Warme motor start niet

Heb sinds een paar dagen het probleem dat wanneer motor warm is en een tijdje (15-30min) heeft gestaan deze meteen afslaat als ik start. Na 3-4x starten blijft ie lopen.
Geen foutcodes kunnen uitlezen, ik verdacht eerst de startonderbreker en daarna de krukassensor.
Als ik warme motor afzet en na 2-3min start is er geen probleem, ook wanneer motor geheel koud is geen probleem.

Gaat om een 1.6 BSE uit 2007 met 149.000km op de teller.
 

ertromp

Forumguru
klinkt als een temperatuursensor die niet goed is.
heb je ook log files gedraaid van de diverse sensoren?
 

Cordoba

Forumguru
Als het een temperatuursensor is, is het vreemd dat ie wel direct start na een paar minuten, en ook bij koude motor goed start, maar eigenlijk niet als het er tussen in zit. Daarom denk ik eerder aan het brandstofsysteem, bijv. een iets lekkende injector (door een poosje stilstaan, lekt de brandstofdruk weg, en na een paar keer starten is er weer druk opgebouwd. Bij een koude start, moet er altijd druk opgebouwd worden dus merk je geen verschil, en als ie kort stil staat, is de druk nog niet zo ver verminderd in het brandstofsysteem.

Als je bij een warme motor, niet na 2-3 minuten start, maar pas na 5 minuten hoef je dan minder vaak te herstarten (bijv. 2 keer i.p.v. 3-4 keer)?

Systeem loggen zoals @ertromp zegt, of een compressietest van de cilinders kan mogelijk wat meer info opleveren.
 

Zwapp

Forumguru
Word het brandstofsysteem niet op druk gebracht bij het openen van de wagen? Of is dat alleen bij diesels?
 
Ik ga eens proberen na 5 of 10min.

Ja brandstofpomp loopt inderdaad 2sec als je bestuurdersdeur opent.

Wat ik ook eigenlijk al heel lang merk, is dat de auto bij koude motor "slechter" trekt dan wanneer deze op bedrijfstemperatuur is.

Lees hem op moment 1x per week uit maar nog geen enkele foutcode kunnen vinden.

Ik ga ook eens proberen wat hij doet als ik niet start maar een keer of 4 op contact zet alvorens te starten.
 

Ronnie

Forumguru
Ik weet niet of je een handige sleutelaar bent, maar kijk de injectoren eens na of ze nadruppelen.
Injectoren compleet met rail loshalen en dan de auto op contact zetten.
Komen er dan druppels uit dan zijn ze defect/versleten.
Na een rit zouden de defecte injectoren kunnen nadruppelen, de brandstof verzamelt zich dan op de zuigers
en zodoende start de auto slecht als de motor warm is. Hij is dan als het ware verzopen.
 
Ja ik sleutel altijd zelf aan auto, dus dat is het probleem niet.
Moet ook binnenkort distr riem en koppeling vervangen.
Dat kan ik ook nog proberen, bedankt voor de tip.
 
Heb sinds vrijdag opeens niks meer gemerkt, heel vreemd.
Gisteren wel gasklephuis gedemonteerd en schoongemaakt en opnieuw ingeleerd.
Was niet echt vervuild, beetje aanslag, loopt nu wel iets mooier stationair.
Ik houdt het nog even in de gaten komende tijd.
 
Bovenaan Onderaan