Wat is de invloed van sportief/rustig/wild etc. inrijden op het latere weggedrag.

OII1.2tst

Nieuw lid
Over het inrijden van een auto is al heel veel geschreven. De algehele conclusie is wel dat de eerste 1000 á 2000 kilometer een beetje rustig moet worden gereden. Dit snap ik, slijtage, inlopen van zuiger veren, lagers etc.

Maar, je hoort of leest wel eens dat mensen aan het gedrag van een auto kunnen merken dat een auto gewend is om sportief gereden te worden, hij zou dan vlotter optrekken en zo.
Een auto heeft toch geen geheugen van:"mijn bestuurder trekt graag vlot op dus zal ik bij gas geven dat dan ook doen!"

Iemand?

Jochem
 

MarcoO2

Forumguru
Bij hele rustig gebruik (altijd laag in toeren) kan een motor eerder vervuild raken. Heel grof gezegd is het voor een auto goed om af en toe "op z'n donder te krijgen" zodat de boel ff goed schoon gereden kan worden. Of en in welke mate dat effect heeft, hangt heel erg van het type motor af.
 

LT83

Forumguru
@ Marco, vandaar die tripjes naar de Nurnburgring, je komt gewoon met een nieuwe/schone motor terug ;)

Volgens mij hebben alle nieuwe blokjes ookal redelijk wat draaiuurtjes gemaakt in de fabriek. Ik vraag me dan ook af of het inrijden niet meer om het "ïnslijten"
van aangrenzende aandrijvingsonderdelen op de motor gaat, als het daadwerkelijke inrijden van het blok.

Het verhaal van Marco is meer van toepassing op het fris houden van het blok als het al ingereden is lijkt mij. Verder wel aan te bevelen uiteraard.
 

Bliksem95

Nieuw lid
Het inrijden van motoren ten behoeve van inslijten van draaiende delen is door de huidige productiemethoden (zeer precies) niet echt meer nodig. Wel kan er bij de productie nog wat vuiligheid zijn achtergebleven die je gewoon kwijt wilt, maar dan niet met volle kracht door alle keerringen en pasvlakken.

Volgens mij kan een auto (zeker met turbo motor) wel "lui" worden, door condensatie van afvalstoffen uit uitlaatgassen. Een beetje meer pit op zijn tijd kan dus geen kwaad.
 

The bone collector

Senior Member
Inderdaad, vlotter optrekken door sportief rijden, dat lijkt mij sterk. Maar 'lui' worden van te weinig 'sportief' rijden, dat ervaar ik ook heel duidelijk met die van mij. Je kan dat er wel nog terug uitkrijgen ook, als je vaak lange ritten doet en wat extra gas geeft.
 

bobby45

Actief lid
http://www.skodaforum.nl/board/f51/olieverbruik-13665.html

tips voor inrijden (2009-1)

donderdag 1 januari 2009 Nu motoren van steeds beter materiaal worden vervaardigd is er in onze werkplaats een discussie ontstaan over het wel of niet inrijden van nieuwe auto’s en motorfietsen. Is het inrijden nog nodig? Kan het voortijdig verversen van de motorolie kwaad? Mij is bekend dat juist het laten zitten van de eerste olie tot aan de voorgeschreven interval een gunstig effect heeft. Of heb ik het mis?

Antwoord:

Eerst vaststellen wat er moet inlopen. Eigenlijk alleen maar de zuigerveren. In welke mate het inlopen moet gebeuren, hangt van de bewerkingsnauwkeurigheid en de gebruikte materialen af.
De motorfabrikant stemt alles in het tribologische systeem (zoiets als: smering en slijtage) op elkaar af. Dus ook inlooplagen, de smeerolie en de filters. Het gaat om serie- of massaproducten, dus liggen de toleranties nauwkeurig vast.

Voor zulke motoren geldt: als ze vanaf nieuw direct behoorlijk, maar niet te lang achtereen, worden belast des te beter. In de praktijk komt dit neer op kortstondig stevig optrekken, maar niet te lang achtereen zwaar belasten. Tijdens het inlopen mag er geen zodanig hoge temperatuur optreden op de hoge contactpunten van de nog ‘ruwe’ oppervlakken dat er kleine lasplekjes ontstaan. Door kort, maar stevig op te trekken komt de verbrandingsdruk wel achter de topveren te staan, maar niet lang genoeg om kleine vreetplekken te voorkomen.

Niet eerder verversen
Alle slijtagedeeltjes en fabricagevuil dat ontstaat of nog aanwezig is in de motor worden door het oliefilter opgevangen. De fijne deeltjes die niet uit de olie worden gefiltreerd, werken als ‘polijstpasta’ mee aan het inloopproces. Dus niet eerder olie verversen dan de motorfabrikant opgeeft.

Automotoren worden na de montage meestal gespoeld, motorfietsmotoren meestal niet. Daarom liggen de eerste verversingstermijnen behoorlijk ver uit elkaar. Ook maakt bij veel motorfietsmotoren de transmissie deel uit van hetzelfde smeersysteem. Daardoor ontstaan er meer slijtagedeeltjes.

Turbomotoren
Een bijzondere categorie vormen turbomotoren. Als deze motoren te voorzichtig worden ingereden, ontstaat er een olieverbruikprobleem. Vaak is het mogelijk met een speciale vloeistof (Running-In Compound) alsnog het inlopen tot stand te brengen. Het gaat om een vloeistof met aluminium-, sicilium- of ijzerzouten die oxideren tijdens de verbranding. Er worden dan microscopisch fijne, maar zeer harde deeltjes gevormd die het inlopen tot stand brengen.

Motoren die geheel of gedeeltelijk gereviseerd zijn, kunnen ook gebruik maken van zo’n inloopvloeistof die door sommige oliemaatschappijen wordt geleverd.

Al met al is het inlopen tegenwoordig niet meer zo’n probleem als voorheen. Met een goed advies op basis van het bovenstaande zullen er geen problemen ontstaan. Adviseer het oliepeil goed in de gaten te houden en geef de juiste motorolie mee.
 
Bovenaan Onderaan