Wanneer waterpomp vervangen?

Ralph

Lid
Heb laatste maanden verbruik van koelvloeistof bijgehouden, maar wordt steeds gekker.
Gooi nu om de 4 weken een liter erin! (3000km)

Toch maar even naar de dealer gebeld! " kunt u direct langskomen aub?"
Kijk dat is snelle service. Na een klein half uurtje wisten ze waar het probleem vandaan kwam,
De waterpomp lekt. Auto is 2 jaar en 6 maanden. Ze hebben gelijk coulance aangevraagd bij pon! Direct antwoord: 100% coulance! Dus geen materialen en arbeidsloon.

Geweldig!!

Maar nu is mijn vraag: hoelang moet zo'n waterpomp meegaan? Hebben meerdere dit probleem wel eens gehad?

reeseend

Forumguru
Geen idee hoelang een waterpomp meegaat. Nog nooit hoeven te laten vervangen in al de auto's die ik heb gereden.
De 100 % coulance vind ik zeer netjes. :xyxthumbs:

darkprojectx

Forumguru
nette regeling inderdaad! Ik laat hem het liefst vervangen samen met de distributieriem (F1)
als de vorige eigenaar dat nou ook had laten doen dan had ik tussendoor mn koppakking niet kapot gehad door kapotte waterpomp... maarja.. er zijn nou eenmaal altijd van die "zuinige skoda rijders".

Antera

Donateur
ik heb er alleen pompen vervangen zodra de distributie gedaan moes worden als deze mee loopt daarmee verder alleen als hij ging lekken en dat heb ik in me vorige auto met meer dan 200.000 nog niet mee gemaakt gehad.

Maar vind het zeker wel terecht dat ze dit kosteloos vervangen want dit is wel erg snel

Cordoba

Forumguru
Zoals Antera al aangeeft: normaal vervang je de waterpomp gelijk met de distributieriem, waardoor je niet tussendoor alles opnieuw moet loshalen om de waterpomp te vervangen.
Ik denk dat een waterpomp die korter meegaat dan de distributieriem, tegenwoordig een zeldzaamheid is.

hemi24

Forumguru
Dat laatste betwijfel ik, aangezien de vervangingstermijn van de distributieriemen steeds langer wordt... (de mijne eerst bij 180k en er zijn merken die nog langer doorgaan).

Cordoba

Forumguru
@hemi: de vervangingstermijn van een getande riem wordt inderdaad langzamerhand steeds langer, maar bij wisselen met 180k heb je het dan over een ketting of een getande riem?
Uit de tijd van de distributiekettingen (en er nog geen getande riemen voor de distributie waren) herinner ik me volop verhalen over het vervangen van kapotte waterpompen, tegenwoordig hoor ik dat alleen nog bij distributiewissel, of heel soms bij een exemplaar waar een fout in zit.

hemi24

Forumguru
@Cordoba: tandriemwissel bij 180k voor de 1.6TDI. PSA hanteert dacht ik zelfs 240k voor de riem van de 1.6 HDI.

Bovenaan Onderaan