Wat betekenen deze indicatoren?

hombregran

Nieuw lid
Hallo,

ik ben een Nederlander maar woon in Spanje en ben sinds een maand in het bezit van een Skoda Octavia Combi 1.6 TDI, Elegance. Ik heb gelukkig een NL-instructieboekje kunnen bemachtigen, maar ik moet eerlijk zeggen dat deze niet uitblinkt in duidelijkheid 2013-09-11 21.21.30.jpg Op iedere pagina drie of vier verwijzingen naar een volgende pagina...Maar goed, daar gaat deze topic niet over.

Als ik de auto start dan verschijnen er drie (lampjes, indicatoren), met wat ik eerst dacht afbeeldingen van banden, maar ik kan niets terugvinden in het instructieboekje. Ik heb een foto gemaakt. Heeft iemand een idee waar deze voor staan? Ze staan rechtsonder de buiten temperatuuraanduiding

Alvast dank.

Sciroccofrank

Senior Member
Dat zijn volgens mij de indicatoren van de pasagierstoel en 2 zitplaatsen op de achterbank, deze zie je volgens mij alleen bij het starten van de auto en gaan na een tijdje weer weg. Alleen de plaatsen die niet bezet zijn gaan aan, heeft geloof ik iets met airbags te maken, maar weet ik niet zeker

Cordoba

Forumguru
Ik neem aan dat dit om de bandenspanningscontrole gaat.

Ik weet niet wanneer deze symbolen precies bij je branden: bij het aanzetten van het contact, maar voor het starten? Dan is dit controle dat de lampjes het nog doen, en is er niets aan de hand. Doen ze het ook na het starten, dan even checken of er soms een afwijkende band tussen zit (iets andere maat, meer profiel of andere bandenspanning).

De controle werkt via de ABS sensoren en vergelijkt het aantal omwentelingen op de verschillende wielen. Als een band lek/zacht is, dan zal die band iets vaker rond gaan (minder rol-omtrek) en zal het systeem op het betreffende wiel een bandenspanningswaarschuwing afgeven.

Edit: ik zie net dat Sciroccofrank een meer waarschijnlijke verklaring heeft gevonden. Waarschuwing kan behalve op de airbags, ook op de gordels slaan. (kijk eens wat ie doet, als je je eigen gordel niet omdoet vóór je start)

hombregran

Nieuw lid
Dat zijn volgens mij de indicatoren van de pasagierstoel en 2 zitplaatsen op de achterbank, deze zie je volgens mij alleen bij het starten van de auto en gaan na een tijdje weer weg. Alleen de plaatsen die niet bezet zijn gaan aan, heeft geloof ik iets met airbags te maken, maar weet ik niet zeker

Das een snelle reactie:thumbsup:. Ja, klinkt logisch zeg maar, ze gaan inderdaad ook uit zo'n drie of vier seconden na het starten van de motor. Het heeft dus in ieder geval niets met de banden (en bandenspanning) te maken. Benieuwd of er nog meer reacties komen!

EdK

Forumguru
Wel Cordoba als je de iconen vergroot en goed kijkt dan zijn dat eerder stoelen dan banden hoor !
Dus heeft het met stoelverarming of gordels te maken ??
Wat het precies is kan ik ook niet vertellen, maar mbt banden (3) heeft t mijn inziens niets te maken

rcFred

Senior Member
Als de plaats bezet is en de gordel is om wordt dat stoel icoontje wit. Dit lijkt me gaan om de 3 plaatsen achterin en niet de bijrijdersstoel en 2 plaatsen op de achterbank, je hebt immers 3 gordels achterin en de plek naast je kan je makkelijk zien of de gordel om is. Voor de bijrijdersstoel is geen icoontje in het maxidot dacht ik, als daar de gordel niet om is gaat gewoon het rode icoontje knipperen en hoor je gepiep.

hombregran

Nieuw lid
Ik neem aan dat dit om de bandenspanningscontrole gaat.

Ik weet niet wanneer deze symbolen precies bij je branden: bij het aanzetten van het contact, maar voor het starten? Dan is dit controle dat de lampjes het nog doen, en is er niets aan de hand. Doen ze het ook na het starten, dan even checken of er soms een afwijkende band tussen zit (iets andere maat, meer profiel of andere bandenspanning).

De controle werkt via de ABS sensoren en vergelijkt het aantal omwentelingen op de verschillende wielen. Als een band lek/zacht is, dan zal die band iets vaker rond gaan (minder rol-omtrek) en zal het systeem op het betreffende wiel een bandenspanningswaarschuwing afgeven.

Hoi, druk net op enter om op het antwoord van SciroccoFrank te reageren;). Ehm, jij denk dus toch indicatoren van banden? Ze verschijnen voordat ik de motor start, blijven zoals gezegd drie seconden (o.i.d.) en verdwijnen dan. Ik heb niet het idee dat er iets mis is, maar ben wel nieuwsgierig wat het nu betekent.

De banden die hier in Spanje standaard onder de Elegance zitten zijn overigens 225/45/17 met een (fabrieks) spanning van 2.3 voor en 2.4 achter. Naar mijn idee echt te laag. Ik kan, als ik een beetje hard druk, de band echt induwen. Ik denk denk dat ik ze naar 2.5/2.6 ga zetten. Het zijn Dunlop Sport ....(moet ik nakijken, exact type).

Als ik het moet gokken, lijken het mij de 3 achterste zitposities. Wanneer iemand achterin zijn gordel niet om heeft, blijft/gaat er denk ik 1 branden in rood? De passagiersstoel ziet elke chauffeur neem ik aan zelf als hij zijn hoofd zo'n 80 graden naar rechts draait. Die hoeft niet in een display. Zo zou ik het inschatten.

hombregran

Nieuw lid
Wel Cordoba als je de iconen vergroot en goed kijkt dan zijn dat eerder stoelen dan banden hoor !
Dus heeft het met stoelverarming of gordels te maken ??
Wat het precies is kan ik ook niet vertellen, maar mbt banden (3) heeft t mijn inziens niets te maken

Ja, met enige creatief inzicht kan ik er ook wel een stoel-afbeelding inzien...Mmm...interessant.

Sciroccofrank

Senior Member
Als de plaats bezet is en de gordel is om wordt dat stoel icoontje wit. Dit lijkt me gaan om de 3 plaatsen achterin en niet de bijrijdersstoel en 2 plaatsen op de achterbank, je hebt immers 3 gordels achterin en de plek naast je kan je makkelijk zien of de gordel om is. Voor de bijrijdersstoel is geen icoontje in het maxidot dacht ik, als daar de gordel niet om is gaat gewoon het rode icoontje knipperen en hoor je gepiep.
Klopt wat je schrijft @rcFred , nu weet ik het weer, ik had in mijn citigo 2 van deze icoontjes, van de 2 plekken achterin

LdN

Forumguru
Dat zijn de symbolen voor de gordels van de achterbank kijk op pagina 20 & 21 van het handboek

Bijlagen

• A7_Octavia_OwnersManual(2).pdf
    46,9 KB · Weergaven: 78

Cordoba

Forumguru
@Hombregan: in eerste instantie was de reactie van Frank voor mij niet zichtbaar. Na het posten van mijn eigen reactie, zag ik zijn reactie ineens wel, en heb daarop mijn antwoord aangepast (zie stukje na 'edit'). Ik denk dus dat Frank op het goede spoor zit, en ook mijn idee was, dat dit op de achterbank zou slaan (3 zitplaatsen).
Je kunt ook kijken wat er gebeurd als je de achterbank (of een deel) naar voren klapt, niet onmogelijk dat voor de omgeklapte zitplaatsen geen symbool zichtbaar wordt bij het starten. (sensor die bepaalt of positie is bezet, moet ook kunnen merken dat de zitting is omgeklapt)

Greggy

Actief lid
Yup... nix banden nada...

Icoontjes representeren je zitplaatsen achterin waarvoor een gordel voor aanwezig is. Indien gordel 'gesloten' is zal het icoontje veranderen.
Getoonde 3 icoontjes zijn voor de niet aangesnoerde plaatsen. Dus als je een gordel erin doet wordt het icoontje anders (witter of zo...). Handig om kids te controleren e.d.

Bovenaan Onderaan