wasem op de helft van de voorruit?

Op de Fabia II Hatchback scout hebben we nu al een aantal keren opgemerkt dat de rechterhelft van de binnenruit beslaat. Ik heb dit tegen de dealer gezegd, dat ook als ik de blowers op de ramen zet het resultaat hetzelfde is, alleen als ik de airco aanzet verdwijnt de wasem. Hij vertelde mij dat je de airco altijd moet aanzetten want dat anders inderdaad dit kan voorkomen, ik vind het vreemd dat het maar één helft betreft (en een klein gedeelte aan de uiterste zijkanten) en heb meer het idee dat de blowers niet goed staan, maar wat ik ook probeer niets helpt alleen de airco aanzetten.

Hebben jullie dit ook?

piair1982

Forumguru
Gebruik je de airco?
Heb je een bijrijder mee als die beslaat of doet ie dat altijd?
Heb je je voorruit al eens goed ontvet?

Ronbe

Senior Member
Ik herken dit niet.
Wel is het zo dat als ik de blower op de ruiten zet de airco automatisch aangaat.

Ja ik heb altijd een bijrijder mee, daarom vind ik het zo vreemd dat maar de helft van de ruit beslaat,( die van de bijrijder) en bij mij kun je gewoon de blower op de ramen zetten mét de airco aan en dan is het wel zo verdwenen maar ik vind het gewoon vreemd omdat vroeger hadden we een renault kangoo en dan had je dat nooit (die had zelfs geen airco) en nu zegt de dealer dat je de airco permanent moet aanzetten? Ik kan moeilijk de bijrijder de auto uit knikkeren ;)

Lexris

Lid
Ik heb bij mijn auto ook nergens last van. De airco houd beide kanten schoon. Heb je al gekeken/gevoeld of aan beide kanten de lucht ongeveer gevoelsmatig dezelfde temperatuur heeft. Misschien een losse verbinding/leiding. Is bij hat aanzetten van de verwarming op de voorruit ook de temperatuur aan beide zijden gelijk. Zo niet zou ik kijken of alle leidingen/kokers waardoor de lucht gaat goed vastzitten. Bij garantie zou ik gewoon langs de dealer gaan

piair1982

Forumguru
Als de bijrijder bewust of onbewust veel uit de mond ademt of transpireert kan dat ook voor beslagen ramen zorgen. Kijk anders eens een ritje aan zonder bijrijder. (niets negatiefs over je bijrijder!) Met het een kun je het ander uitsluiten.

Airco hoef je niet altijd te gebruiken zolang je maar tien minuten voor thuiskomst de airco uitzet en de blower flink laat blazen...

Succes!

Ik heb bij mijn auto ook nergens last van. De airco houd beide kanten schoon. Heb je al gekeken/gevoeld of aan beide kanten de lucht ongeveer gevoelsmatig dezelfde temperatuur heeft. Misschien een losse verbinding/leiding. Is bij hat aanzetten van de verwarming op de voorruit ook de temperatuur aan beide zijden gelijk. Zo niet zou ik kijken of alle leidingen/kokers waardoor de lucht gaat goed vastzitten. Bij garantie zou ik gewoon langs de dealer gaan

Dit vermoeden had ik dus ook vandaar dat ik het de dealer vroeg, maar ik heb een beetje het idee dat de dealer denkt de auto is verkocht en de rest zoek je maar uit. want inderdaad ik dacht dus ook dat de luchtverdeling aan de passagierskant misschien minder was dan de bestuurderskant. En dat een dealer zegt dat je de airco standaard aan moet zetten vind ik ook vreemd want er zijn zat auto's zonder airco en die hebben nergends last van. Ik zal de dealer nog wel eens aan zijn jasje trekken, zodat hij het serieus neemt.

turboturbo

Forumguru
En dat een dealer zegt dat je de airco standaard aan moet zetten vind ik ook vreemd want er zijn zat auto's zonder airco en die hebben nergends last van.
Dat heeft vooral te maken met dat de airco minder snel stuk zal gaan als je hem regelmatig (danwel: altijd) gebruikt in plaats van (bijna) nooit. Niet zozeer met of het per-se altijd nodig is om het je ramen droog te krijgen. Want er zijn inderdaad zat auto's zonder airco, maar daarin is het vaak wel een stuk moeilijker om het vocht (tijdig) van de ruiten weg te blazen. Daarvoor heb je vaak de kachel nodig, die meestal niet meteen warm is. Buiten dat, heb ik vaak genoeg in auto's zonder airco, flink moeten hannesen om de ruiten schoon / droog te houden tijdens het rijden met een paar inzittenden met vochtig weer (regen of regenachtig weer) Dan was ik al blij als ik goed zicht had voor en achter. De zijruiten (voor de dode hoek) kon ik dan even niet op vertrouwen ;) En dat hoeft dus niet meer als je wel een airco hebt: dat is de relatie met 'altijd airco aan' en vocht op je ramen.

Tenslotte; als je altijd de airco aan hebt, zal het vochtgehalte binnenin de auto zeer laag blijven (airco maakt de lucht droger), waardoor de kans op beslaande ruiten (bijv. bij temperatuur wisseling, omdat iemand instapt) iets afneemt.

Cordoba

Forumguru
Als de voorruit altijd aan de rechterkant beslaat, moet daar een oorzaak voor zijn. Als je de auto altijd op een vaste plek parkeert, probeer eens de auto andersom neer te zetten: als het bijvoorbeeld met zon/schaduw of wind om een gebouw heen te maken heeft (afkoeling), moet het bij andersom parkeren net omgedraaid zijn, of verdwenen.

Maakt dit niets uit, dan denk ik aan 2 mogelijke oorzaken: door bijvoorbeeld een foutief afgestelde klep is de verdeling van de lucht tussen links en rechts niet gelijk, of zoals al eerder genoemd, heb je ergens lekkage tussen uitblaasopening en de centrale aanvoer van de interieurlucht.

Bedankt Cordoba voor je suggestie, maar helaas is dat het probleem niet want hij staat in alle windrichtingen. Ik zal toch eens een hartig woordje met de dealer spreken want het is wel toevallig, we hebben precies in het midden van het raam een zwarte streep lopen (extra antenne) en aan de linkerkant daarvan beslaat het steeds, zet je de airco aan is het weg, maar van wat ik begrepen heb is dit niet geweldig voor je brandstofverbruik. Maar in ieder geval bedankt voor je antwoord

@ Silver5 het extra verbruik door de airco valt eigenlijk wel mee. Pak em beet 0.3 liter per uur. Gebaseerd op mijn observaties.
Het is wel zo dat de lucht naar binnen wordt gezogen aan de rechterkant en dat de lucht toevoer achter de motorkap niet afgeschermd is. Als het regent dan regent het de inlaat in. Nu zal deze vast een goede afwatering hebben maar toch.

Bij mijn vorige auto zat de airco afvoer (voor gecondenseerde waterdamp) dicht met was van de fabriek uit. Die heeft toen ook het zelfde euvel gehad tot ze de afwatering een keer doorgeprikt hadden. Sindsdien had ik er bij die auto geen last meer van.

Deze fabia heeft ook bij mij last van rechts sneller beslaan dan links. En behoorlijk snel inderdaad. (Zonder airco gebruik) Vooral bij vochtig weer. Ik vermoed dan toch de lucht inlaat. Ik zal eens kijken of ik daar een afvoer van kan vinden.

JayBee

Nieuw lid
Ik heb het ook met mijn octavia. Auto is krap 2 maanden oud. Maar hij moet toch even terug omdat de navi geen sateliet meer ontvangt dus dan geef ik dat ook even aan. Ik vind sowieso dat de ramen snel beslaan

Esli

Lid
Ik heb het ook, rechtsboven in de hoek.
Daar komt bij dat de linkerkant van de luchtroosters in het midden boven de radio zachter blaast dan de rechter.

namleop

Actief lid
Op de Fabia II Hatchback scout hebben we nu al een aantal keren opgemerkt dat de rechterhelft van de binnenruit beslaat.

Binnenruit? Heb je de taxi- of de limousine-uitvoering? :grin:

Bij mij beslaat de hele ruit meestal een beetje, als ik in de regen de airco niet aan heb. Ook de binnenspiegel beslaat dan. Misschien helpt goed ontvetten, of insmeren met fog-clear of een dergelijk procuct. Dat heb ik bij mijn Fabia II nog niet gedaan sinds ik 'm heb.

Bovenaan Onderaan