Wanneer gaat de radio uit?

Deje

Lid
Kan iemand met een originele radio mij vertellen wanneer de radio uit gaat:

-1- Als je de kontaktsleutel terug draait (motor af zet)
of
-2- Als je de sleutel uit het kontakt trekt...
/forum/images/graemlins/945.gif /forum/images/graemlins/923.gif
<font color="brown"> </font>

Bij mij wanneer ik de sleutel eruit haal of wanneer de sleutel er nog in zit en dan op de volume knop druk. Zo kan de radio ook aan zonder sleutel in het contact.

Bij mij als ik het contact uitdraai, heb wel een aftermarket radio en ik denk dat je daar precies het verschil te pakken hebt.

Daar zit het verschil ja, bij een aftermarket radio (heb ik zelf ook), wordt de radio afgeschakelt mbv de schakeldraad, en die gaat schakelt helaas op het moment dat je de motor af zet. De af-fabriek radio's worden geschakelt dmv de CAN-bus, en die schakelen pas af als je de sleutel uit het contact haalt.

Best irritant, ik ben al eens wezen zoeken of daar niet een oplossing voor is, maar kon op de fora van de ooster- en westerburen zogauw niets vinden..

Edwin

Lid
Ik heb hetzelfde probleem met mijn aftermarketradio. Een oplossing is om de radio niet geschakeld aan te sluiten (beide draden dan op de constante plus, mijn radio was eerst zo aangesloten). Nadeel is wel dat je dan zelf moet zorgen dat de radio uitgedaan wordt; anders zit je op een gegeven ogenblik met een lege accu.

IK heb een aftermarket radio en bij mij gaat hij pas uit als ik de sleutel uit het contact haal.
Net zoals bij mijn Symphony die ik inmiddels verkocht heb. /forum/images/graemlins/grin.gif

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Luciano</font><hr />

IK heb een aftermarket radio en bij mij gaat hij pas uit als ik de sleutel uit het contact haal.
/forum/images/graemlins/grin.gif

[/ QUOTE ]

Hah, in een O1 wel ja, in mijn Golf IV was dat ook het geval, maar in de O2 (en naar ik begrijp ook in de Golf V), gaat dat dus niet meer.

Ericpeeke

Actief lid
Heb ik de klok goed horen luiden als ik zeg dat er twee soorten CAN-ISO kabels zijn? Een goedkope, waarbij de radio uit gaat als het contact uit gaat, en een dure waarbij net als bij de af-fabriek radio, deze pas bij het verwijderen van de sleutel uit gaat? Ik geloof dat dit al ooit in het forum aan de orde is geweest.
Mijn JVC gaat trouwens ook meteen uit als het contact uit gaat. Ben daar nog steeds niet aan gewend. /forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif

Deje

Lid
Nou, die dure kabel is dus een z.g.n. can-bus interface. Een elektronische schakeling waar de twee can-bus lijnen in gaan (can-high en can-low) en waar vervolgens verschillende 12 volt schakelingen uit komen. Zo is er een system waar alleen het speedsignaal uit komt (zie navigatie), maar er zijn ook systemen waar behalve speed ook kontakt (sleutel-uit), verlichting, achteruit (-rijverlichting) ,eventueel handrem, en stuurwielbediening signalen (draadjes) uit komen om een radio zonder can aansluiting toch van de juiste draadjes te voorzien. Echter dit is wel een dure manier van aansluiten.
Zie: http://www.dietz24.biz
Ik was alleen benieuwd of er een oplossing is/was om zonder can-bus interface toch een sleutel-uit kontakt ergens vandaan te "plukken" voor de radio....
Kennelijk dus (nog) niet.

/forum/images/graemlins/407.gif

</font><blockquote><font class="small">Citaat: SkodaTDI</font><hr />

Bij mij gaat ie ook uit als ik de accu eruit haal!!!

[/ QUOTE ]

zozo, en doet je centrale vergrendeling het daarna nog wel? /forum/images/graemlins/grin.gif

ougie

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Rogier</font><hr />

Bij mij wanneer ik de sleutel eruit haal of wanneer de sleutel er nog in zit en dan op de volume knop druk. Zo kan de radio ook aan zonder sleutel in het contact.

[/ QUOTE ]

Weer wat geleerd Rogier, ik wist niet dat je de knop ook kon indrukken. Thanks /forum/images/graemlins/aangenaam.gif

</font><blockquote><font class="small">Citaat: junglemeister</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: SkodaTDI</font><hr />

Bij mij gaat ie ook uit als ik de accu eruit haal!!!

[/ QUOTE ]

zozo, en doet je centrale vergrendeling het daarna nog wel? /forum/images/graemlins/grin.gif

[/ QUOTE ]

euh.... niet echt bepaald nodig he als je toch al buiten staat om de accu eruit te halen! (eerst ff dicht doen en dan accu eruit!) /forum/images/graemlins/ahum.gif

Bovenaan Onderaan