Warm rijden met vrieskou

mister9

Actief lid
Hallo,

Wat is de best manier om mijn tdi warm te rijden me deze zeer koude temperaturen?

- Veel op de CS rijden met lage toeren
- Juist hoge toeren rijden (tot 3000 toeren)
- Warm laten daaien terwijl ik mijn ruiten moet krabben 's ochends
- Heel anders..

Alvast bedankt.

Groet,
Sam

hekko

Lid
Volgens mij is onder lichte belasting rijden het beste. Dus na het starten meteen wegrijden en niet teveel toeren maken tot de motor goed heet is.

Tijg

Actief lid
Stationair laten warmdraaien is niet best omdat de smering dan niet optimaal is. Iets met nog niet opgebouwde oliedruk.
Verder wat hekko zegt: Niet teveel toeren maken en niet het gas vol open trekken. Ik schakelde mijn koude TDI zelf altijd bij 2000-2200 toeren op.

Bovenstaande geldt uiteraard ook voor benzinemotoren, zij het dat je bij 2500 toeren schakelt.

cvegreen

Forumguru
Voila en daarmee is alles al gezegd.
Na het starten van de motor meteen weg rijden en voor diesel tussen de 2000 en de 2200 rpm opschakelen en voor benzine aan ongeveer 2500 rpm opschakelen tot de wagen op temperatuur is . Dat is notabene hetzelfde als zuinig rijden ,dat mag je altijd toepassen .

Kijk even op
wiki.tdiclub.nl/Warmrijden

Niet je auto warm laten lopen stationair. De aangzogen lucht condenseert dan tegen de koude cilinderwand. Met als gevolg dat je vloeistoffen krijgt in je cylinder die reageren met stoffen achtergelaten door de verbranding. Deze vloeistoffen zijn erg aggresief en kunnen de kleppen en cylinderwand aantasten.

octofreak

Actief lid
Kijk even op
wiki.tdiclub.nl/Warmrijden

Niet je auto warm laten lopen stationair. De aangzogen lucht condenseert dan tegen de koude cilinderwand. Met als gevolg dat je vloeistoffen krijgt in je cylinder die reageren met stoffen achtergelaten door de verbranding. Deze vloeistoffen zijn erg aggresief en kunnen de kleppen en cylinderwand aantasten.

Het lijkt bijna een broodje aap verhaal, maar het zal wel kloppen!
Ik laat de motor iig nooit stationair draaien..

Bovenaan Onderaan