Wat houdt de optie ESP allemaal in! LEES EN WEET!

Ralph

Lid
The ESP electronic stability programme is an option for the Skoda Octavia RS and Octavia Combi RS (standard on selected markets).
Vehicles with the ESP system also have:

ABS - Anti-lock Braking System;
EBD - Electronic Brake force Distribution (between the axles);
HBA - Hydraulic braking assistant;
EBC - Engine Braking Control;
EDL - Electronic differential lock;
ASR - Traction control system;
ESBS - Extended driving stability system;
DSR - (Driver Steering Recommendation) active steering support.
End of Skoda Octavia RS review.

Re: Wat houdt de optie ESP allemaal in! LEES EN WE

Geldt dit alleen voor de RS?
Ik heb namelijk een Fabia Combi L&K (oeh oeh nog 3 weken!!) gekocht en heb ook de optionele ESP erbij gemomen. In neem aan dat al deze (extra) afkortingen er niet bij zitten. Hoop het stiekem natuurlijk wel.

Ik ben benieuwd...

Wallie

Lid

Ja, da's een leuk lijstje met termen... maar wat houden die dan in? "Lees het en weet het..." is niet echt van toepassing nu...
confused.gif

ABS + ASR + MSR + MBA zit standaard op de O2, ESP + EDS + HBA + DSR is optie (behalve op de 4x4)

Wat betreft de Fabia is enkel ABS + MSR standaard, vanaf het moment dat de 74kw wordt overschreden is er ook standaard ASR op voorzien (voor zover ik weet)

Het is wel in het Duits maar het zal waarschijnlijk toch wel enkele afkortingen verduidelijken Skoda Lexikon

Jammer genoeg dekt de titel de lading niet, wie kan echt antwoord geven wat verschillende afkortingen betekenen en in de praktijk opleveren?

Op de 4x4 is die santakraam aan letters standaard. ESP werkt eigenlijk pas optimaal bij een 4 wiel aangedreven auto. Als je bij voorbeeld een bocht naar links te snel neemt waardoor de auto de bocht uit dreigt te vliegen kun je alle wielen met een andere snelheid zien draaien(wel raar om te zien), bij dit geval zal het rechterachterwiel sneller draaien als de rest en het linker voorwiel bijna stilstaan waardoor de auto als het ware in de goede richting wordt geduwd. Ik heb een rijvaardigheidstraining gehad waar ze je dit soort dingen goed laten zien.

Bovenaan Onderaan