Er is altijd wel iemand in de buurt met een laptop en kabel voor onze Skoda's. Vind je iemand niet hier, dan wel op het audiforum of andere VAG fora. Het is dus idd wel even een gedoetje om iemand in de buurt te vinden; je moet natuurlijk ook effe af kunnen spreken met die persoon etc. dus agenda's naast elkaar leggen.
Bij een dealer loop je zo even naar binnen wanneer jij tijd hebt.
Wil je enkel 'alvast' weten welke foutcodes jouw auto opgeslagen heeft, dan voldoet een simpel uitlees apparaat of een obd2 dingetje icm smartphone (geen ervaring mee)
Ik had onlangs dus iets, en liet dat uitlezen bij iemand met laptop en ross-tech kabel. Hij is geen monteur, maar kon me best al eea vertellen over wat ik moest doen, heeft me al een beetje op weg geholpen (bleek iets met de EGR en/of gasklephuis te zijn, die heb ik zelf schoon kunnen maken)
Waar de meerwaarde meteen om de hoek komt kijken van (iemand met) een laptop en obd kabel, is in dit geval bijv. moest het gasklephuis opnieuw 'ingeleerd' worden. Dat kan (waarschijnlijk?) niet met een simpel uitlees apparaat. Dus dan ben je toch weer aangewezen op de garage/dealer of dus iemand met een laptop. In mijn geval kon ik op
zondagavond nadat ik klaar was met het klusje, meteen nog even langsrijden bij die persoon om dat in orde te maken. Kon ik maandagochtend weer 'als nieuw' rijden!
Plus dat het leuk is om in contact te komen met andere car enthousiasts
, en bij de dealer je soms weggestuurd wordt met een factuurtje enkel al voor het uitlezen, en zo mogelijk nog een hele dure offerte....