Wat is dit Pssst - geluid?

turboturbo

Forumguru
Sinds vandaag viel me opeens een nieuw geluid op aan mijn auto. Het moment dat ik het gaspedaal intrap hoor ik een soort 'pssst!' geluid.

zelf luisteren: als je hier klikt, opent een stream: mp3 bestand vanuit mijn DropBox of voor de Mac gebruikers onder ons (QuickTime versie).

Het lijkt heel in de verte op zo'n geluid van een turbo die z'n druk verliest. Maar dat is meestal te horen ná het gasgeven, bij het loslaten van het gaspedaal. Plus: mijn Fabia heeft helemaal geen turbo, al zou ik dat graag willen :grin:
In ieder geval is het goed hoorbaar, zelfs als je binnenin de auto zit, met de ramen dicht. Het lijkt een soort 'windje' of zuchtje... :icon_smile_question

Maar. Weet iemand wat het wel is? En of het wel of niet goed is?

darkprojectx

Forumguru
dit geluid krijg je ook bij het plaatsen van een openluchtfilter :)
met andere woorden, je trekt ergens valse lucht.
even de luchtinlaat nalopen tot aan je blok, waarschijnlijk zit ergens een slangetje los/dopje los/pakking kapot.
Hij gaat er in ieder geval niet sneller van :grin:

turboturbo

Forumguru
Ja, daar lijkt het nog het meest op! Wel vet dat geluid.... (niet dit 'windje')
Hij gaat er in ieder geval niet sneller van
Ahaaa.... dat verklaart ook waarom hij laatst met een ritje met 4 volwassen en niet vooruit te branden was....... Ik bedoel, het is een éénpunttweetje, maar ik kon me niet herinneren dat dat zó traag ging.... Of is dat verschil in vermogens verlies niet op die manier merkbaar?

joergarms

Senior Member
In principe doet die valse lucht niet veel af aan het vermogen. Bij een turboloze motor wordt de lucht namelijk al aangezogen, voor of na het filter, dat maakt dus niet uit. Of het moet dusdanig veel zijn dat je lmm een totaal andere waarde doorgeeft dan er daadwerkelijk binnenkomt. Maar het beste kun je met 2 man ff checken, waarschijnlijk hoor je het ook al als je gewoon stilstaand gasgeeft. Even alle slangen checken, luchtfilterhuis misschien niet goed gesloten?

Octavarium

Actief lid
Dat geluid is normaal en komt gewoon uit je luchtinlaat. Ik heb een Golf 4 1.6 en een Golf 4 1.4 gehad die exact hetzelfde geluid gaven als je na stationair draaien een peut gas gaf in z'n vrij.
Ik ben nogal auditief ingesteld en hoor het ook constant uit de Golf 5. 1.6 van een vriend van me.
Als je het test door onder de kap te luisteren zul je waarschijnlijk kunnen horen dat het gewoon uit de opening van de de luchtinlaat komt..

turboturbo

Forumguru
Ik ben er toch vrij zeker van dat ik dit nooit eerder heb gehoord. Ik heb de auto nu toch al een aantal maanden. Hoewel het natuurlijk zou kunnen dat me dit gewoonweg niet eerder opgevallen is.....
Anyway, dit weekend nog niet aan toegekomen om er onder de motorkap naar te kijken (slecht weer) en morgenochtend gaat de auto voor een service beurt + APK naar de dealer. Daar vraag ik het meteen maar even na, dan.

Cordoba

Forumguru
Het doet mij een beetje denken aan een pakking (rubberring ofzo) die bij gasgeven even van zijn plaats gedrukt wordt door het drukverschil. Als jouw blok een LMM (luchtmassameter) heeft, en het lek zit tussen LMM en het blok, dan meet de LMM te weinig luchtstroming naar het blok, en zal de ECU ook navenant minder brandstof doseren. Gevolg van zo'n lek, is dus een te lage meting van het luchtdebiet, gevolg daarvan is dus minder brandstof voor de motor, gevolg daarvan is minder vermogen en dus traag optrekken.

Voor de duidelijkheid: de statische luchtdruk in de luchtinlaat is lager dan er omheen (als de motor loopt tenminste en er lucht door de inlaat stroomt), als de luchtsnelheid in de luchtinlaat toeneemt (gasgeven) dan neemt de statische luchtdruk in de inlaat nog verder af, en het drukverschil tussen binnen en buiten de inlaat neemt dus toe. Op deze manier kun je dus ook goed verklaren waarom juist bij gasgeven je even de 'pffft' hoort, zodra er lucht in de inlaat lekt, neemt het drukverschil af, en lekt het (even) niet meer.

Skoder

Lid
Heb dat ook wel eens waargenomen, kwam door de stillere winterbanden die ik erop had. En waarschijnlijk het koude weer maar het was duidelijk het geluid van het filterhuis.

Ook je klepstoters hoor je goed naggelen, ook al is het een benzine versie, dat vind ik soms verontrustender klinken dan het geluid wat je op hebt genomen.

turboturbo

Forumguru
Dank voor alle reacties; ik neem het mee naar de garage zometeen.
ok je klepstoters hoor je goed naggelen, ook al is het een benzine versie, dat vind ik soms verontrustender klinken dan het geluid wat je op hebt genomen.
Bedoel je in mijn geluids opname? Dus de klepstoters van mijn motor? Wat vind je daar verontrustend aan.....? Zal ik daar ook naar vragen, zometeen?
*turboturbo heeft inmiddels een lange waslijst voor de garage....*:koffie:

Cordoba

Forumguru
@Skoder: ik heb ook al aan een slecht sluitend filterhuis gedacht, maar dat heeft geen invloed op de prestaties: alle lucht die daar naar binnen lekt, komt nog langs de LMM. Een lek bij het luchtfilter zou dus de prestaties niet moeten beïnvloeden.

turboturbo

Forumguru
Die tegenvallende prestaties waren toch echt die 2 extra volwassen achterin, in combinatie met 64pk.... :uitlachen: Want er is niets aan de hand volgens de monteur die er naar heeft geluisterd. Het geluid zoals je het hoort, 'hoort' :) , en het is me blijkbaar niet eerder opgevallen. Het geluid komt van het gasklephuis, als die open gaat hoor je dat geluidje....

Skoder

Lid
Dank voor alle reacties; ik neem het mee naar de garage zometeen.

Bedoel je in mijn geluids opname? Dus de klepstoters van mijn motor? Wat vind je daar verontrustend aan.....? Zal ik daar ook naar vragen, zometeen?
*turboturbo heeft inmiddels een lange waslijst voor de garage....*:koffie:
No worries, ik hoorde dat niet expliciet bij jouw opname. Je hoort die klepstoters altijd wel een beetje.

Maar bij mijn auto (1.4 16v bky blok) met een koude start klinkt dat ding net als een diesel. :shocked: En dat wordt bijna niet meer hoorbaar als hij warm is. :)

Ik heb geen ervaring met een dergelijk blok zoals jij hebt de 1.2 12v.

turboturbo

Forumguru
Grappig dat ik sinds ik dit nu weet (de monteur deed het destijds aan me voor terwijl het motordeksel eraf was zodat ik het goed kon zien) ik dit 'psssjt!' geluidje steeds vaker kan horen bij de andere auto's met deze 1.2 driecilinders motor die ik in het wild tegen kom.

Dit zijn dan meestal Polo 9N's met '1.2' op de achterklep, want die kom ik het meeste tegen in het openbaar (ook nog wel eens in een enkele >2006 facelift Fabia (de 1.2 HTP), maar dat is echt sporadisch)

Je hoort het goed als bv de wagen aan het parkeren, maar ook als er één langs rijd en op dat moment schakelt (gas geeft) gaat het van 'psssjt!'.

Deze vreugde moest ik gewoon even delen met jullie terwijl ik toch aan het wachten ben totdat m'n dochtertje eindelijk het zwijgen doet en :sleep: wil....

turboturbo

Forumguru
Haha nee joh - dat stadium ben ik al voorbij (helpt allemaal niks meer :D tegenwoordig is het huilen overgegaan in liedjes zingen tot diep in de nacht soms, dat soort talent ontwikkeling moet je niet hinderen)

Edit: maar nu je het zegt - misschien moest ik er daarom wel nu aan denken, onderbewust... :)

Bovenaan Onderaan