Warmte...

ik plaats de vraag hier omdat ikzelf met een O3 rijd, maar de vraag zal allicht voor alle modellen geldig zijn. dus: moderators: verplaats gerust naar een beter geplaatste locatie indien relevant:

weet iemand "tot hoe warm" je met een wagen mag rijden zonder problemen te verwachten?
gisteren was de buitentemperatuur 41°C; rijden @130 gaf koelwater op "90°C" en olietemperatuur op 110-115°C
de wagen gaf geen krimp.

maar ik kan me voorstellen dat bij een buitentemperatuur die nog hoger ligt het wel eens WEL een probleem kan zijn.
vandaar mijn vraag: tot hoewarm is een skoda (octavia) "gegarandeerd" werkende?
 

hemi24

Forumguru
gisteren was de buitentemperatuur 41°C; rijden @130 gaf koelwater op "90°C" en olietemperatuur op 110-115°C
de wagen gaf geen krimp.

Mooie normale bedrijfstemperaturen...

Simpel gezegd : zolang jij niet naast de auto dood neervalt, zou die het gewoon moeten blijven doen...
 

aiva tco adoks

Forumguru
In Dubai is de kans klein dat daar een Skoda rijd.. maar mocht er een rijden dan is de kans wel erg groot dat ie rijdt :D
Met temperaturen van 45+
 

MY00

Senior Member
De auto's worden getest in extreme kou en extreme hitte. Dus 41 graden zou geen probleem mogen zijn.
 

SuperBeeb

Forumguru
Als het stuur en de stoelen te heet worden km aan te raken, zou ik niet gaan rijden :D
Heb ik zelf ondervonden vandaag. Zwart leer is niet ideaal met dit weer :nono:
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Ik ben enkele dagen geleden naar Berlijn gereden waar ik nu zit, bij 41 graden celsius volgens de boordcomputer en snelheden van +210km/h ging de olie vaak naar de 128 graden, dan hield ik wel telkens even in zodat de olie wat kan koelen want da's wel warm hoor. Met die hitte liep de auto ook stukken trager dan normaal, op vlak licht bergop max 223km/h op gps, bij 15 graden celsius is dit gewoon 10 km/h sneller. Ik heb dit in het verleden ook al gedaan en de auto heeft het toch overleefd...
 

MY00

Senior Member
Met die hitte liep de auto ook stukken trager dan normaal, op vlak licht bergop max 223km/h op gps, bij 15 graden celsius is dit gewoon 10 km/h sneller. Ik heb dit in het verleden ook al gedaan en de auto heeft het toch overleefd...

Dit is makkelijk te verklaren. Er zit dan veel minder zuurstof in de lucht en deze heb je nodig om te verbranden.
Maar 223 km/h is nog een flinke snelheid hoor.
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Dit is makkelijk te verklaren. Er zit dan veel minder zuurstof in de lucht en deze heb je nodig om te verbranden.
Maar 223 km/h is nog een flinke snelheid hoor.

Ik wist niet dat het zoveel kon schelen in feite... dik 220 is goed voor heel even of als je de autoweg volledig vrij hebt. Eigenlijk, ook al hou ik wel van snelheid, zijn deze snelheden totaal nutteloos.
 

SuperBeeb

Forumguru
Gisteren bij 27-30 graden met volgepakte GTI bergop t Sauerland in. Max 238 op de teller (rechte stukken zijn niet lang genoeg op de A46 :D). Olietemp iets van 120gr denk ik, heb niet gekeken bij die snelheid).
Was blij verrast door verbruik.
Gemiddelde snelheid rond de 100 (incl eerste en laatste stuk B-wegen), op onbegrensde autobahn vol gas waar mogelijk. En toch ‘maar’ 1 op 12.
 
Bovenaan Onderaan