Wat is bij de O3 Greenline het trekgewicht

Jannes

Lid
Ik lees 750KG ongeremd
En 1000KG geremd
Op andere sites lees ik 1500KG
Maar ook 1350KG

Op mijn kenteken pas staat:

Techn. Max Massa AHW Geremd = 1000 KG
Techn. Max Massa AHW Ongeremd = 640 KG

Dus ik vat het even niet ?

Wat mag ik trekken met een:

Enkel as Ongeremd =
Enkel as Geremd =

Tandemmaster Ongeremd =
Tandemmaster Geremd =

Was even in gedachten hihi, foutje bedankt (en aangepast)
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
O3 ecoline :pieker: dat is toch een inktsoort

Voor de wet mag je trekken wat er op je kentekenbewijs staat dus die 1000kg geremd. Ongeacht of er 1 of 2 Assen onder die aanhangwagen zit

En bij een ongeremde aanhangwagen dus 640kg
 
E

Ex-lid 2926

Een beetje caravan haak je dus niet meer achter een Greenline. Ik heb zelf een Hobby 380, bj 2013. Weegt leeg al meer dan 900 kg. Maximale massa (dus incl laadvermogen) bedraagt 1200 kg. Zo'n compacte caravan kan dus al niet meer door een OIII Greenline getrokken worden. Is dus de prijs voor een lage bijtelling. Mijn O2 1.9 TDI zal ik dus nooit inruilen voor een OIII 1.6 TDI GL.
 

auriga

Forumguru
ImageUploadedByTapatalk1417129172.148811.jpg
Het instructieboekje is er duidelijk over

De RDW speelt op safe, vanwege de vele steile hellingen in ons kikkerlandje en de geitenwollensokken lobby , dus 1000kg max...
 

Bijlagen

  • ImageUploadedByTapatalk1417128949.316661.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1417128949.316661.jpg
    46,5 KB · Weergaven: 19

Bakkertje

Forumguru
Ik denk dat de garage/jij in de war is geweest met de normale 1.6 TDI die mag inderdaad 1500kg trekken. Maar dat is een greentech ipv een greenline.
 

micky

Forumguru
Greenline en Greentech worden regelmatig door elkaar gehaald, denk dat velen het verschil niet weten
 

Canon-Eye

Forumguru
Het instructieboekje is er duidelijk over
Het instructieboekje is duidelijk over de technische aspecten. Die zijn namelijk in elk land hetzelfde.
Het kentekenbewijs is bepalend voor wat in het land van registratie wettelijk is toegestaan.
Hoe helder wil je het hebben... :pardon:
 

auriga

Forumguru
@Canon-Eye
Ik weet dat de (O3) Greenline dus 1300 kg geremd veilig kan trekken, zolang je niet al te steile hellingen pakt.

Die wet geldt idd in land van registratie (Nederland dus).

Maar wat als je met een aanhanger in Duitsland rijdt? (waar wèl rekening gehouden wordt met het hellingspercentage)
Daar gelden de Nederlandse wetten namelijk niet.

Of mogen de Duitsers :cheers: met dezelfde auto (de 81kW 1.6 TDI) dan wel met een Hobby 380 door Nederland rijden soms?

Erg helder inderdaad. :nono:
 

Canon-Eye

Forumguru
De voertuigdocumentatie is formeel bepalend voor wat er achter mag en dat geldt overal.
Je kan natuurlijk proberen een controlerende koddebeier om te lullen, maar persoonlijk zou ik het risico niet nemen.

In Nederland is het daarbij ook nog zo dat het feitelijke gewicht van de aanhanger niet meer mag zijn dan hetgeen als maximum op het kentekenbewijs van de auto staat. Maar buitenlandse geüniformeerden zouden nog wel eens alleen naar de beide kentekenbewijzen (auto en caravan dus) kunnen kijken en daaruit een overtreding kunnen afleiden als je caravan formeel bv. 1200kg mag wegen en je auto maar 1000kg mag trekken.
Je kunt dan natuurlijk in je beste Frans of Spaans proberen uit te leggen dat het volgens de Nederlandse wet niet om het papieren maximumgewicht gaat maar om het feitelijke gewicht. Ik wens je daarbij veel succes...

Voor veel mensen is dit reden om de caravan "terug te laten keuren" naar het maximum trekgewicht van de auto, dan heb je al dat gelazer niet. Nadeel daarvan is dat je bij aanschaf van een zwaardere auto weer opnieuw naar de RDW moet met je caravan plus de fabriekspapieren om het max. gewicht weer te laten verhogen - kost nog iets van €60 ook.
Ik weet nu nog niet wat ik doe als komend voorjaar onze Eriba Touring Triton 410 (1200kg) wordt afgeleverd...
 

micky

Forumguru
Ook in Duitsland kijken ze gewoon naar het trekgewicht op het kenteken, dus idd de Duitser voor u met dezelfde combi mag wel doorrijden en u niet. Ik ben zelf met de caravan erachter in een Fuik gereden in Duitsland, 1,5 jaar geleden, vandaar dat ik weet hoe het daar werkt :) auto papieren zijn idd leidend.
 

EdK

Forumguru
Tsja leuk dat Europa dat één wil zijn maar toch verschillende regeltjes blijft behouden....
 

louigi58

Senior Member
Mij werd uitgelegd door de dealer dat met de greenline belasting technisch maar 1000 kg mocht trekken. Dat is de prijs die je voor de lagere bijtelling betaald. Dus maar voor de RS gekozen en tot heden geen spijt. Maar prive heb ik gelukkig niets met bijtelling te maken.
 

Gizzmo

Forumguru
@Canon-Eye , het terug laten keuren is niets meer dan een formulier invullen en 60 euro betalen en je krijgt nieuwe papieren.
Weer terug naar oorspronkelijke gewicht is exact hetzelfde, enkel wederom formulier invullen en 60,- betalen en klaar.
Enkel als je de caravan naar een hoger gewicht wilt laten keuren door bijvoorbeeld het plaatsen van een andere as is wel her-keuring bij RDW noodzakelijk.
 

micky

Forumguru
Ik ben ook zeer actief op het caravanforum, ik kan me niet herinneren dat er zich ooit iemand gemeld heeft die hier in het buitenland een discussie met de politie over heeft gehad, wel kom ik daar heel af en toe angstige mensen tegen die ook denken dat het tot een probleem kan leiden...
 
Bovenaan Onderaan