Wat is de juiste bandenmaat bij 16 inch

cortrans

Forumguru
Ik heb de volgende vraag? Ik heb de Fabia gekocht met 4 nieuwe 4 seizoenen banden onder de 16 inch Elba velgen.
De bandenmaat die er nu onder ligt is: 205/45R-16.
Ik vermoed dat deze of te hlaag zijn of iets dergelijks, omdat de kilometer afwijking best wel veel is.
als ik op de maxidot exact 100 km p/u rijd, geeft zowel Flitsmeister als mijn Tomtom beide 93 km p/u aan.
Een Flinke afwijking dus.
Welke bandenmaat ligt er standaard onder de Fabia II met 16 inch???
Als er dus een verkeerde bandenmaat onder zit, zijn de verbruik cijfers ook niet reëel.......

Green

Actief lid
Eigenlijks nooit zo opgelet.
Maar begrijp van andere topics dat een afwijking qua snelheid altijd aanwezig is.
Ik heb mij er in iedergeval nooit aan gestoord ,en ga ervan uit, dat als een product zo afgeleverd wordt met de bepaalde banden velg maat combinatie.
Dit volgens fabrikant is gecontroleerd en goed gekeurd.
Ook vw polo en skoda roomster wordt af fabriek standaard incombinatie met 16 inch geleverd, met deze bandenmaat.

nisuthai

Forumguru
Ook met de normale standaard banden 14 inch velgen was mij dat ook toen opgevallen dat ik nog fabia 2 had met een afwijking van ca. 8 km verschil met de GPS snelheid, het type fabia 3 heeft een afwijking van 3 km t.o.v. GPS snelheid.

Canon-Eye

Forumguru
Maar begrijp van andere topics dat een afwijking qua snelheid altijd aanwezig is.
Er is zelfs een EG-richtlijn uit 1977 (toen het nog geen EU heette) die bepaalt dat voor de typegoedkeuring de snelheidsmeter-afwijking
  • nooit negatief mag zijn (hij mag dus nimmer te weinig aangeven;
  • niet groter mag zijn dan 10% van de werkelijke snelheid plus 4 km/u.
Het is vrij logisch dat autofabrikanten kiezen voor een beperkte positieve afwijking om niet het risico te lopen dat door een iets afwijkende rolomtrek of zo de snelheidsmeter te weinig zou aangeven. Ze spelen op safe...

EdZ

Donateur
Sowieso vind ik het lastig.
Mijn vorige RR had 195-55-15.
Mijn huidige heeft 205-45-16.
Mijn winterbanden zijn 185-60-15.
Volgens het boekje wijken mijn winterbanden teveel af tov de standaardbanden van mijn huidige RR (nl. 2,05%), maar mochten ze wel onder mijn vorige RR (verschil 1,26%). .

Canon-Eye

Forumguru
mag je dus ongestraft te hard rijden,op je teller weliswaar
Als je op de gps-snelheid zorgt dat je niet méér dan 5 km/h boven het maximum zit, ben je redelijk safe.
Er wordt bij de meting al een tolerantie gehanteerd en het daarna resterende aantal km teveel moet dan nog minstens 3 zijn om daadwerkelijk tot een bekeuring te leiden - dat is althans de info die ik wel eens uit kringen van onverdachte ingewijden heb vernomen.

Laatst bewerkt:

guillaupa

Senior Member
Bij mij zitten er nu standaard metalen 15" velgen op met schijven op. Ik zou na verloop van tijd er echte velgen op van 16" of als mogelijk 17". Zal er dan een verschil op de snelheidsmeter zijn aangezien ik hem standaard met 15" heb ontvangen? Op het certificaat staan er normaal de mogelijke bandencombinatie's op, bij mij staat er maar 1.

EdZ

Donateur
Nee, 205/45/16 is de standaardmaat bij mij en dat is een F2. Volgens mij ook alleen voor de scout en vanaf 2010 ambiance. De standaardmaat van m'n vorige was 195/55/15 volgens mij. Eea ook weer afhankelijk van het motorvermogen: de remschijven kunnen verschillen in diameter.

Edit: Ik heb geen F2 natuurlijk, maar een RR. Maakt verder niet uit voor de velgmaten, die zijn hetzelfde.

Laatst bewerkt:

Huibert

Forumguru
Volgens de info op de stikker op de tankklep, en ook naar eigen ervaring, zijn 195-55-15 en 205-45-16 de standaardmaten. En ook 205-40-17 wordt door Skoda zelf gebruikt, als je deze maten in een omrekentabel mikt zijn ze ook nagenoeg gelijkwaardig. Voor de winterbanden heb ik 185-60-15, welke redelijk afwijkt, hier wordt ook wel 185-55-15 gebruikt.

cortrans

Forumguru
Blij dat de maat dus goed is. Blijft toch vreemd dat bij constant 100 km p/u op de cruise (met nieuwe banden) de afwijking dik 7 km (naar beneden) is

Spierings

Forumguru
Dat is helemaal niet vreemd, bijna iedere wagen geeft meer aan als op de GPS.

Mijn Fabia gaf met de originele 14" wielen 9km teveel aan. Nu met 15" en 185/60 heb ik een afwijking van 6 km

Canon-Eye

Forumguru
Blijft toch vreemd dat bij constant 100 km p/u op de cruise (met nieuwe banden) de afwijking dik 7 km (naar beneden) is

bijna iedere wagen geeft meer aan als op de GPS.

Zie post #9 hierboven :pardon:

De voornaamste reden om vrijwel altijd m'n TTom aan te hebben staan is dat daarop de meest nauwkeurige benadering van de juiste snelheid wordt weergegeven. Die aanduiding is voor mij ook bepalend bij het instellen van de cruise control.

Bovenaan Onderaan