Wat is slim mbt uitlezen

Slimste zou zijn de dealer natuurlijk maar elke keer dat geslof naar noord voor de dealer...ik weet het niet.

Is het uitlezen makkelijk zelf te doen of wordt het makkelijker door het juiste instrument?
Of is er een freak uit de buurt die dit goed kan en leuk vind en een biertje wil verdienen bij wijze van spreken?

CDK

Forumguru
of jij een "freak" in je buurt hebt wonen weet ik niet, maar er zijn diverse tools op de markt om uit te lezen, maar ook om te coderen en foutcodes te wissen, de beste is de RossTech kabel met software licentie, maar dat is ook direct de duurste.

greetz Corné

Antera

Donateur
Ik werk met de originele kabel en ja uitlezen is simpel maar gaat het verder dan alleen wat code's uitlezen maar ook coderen en andere zaken tja dan is kennis en durf wel belangrijk.

MacManiac78

Forumguru
Middels de originele VAS-PC software is de storing ook uit te lezen. Je hebt de dealer hiervoor echt niet nodig.

MacManiac78

Forumguru
Dat kan inderdaad ook. Daarmee is de storing wel uit te lezen, maar geen real-time diagnose mee te doen. (Beperkte mogelijkheden.)

Er zijn zo veel leden met VCDS. Waarom vraag je niet een van 'ons'?

Cordoba

Forumguru
Er zijn ook zogenaamde handscanners op de markt, kosten voor zo'n apparaat typisch 40-100 euro. Die zijn alleen geschikt om foutcodes uit te lezen, maar wel makkelijk als je daarvoor niet ergens naartoe hoeft (verdient zich ook vaak 'vanzelf' terug).

Linkje naar voorbeeld

ligt er maar net aan wat je er precies mee wil doen, uitlezen en resetten is wel handig.
de garage moet het toch nog oplossen en repareren zelf valt er weinig te doen denk tenzij
je zelf monteur bent. ik help de monteur graag richting de goede kant en vind het erg interessant.

Dax

Lid
Ik zie bij die site een paar ook staan die realtime - sommigen met grafiek - waarden kunnen weergeven; iemand met kennis van zaken die er een kan aanraden? Voor mijzelf is het veranderen van instellingen niet t doel - meer het zoveel mogelijk te weten komen hoe 'het is gesteld' en evt service reminder resetten bv..

Cordoba

Forumguru
die realtime data, wordt ook wel loggen genoemd. Als je verschillende zaken gelijktijdig kunt loggen, kan dat helpen om lastige problemen op te sporen. Hierbij is het van belang dat je de juiste groepen kunt loggen en ook voldoende groepen tegelijkertijd kunt loggen. Als er bijvoorbeeld een probleem is met een brandstofpomp die onvoldoende brandstofdruk kan leveren, moet je de brandstofdruk loggen samen met zaken als toerental, hoeveelheid ingespoten brandstof enz. Dat zijn zaken waarbij de meesten toch terug moeten vallen op de kennis van anderen om de juiste zaken te loggen, en nog minder mensen zijn in staat om zelf die data te analyseren. Maar als je een lastig op te lossen probleem hebt, kan het data loggen wel helpen om de garage op het juiste spoor te zetten.

Ik kan je niet vertellen, hoeveel of hoe weinig de verschillende merken/types kunnen loggen, en wat je nodig hebt.

turboturbo

Forumguru
Er is altijd wel iemand in de buurt met een laptop en kabel voor onze Skoda's. Vind je iemand niet hier, dan wel op het audiforum of andere VAG fora. Het is dus idd wel even een gedoetje om iemand in de buurt te vinden; je moet natuurlijk ook effe af kunnen spreken met die persoon etc. dus agenda's naast elkaar leggen.

Bij een dealer loop je zo even naar binnen wanneer jij tijd hebt.

Wil je enkel 'alvast' weten welke foutcodes jouw auto opgeslagen heeft, dan voldoet een simpel uitlees apparaat of een obd2 dingetje icm smartphone (geen ervaring mee)

Ik had onlangs dus iets, en liet dat uitlezen bij iemand met laptop en ross-tech kabel. Hij is geen monteur, maar kon me best al eea vertellen over wat ik moest doen, heeft me al een beetje op weg geholpen (bleek iets met de EGR en/of gasklephuis te zijn, die heb ik zelf schoon kunnen maken)

Waar de meerwaarde meteen om de hoek komt kijken van (iemand met) een laptop en obd kabel, is in dit geval bijv. moest het gasklephuis opnieuw 'ingeleerd' worden. Dat kan (waarschijnlijk?) niet met een simpel uitlees apparaat. Dus dan ben je toch weer aangewezen op de garage/dealer of dus iemand met een laptop. In mijn geval kon ik op zondagavond nadat ik klaar was met het klusje, meteen nog even langsrijden bij die persoon om dat in orde te maken. Kon ik maandagochtend weer 'als nieuw' rijden! ;)

Plus dat het leuk is om in contact te komen met andere car enthousiasts :) , en bij de dealer je soms weggestuurd wordt met een factuurtje enkel al voor het uitlezen, en zo mogelijk nog een hele dure offerte.... :cry:

MacManiac78

Forumguru
Voor de VAG is VCDS de meest gebruikte versie. De dealer gebruikt VAS-PC. Wil je een tool hebben die voor elke auto gangbaar is, dan kan je helemaal je portemonnee trekken. Als je een storing uitgelezen wil hebben, kan je o.a. een afspraak met mij maken. Maar er zijn zoveel anderen hier met VCDS. Dus kijk even wie er voor jou het meest in de buurt woont.

Ik denk dat mijn variant word, zelf een simpel apparaat of de foutcodes en meldingen te resetten en een mannetje zoeken in de omgeving voor het zoeken van het echte probleem bij een melding.

Dax

Lid
Ik ben erg benieuwd naar hoe dit alles werkt en wat ermee gedaan kan worden; iemand in omgeving Hoorn met bv VCDS die mij het een en ander wil laten zien =] ?

Bovenaan Onderaan