wat is dit voor onderdeel ?

guitar_billy

Senior Member
rarara, links naast de motor, voor de bijvulopening van de ruitenwisservloeistof. wat is die rechtopstaande zwarte pot met 4 leidingen??

car_photo_217472_7.jpg

guitar_billy

Senior Member
zo, vier leidingen voor een filter? is er nog ergens een uitleg van hoe zo iets werkt ?

is dit plaatje met 4 aansluitingen ook representatief voor de 2.0 PD TDI :
254915d1262413202-diesel-engine-maintenance-filter.jpg

het trok mijn interesse want het is het enige onderdeel onder de motorkap van mijn auto wat duidelijk roest aanslag heeft, zo te zien door pekel.

guitar_billy

Senior Member
@hemi, ik zit binnen en heb even geen foto bij de hand.
het is niet mij auto inderdaad, dit is van een britse octavia RS diesel.

Ronnie

Forumguru
Over het algemeen gebruikt VW allemaal dezelfde filters, de uitstroomopeningen kunnen nog weleens constuctieafhankelijk verschillen.

hemi24

Forumguru
wordt hier dan ook de "overtollige" brandstof van de motor gekoeld? Of wat is het nut van de 4 aansluitingen?

Ronnie

Forumguru
Werkt eigenlijk net andersom; Brandstof wordt vanuit de tank door het filter gepompt, de warme brandstof uit de retourleiding verwarmt het filter tegen flokken in de winter.
Hoe warmer de diesel, hoe fijner wordt het verneveld.

yup

Lid
Werkt eigenlijk net andersom; Brandstof wordt vanuit de tank door het filter gepompt, de warme brandstof uit de retourleiding verwarmt het filter tegen flokken in de winter.
Hoe warmer de diesel, hoe fijner wordt het verneveld.

Daarna gaat de retourbrandstof naar de brandstofkoeler onder de auto, waarna het de tank ingaat. De retourbrandstof wat door terugmoet is loeiheet, vandaar de koeler onder de auto.

Zo ziet dat er trouwens uit:

images

Bij een Octavia, G5, Seat Leon, Jetta etc. (en de rest van de auto's op deze platform) zit de brandstofkoeler rechts onder de auto (vanuit de bestuurdersstoel gezien).

Trouwens, als de aanzicht van de filterhuis je heel erg stoort, kan je het volgens mij nieuw krijgen bij de dealer, is naar mijn weten niet zo duur. Normaal word het binnenwerk vervangen. Ik vond die van mij ook erg lelijk uitzien maar goed je kijkt toch niet iedere dag onder de kap :tongue:

SHEDAI

Lid
Trouwens, als de aanzicht van de filterhuis je heel erg stoort, kan je het volgens mij nieuw krijgen bij de dealer, is naar mijn weten niet zo duur. Normaal word het binnenwerk vervangen. Ik vond die van mij ook erg lelijk uitzien maar goed je kijkt toch niet iedere dag onder de kap :tongue:

Hmm da dieselfilterhuis is niet goedkoop althans dat was bij mijn Touran niet zo zo een kleine 130 euro voor een filterhuis zonder filter.

guitar_billy

Senior Member
het hoeft van mij niet mooi te zijn, als het de komende jaren maar geen problemen oplevert. die potdeksel gaat nog wel lang mee, de slangaansluitingen daar ben ik me wat minder zeker van (behandelen?) :

smRIMG0194.jpg

Ronnie

Forumguru
Niks mis mee, het oogt niet mooi maar gaat nog jaren mee........
Even een keertje met de staalborstel erover en een beetje underbodycoating erop en hij is weer als nieuw......

Bovenaan Onderaan