaten hebt draaien dat dan niet de laadpaal opeens VOL gaat laden en de hoofdzekeringen eruit klappen.
Maar dat dan de laadpaal gaat laden met beperkt vermogen en zodra het weer kan met meer vermogen gaat laden... Zeg maar slim laden !

En dan moet je bv nadenken over hoe laadpaal in te schakelen ?
Wil je dit met een APP, of een sleutel of een myfair kaart ?
Wil je hem alleen voor jezelf hebben of mag een ander tegen betaling er ook gebruik van maken !?

philippe bakker

Forumguru
Vermits ik 60% s nachts verbruik ( zware bakkerij machines draaien s nachts) en 38 zonnepanelen heb moet hij overdag laden mijn zekeringen zijn sterk genoeg. Er ligt hier 64 ampere.

CDK

Forumguru
Wij hebben de Zappi V2 3 fase 400V socket model (zonder snoer) en zeer tevreden van. Vooral als je ook zonnepanelen hebt een ideaal apparaat. Online aanschaffen en een lokale installateur het laten aansluiten spaart de nodige centjes.

CDK

Forumguru
Laten plaatsen door een lokale elektricien. Je kan deze ook volledig op zonne-energie laten laden.

EdK

Forumguru
Met 63A zekeringen heb je wat speelruimte inderdaad.
En met 38 panelen kun je de wagen zeker op goede dagen lekker bijvullen en nog overhouden voor de bakkerij.
En een lader van 3x16A (400V) zal zeker geen overbelasting geven dan.
Zou wel meteen een 5x6mm² door installateur laten leggen, zodat als je in toekomst met meer Ampere wil laden (moet) dat je dan de juiste kabel er al hebt liggen.
En een UTP kabel meteen mee leggen is zeker geen overbodige luxe.

En ga er maar van uit dat CDK het heeft LATEN aanleggen, zie hem niet dat zelf doen....

• Leuk
Waarderingen: CDK

philippe bakker

Forumguru
Ja dan ga ik er eens achter horen se. Want nu met de hybride is dat nog niet echt nodig maar als de camionet waar ik brood mee vervoer versleten is komt er een full electrische.

• Leuk
Waarderingen: CDK

EdK

Forumguru
En kijk ook wat er momenteel leverbaar is !!!
Neef van me bestelde er één en zou op voorraad zijn !
Na 3 weken had hij nog niets binnen en bleek er levertijd onbekend op te staan !
Dus uiteindelijk geannuleerd en aan rondzoeken gegaan en de walbox kon hij toen in 2 dagen geleverd krijgen ( 1fase 16A )

leon-cupra

Forumguru
Mijn vader heeft onlangs een wallbox laten installeren. Schoonzoon van mijn nonkel heeft deze geïnstalleerd. Doet in bijberoep allerhande klusjes.
Hij heeft zo een eens wallbox open gemaakt. Stelt niet veel voor. Kabel, wat chips en printplaat om het laadvermogen te regelen. Blijkbaar zijn de wallboxen tegenwoordig moeilijk leverbaar. Chiptekort zeggen ze dan … :arghh:

Goofy@5E

Forumguru
Heb gekozen voor een Alfen eve single pro 11kw 3f 400v ,
Is zeer veel keuze tegenwoordig in, montage doe ikzelf,

Bakkertje

Forumguru
En mocht je nog geen zonnepanelen hebben dan is een omvormer met geintegreerde EV chardger wellicht nog interessant om te onderzoeken.

Verder weet ik niet hoe toekomst gericht je wilt zijn, maar als je je (volgende) auto ook wilt gebruiken als accu voor je huis (icm zonnepanelen), dan is het wellicht interessant om naar een bidirectionele wallbox te kijken.
Maar die zijn (nog) vrij prijzig in vergelijk met de uni directionele laders.

Ik heb er zelf nog niet aan gerekend omdat we nog gewoon kunnen salderen. Maar met de nieuwe energiewet op komst kan het nog wel eens rendabel zijn / worden om hier kritisch naar te kijken.

Andere tip voor mensen in NL, bij vandebron kun je icm een 3 jarig contract een ev box kopen tegen sterk gereduceerd tarief.

Bovenaan Onderaan