Wat is een goede inruilprijs?

sitechris

Donateur
Ik rijd nu sinds oktober 2006 naar volle tevredenheid in een Octavia. Nu maakte ik recent eens een rondje langs 2 dealers om eens te kijken naar 2 leuke actiemodellen (de VW Golf en Renault Laguna GT dci), want verandering van spijs doet eten. Ik hoef niet per direct een nieuwe auto, maar als de inruil leuk was, dan zou ik een overstap overwegen. Helaas voor mij, het inruilbod viel in het eerste geval zwaar tegen, in het tweede geval zelfs meer dan dat. Dus ik rijd voorlopig nog wel even door. Maar toch ben ik nog wel even gefascineerd door de inruilboden. Stel ik mijn eisen te hoog, is de Octi toch een incourant hok? Daarom even aan jullie de vraag, wat jullie terug zouden willen krijgen voor mijn auto.

Even kort mijn auto;
Skoda Octavia 2.0 TDI (met chip en roetfilter) business edition met ondermeer extra's als leer, cd-wisselaar, sound system, ESP, 17 inch velgen. Nieuwprijs alles incl. 37.000 euro. Bouwjaar oktober 2006, kilometerstand 55.000. Geen schade, ook nooit gehad.

Bij de VW Muntstad kreeg ik 19.000 terug. Dit is via hun nevenvesting Skoda Center Utrecht gegaan, beide bedrijven zijn van dezelfde eigenaar. Ik ga er vanuit dat ik bij de SCU hetzelfde zou krijgen. Bij de Renault dealer in Woerden kreeg ik slechts 15.000 euro geboden. Ik was echt wel een beetje beledigd, ik heb liever dat ze eerst vragen of ik wil bukken voordat ze me n**ien. Excusez le moi voor het taalgebruik.

Maar de vraag aan jullie: wat zouden jullie een faire/acceptabele inruilprijs vinden? Ik zou zelf 23 a 25k fair vinden.

ps....laten we de discussie wel proberen ontopic blijven. Discussies als 'inruilen is nu ongunstig' etc etc, daar ben ik me allemaal van bewust. Sterker, ik ga nu sowieso een jaartje verder rijden en dan zien we wel weer. Maar ik ben toch benieuwd naar jullie inruiltaxaties.
 

Okki

Donateur
Ik kreeg voor mijn O1 uit 2002 (gekocht voor € 19.750) na 5 jaar en 137.000 km € 10.000 terug !

Maar ja, met de inruilprijzen is het eigenlijk altijd een beetje hetzelfde. Een duurdere auto levert niet perse meer inruil op dan een goedkopere auto. Het is vaak eerder andersom.

Kijk straks maar naar de Logan. Nu tot 9 maanden levertijd, wat denk je dat dat voor de inruilprijzen doet!
 
shoppen

Ik heb zelf juist de ervaring dat Octavia's een goede inruilprijs hebben. Mijn vorige Octavia (O1 aut.) heb ik in jan. 2000 gekocht toen hij 3 maanden oud was voor 18.600 euro. Vijf jaar later kreeg ik er bij aankoop van een O2 nog 9400 euro voor. Dat kan je toch wel waardevast noemen, wel schijnen automaten meer waardevast te zijn dan handgeschakelde auto's. Verder heb ik gemerkt dat er tussen de Skoda-dealers onderling ook veel verschillen zijn, de plaatselijke dealer bood maar 8000 euro, en de Ford-dealer maar 4500, dus die wilde eigenlijk helemaal geen nieuwe klanten hebben. Je moet dus wat shoppen maar dat is toch ook wel leuk?
 
Ik denk dat deze tegenvallende prijzen juist komt door het feit dat je voor actiemodellen bent gaan kijken. Het moet voor de dealers toch ergens vandaan komen. Overigens denk ik persoonlijk dat je met een 2005 Octavia zo ergens bij de 20k inruil zit. Hoe kom je eigenlijk aan 6000 euro aan opties?
 

sitechris

Donateur
de vw dealer gaf aan dat er mss een paar honderd verschil in zat als het geen actiemodel was. De Renault dealer was daar wat vaag in, want daar bevroeg ik hem ook op. Hij wilde dat niet echt zeggen. Sowieso zal dat geen 4000 euro extra zijn, wat is anders het klantvoordeel?

De extra opties op de BE waren:
ESP
17 inch velgen
Lederen bekleding
sound system
cd frontloader
stuurwielbediening audio
Abt tuning
Roetfilter
16 inch winterbanden
Achteruitwisser

Incl afleverkosten e.d. zit je dan rond de 37k.
 

Okki

Donateur
Extra's leveren bijna nooit meer inruil op. Het verschil tussen een standaard versie en een met € 6.000 opgeleukt model maakt bij inruil maar een paar honderd euro uit.

Die extra's zijn leuk voor je eigen plezier, maar ga het niet als een investering zien.
 
De Laguna GT wordt momenteel geloof ik als actie ruim € 2000 onder de normale prijs in de markt gezet, dus tel uit je verlies....En klantvoordeel is relatief natuurlijk. Als je niks in te ruilen hebt, dan heb je dat klantvoordeel dus wel en voor de leasemarkt is het natuurlijk ook interessant.

Volgens Carbase is de occassionwaarde van een O2 2.0TDI Business uit 2006 (2005 staat er niet op) op € 22.100. Handelaarsprijzen zitten daar nog iets onder, dealer prijzen iets boven. Dus denk ik nog steeds dat € 20.000 voor een 2005-er een realistische inruilprijs is.
 

Skombi

Actief lid
Een nieuw gekochte auto inruilen kost je het eerste jaar al zo'n 30% .. haal je daar je opties nog vanaf zit je op 20000. 19000 vind ik wel heel weinig hoor laat staan die belachelijke 15000.
 

LenK

Forumguru
Bij inruil heb je diverse bronnen om tot een inruilbedrag te komen.
Bij Autotrack e.d. kun je zien wat ze voor een vergelijkbare auto verkoop vragen
Bij de ANWB inruil en verkoop prijzen
En bij Autoweek verkoopprijs

Gooi deze ingredienten bij elkaar en je hebt een bedrag. Voor acc niet te veel rekenen, misschien wel niks. In bovenstaand geval gewoon van de Elegance uitgaan bij je berekeningen en er dan 1000 bij optellen.
Sommige opties kunnen volgens mij nog wel in het nadeel werken zoals die tuning. Een auto van 1 1/2 inruilen met tuning, is die niet afgeragd en moet ie weg wegens problemen (zoals olieverbruik)? En brede lage banden zit ook niet iedereen op te wachten.

Een beetje handjeklap komt er ook nog wel bij. Maar als jij een bedrag in je hoofd hebt dat 5000 hoger ligt dan wat de dealer zegt dan hoef je daar geen moeite voor te doen.

Wat je koopt maakt ook nog uit. Koop je een auto met een lange levertijd dan is je inruil lager omdat de auto op het moment van inruil een stuk ouder is. En auto's met lange levertijd zijn populair en daar hoeft de dealer dus niet zoveel moeite voor te doen = minder inruil. Bij Acties (nu halen over een jaat betalen e.d.) en actiemodellen is de inruilprijs ook minder dan zonder die "voordeeltjes".
 
Bovenaan Onderaan