Wanneer waterpomp vervangen (distributie ketting)

turboturbo

Forumguru
Als de motor een distributie riem wissel krijgt, wordt meestal standaard ook de waterpomp vervangen (preventief; advies)

Maar hoe zit dat eigenlijk met een motor die geen riem heeft, maar een distributie ketting?

Naast een advies wat ik ergens las, om zelfs de ketting te laten vervangen na een bepaalde km stand (ik dacht 2 ton) vroeg ik me af of het tussentijds niet ook 'handig' of aan te raden is, om de waterpomp te laten vervangen.

En zo ja, bij welke km interval is dat dan aan te raden?
 

Antera

Donateur
ketting hoeft inderdaad nooit vervangen te worden mits hij te ver uitrekt maar dan komt er vanzelf en storing op zetten. Waterpomp zit volgens mij apart en zolang deze het doet kan die lekker blijven zitten namelijk. Een waterpomp hoeft ook nooit preventief vervangen te worden alleen word het met een distributieriem gedaan omdat de belasting op de pomp anders word en die dan kan gaan lekker. Bij jouw zal deze niet wijzigen zolang er niet aan gekomen word
 

Ronnie

Forumguru
Waterpomp merk je wel als die er aan vervanging toe is, je hoort 'm dan duidelijk of er lekt dan via de as (lagerbus) koelwater weg.
Bij een tandriem wordt het gedaan omdat het veel werk is (en dus duur aan arbeidsloon) Doe je het niet samen met de riem, krijg je dus alle arbeidskosten nog een keertje extra.


Edit: Antera was me dus net voor.....
 

turboturbo

Forumguru
Ah, okee. Dus het is - waarschijnlijk in de meeste gevallen - niet ineens 'plof' (als in: je merkt al wel eerder en tijdig evt. slijtage) en 'ja meneer, u rijd ook al x km met dezelfde waterpomp....'
Bedankt, slaap ik weer gerust ;)
 
Bovenaan Onderaan