Wanneer zal de Octavia 1.4 TSI in Greenline versie (naast 1.6 cdi) beschikbaar komen?

Beste forum bezoekers,

Ik zal over een maandje ongeveer een nieuwe lease auto (mogen) bestellen. Dat is uiteraard geen straf! Ik heb nu al een Octavia uit 2005, en wil nu waarschijnlijk een Octavia Combi 1.4 TSI ambition business line met 7-traps DSG gaan bestellen.

Nu wil het feit dat VW er intussen in geslaagd is om een Bluemotion versie van de Passat en inmiddels ook de Golf Variant op de markt te brengen. Hiermee is het precies even grote broertje van de Octavia Combi - de Golf Variant - ineens ook als 1.4 TSI benzine met 20% bijtelling leverbaar. De Golf Variant ligt qua aanschaf net iets hoger, dus dit is niet direct een regelrechte bedreiging voor de Octavia.

Maar het kan volgens mij niet anders dan dat Skoda momenteel ook bezig is om de nodige aanpassingen te kopieren van de VW bluemotion's of van de octavia greenline diesel die er nu al is. Mijn vraag is: wanneer komt een nieuwe Octavia greenline versie van de 1.4 TSI benzine motor? Weet iemand het? Of is dit een groot mysterie?

In netto kosten scheelt 25% of 20% bijtelling per maand maarliefst zo'n 60 euro (bij catalogus van zo'n 26.500). Dat is potentieel zo'n 3000 euro besparing over een leasetermijn van 4 jaar. Als dit model bijvoorbeeld binnen een jaar zeker komt, kan het erg de moeite waard zijn om mijn huidige octavia nog even een half jaartje te verlengen...!

Alvast bedankt voor jullie reacties, groeten,
 
Ik vraag me af of dat snel gaat gebeuren.
In (oa) de Golf weten ze ook 160 pk uit dit zelfde blok te persen, maar die variant is ook niet voor Skoda leverbaar.

Volgens één dealer heeft dit te maken om de onderlinge concurentie een beetje tegen te gaan. Anders wordt het té verleidelijk om voor Skoda te kiezen in plats van een (veel te) dure VW (of Audi).

En daar zou best wel eens wat in kunnen zitten.

Waarom heeft de 1.6 TDI bijvoorbeeld maar 5 versnellingen en alle overigen nieuwe uitvoeringen 6? Dat zou toch nóg zuiniger en schoner moeten zijn? Of nóg beter, met een DSG-7?

Tja ..
 
...
Waarom heeft de 1.6 TDI bijvoorbeeld maar 5 versnellingen en alle overige nieuwe uitvoeringen 6? Dat zou toch nóg zuiniger en schoner moeten zijn? Of nóg beter, met een DSG-7?

Het was me nog niet opgevallen dat de greenline slechts een 5-handbak had, goh dat is inderdaad opmerkelijk...! Dan valt ie wat mij betreft helemaal af, ik ben het nu ook al zat die herrie in de 5e versenlling bij 140 km/u...

De DSG-7 is bij mijn weten niet geschikt voor de (te sterke) diesel motoren, aangezien deze dan te warm zou worden (ergens gelezen), maar dat zou pas spelen bij koppels boven de 250 NM. Kijk maar eens naar de nieuwe, sterke RS met 2.0/200pk benzine motor: daarop zit/kan geen DSG-7 maar de DSG-6! Daarnaast zal de DSG-7 ingericht zijn op de benzine motoren met een iets groter toeren bereik, dus niet 1-op-1 te gebruiken op de 1.6 cdi lijkt me(?)
Opmerkelijk vind ik trouwens dat de DSG-6 bij/voor diesels juist onzuiniger is dan handgeschakeld, terwijl dit bij benzine i.c.m. DSG-7 juist omgekeerd is. Dat zal 'm zitten in de nieuwste technologie denk ik.

Toch is het volgens mij niet de vraag OF de 1.4 TSI Greenline zal komen, maar WANNEER. De vraag is daarvoor te groot om te negeren denk ik. Ik had het eerder al bij mijn dealer gevraagd, en bij PON, maar die hadden (c.q. wilden) nog geen nieuws (te) melden.
 
Is er nog iemand anders die een idee heeft of het het wachten waard is op een 20%-bijtelling 1.4 TSI? Hoe lang zal dit nog duren? Er is immers vast wel een Skoda-kenner die er iets over gehoord heeft...

Groeten,
L_en_K_fan
 
Misschien valt de 1.4 TSI strax 'vanzelf' wel in de 20% bijtelling?
Voor zover ik weet is er technisch niets aan de motor veranderd, maar sinds de prijslijst van 1-5-2009 is de CO2 uitstoot 'maar' 148 gr/km. Dezelfde auto had in de prijslijst van januari nog een uitstoot van 154 gr/km. (De DSG-7 uitvoering is met 147 gr/km gelijk gebleven.)

Dit geldt voor zowel de Business Line als voor de normale uitvoeringen.
 
Misschien valt de 1.4 TSI strax 'vanzelf' wel in de 20% bijtelling?
Voor zover ik weet is er technisch niets aan de motor veranderd, maar sinds de prijslijst van 1-5-2009 is de CO2 uitstoot 'maar' 148 gr/km. Dezelfde auto had in de prijslijst van januari nog een uitstoot van 154 gr/km. (De DSG-7 uitvoering is met 147 gr/km gelijk gebleven.)

Dit geldt voor zowel de Business Line als voor de normale uitvoeringen.

Dank voor je reactie! Dat klopt helemaal, zag ik ook ja. Maar helemaal "vanzelf" zal dat niet gaan. Daar moeten ze bewust nog even die 7 á 8 grammen CO2 per km er vanaf snoepen. Net zoals deze moeite voor de greenline diesel gedaan is. Maar waarschijnlijk is alleen een dichte grille, vlakke bodemplaat, 1cm verlagen en andere banden al voldoende. Maar ze moeten wel even de moeite nemen, en die moeite is dan specifiek voor Nederland.

Vanmiddag ben ik bij een Skoda dealer ergens in het land geweest, en daar kon men gelukkig bevestigen dat Skoda hier inderdaad specifiek mee bezig is! (zijn bron: info van de importeur) Verwachte introductiedatum nog onbekend... VW remt de sneldheid van de ontwikkelingen bij Skoda een beetje want VW wil zelf ook graag nog marktaandeel houden*)

Hij hield het even op intro ongeveer 1 oktober 2009 of 1 januari 2010, maar - "beste benzine leaserijders onder ons" - het lijkt er dus op dat dit het wachten waard is... Als je dus nu ongeveer zou moeten bestellen kun je beter 6 maanden je huidige contract verlengen en pas daarna je nieuwe 20% 1.4TSI bestellen, dat scheelt je dan ongeveer 3000 euro over 4 jaar leasecontract!

En tja, ik weet het, ik wacht ook liever niet 6 maanden extra op mijn nieuwe auto, maar nu me dat 3000 euro (netto) op gaat leveren ben ik daartoe wel bereid... De dealer gaat me nog bellen zodra hij meer weet over de verwachte introductiedatum, waarnaar hij nog zal informeren. Skoda zal echter niet blij zijn met de verkoopcijfers als iedereen nu gaat wachten met bestellen totdat het nieuwe model komt, of nu overstappen op een ander merk... Anyway, geduld is in dit geval (letterlijk!) een schone zaak!

*) ter vergelijk: er zit straks ook een nieuwe SUPERB COMBI aan te komen, die zou 1 oktober geintroduceerd worden, maar dit wordt nu waarschijnlijk iets vertraagd tot 1 januari 2010. Een grote concurrent voor de grotere VW's en AUDI's zoals me is verteld...
 
Bovenaan Onderaan