Warm weer hoger toerental na het starten

ArjanGr

Senior Member
Zodra het weer wat warmer wordt (vanaf zo'n 20 graden) heeft m'n auto na het starten een hoger toerental stationair. Normaal is ongeveer 900 en dan draait ie rond de 1150 rpm.
Als ik dan optrek accelereert de auto ook vrij schokkerig.. Dit duurt ongeveer 2 á 3 minuten en dan komt ie stationair weer rond de 900 uit en trekt ie ook weer soepel op.

In mijn ogen lijkt dit op een automatische chook.
Maar ik dacht dat deze juist alleen in werking treedt bij koude buitentemperatuur.:pieker:

Mijn vraag: Hebben anderen hier ook 'last' van? Dus is het normaal? Of moet ik toch even langs de garage?

Het betreft een Skoda Fabia 1.2 HTP(47kw), motorcode BME bouwjaar 10-2006

om1

Senior Member
Of is het de airco die vermogen vraagt? Heb je die en zo ja staat hij aan?

ArjanGr

Senior Member
Ik heb airco maar die heb ik NIET aanstaan bij het starten. Gebruik de airco maar zelden en dan vaak pas na 5 minuten rijden (Als de warme lucht met de raampjes open al wat vervlogen is:D

Ron_2

Senior Member
Vorig jaar heeft de dealer het voor me uitgezocht, heeft inderdaad met de emissie te maken en gebeurt normaal gesproken bij temperaturen boven de 16 graden. Afgelopen winter is het echter ook een paar keer gebeurd.
Het is vervelend, het rijdt voor geen meter want óf hij reageert slecht, óf bij iets meer gas wordt je gelanceerd. Het uitlaatgeluid is dan ook anders, hij snerpt alsof er een schotje los zit.

Niks aan te doen, hoort zo. Maar wel vervelend af en toe.

Joske

Forumguru
Als ik Fabia lees en schokkerig en raar stationair toerental moet ik vrij snel aan het gasklephuis denken.

Is de wagen al uitgelezen op foutcodes?

Ron_2

Senior Member
Als ik Fabia lees en schokkerig en raar stationair toerental moet ik vrij snel aan het gasklephuis denken.
Zoals TS het omschrijft, ook de opmerking choke, lijkt het exact hetzelfde als wat onze Yeti doet, alleen deed deze het vanaf de eerste zomer al toen hij amper 5.000 km gereden had.
Ik weet niet hoe lang TS de auto heeft, maar als dat wat langer is had hij het voorgaande jaren ook moeten merken, lijkt me. Dan is er wezenlijk iets veranderd en is uitlezen misschien toch niet onverstandig.

Antera

Donateur
Temperatuurvoeler wel goed? Als hij het altijd doet zou daar iets mis mee kunnen zijn en is uitlezen misschien wel verstandig om mee duidelijkheid te krijgen

ArjanGr

Senior Member
Ik heb de auto nu 2 jaar en dit doet ie altijd al..

Toevallig gister de auto bij de dealer gehad voor remvloeistof en airco onderhoud, maar hij is dus niet uitgelezen..

@Ron_2: Je beschrijft exact wat ik ook heb. Bij te weinig gas stotterig en bij te veel wordt je gelanceerd idd. Ik ga eens in de gaten houden of het echt vanaf 16 graden is.

Bovenaan Onderaan