Ik mijn 2.0TDI 140pk/310Nm naar zeggen 187pk/413Nm laten tunen bij Tuningservice Huizen. Dat kostte mij na een korte onderhandeling € 250 zonder deblokkeren ECU wat bij mij niet nodig was. Normaal was dat € 299 incl. zo nodig het deblokkeren van ECU. Prettige lui.
Rijdt veel beter, soepeler!
Vanaf stationair een veel betere respons op het gaspedaal (het lijkt wel of er een stuk loze slag uitgehaald is) en meer koppel wat je ook goed opmerkt bij het laten opkomen van de koppeling bij lage toeren.
Bij flink doortrekken gaat het er ook een stuk harder aan toe; in z’n 2 tot > 80 km/uur tot ‘ie bij 4500 tpm in het rood komt blijft ‘ie er aan sleuren. Overigens ben ik een rustige rijder, schakel zeer vroeg op en rij bijna alles op cruise control.
Het gemiddeld verbruik was vóór de tuning de 110 km naar Huizen en getuned op de terugweg boven de 1:20 met het aanhouden van 103 km/uur. Ook daarna heb ik geen hoger brandstofverbruik gehad dat opviel.
Dat verbruik klopt goed aangezien ik dat via VCDS heb gekalibreerd/justeerd.
Waarom koos ik voor een goedkope tuning?
- Af fabriek had deze auto ook geen op maat tuning,
- De A6 van m'n broer met 2.0TDI 136pk en een 1.6TDI 110 pk Leon pakten lekkerder en soepeler op bij (erg) lage toeren,
- Auto had > 225 dkm, dus waarom zou ik € 500-600 uitgeven,
- De tuner zit in m'n ouders woonplaats en hoefde zodoende alleen iets eerder van huis.