Wat is veel...

woutr

Forumguru
Zoals sommigen wellicht weten ben ik op zoek naar een combi 1.9 tdi. Nu heb ik er een gezien in nette staat, van de 1e eigenaar en incl onderhoudshistorie, met welgeteld iets van 315000 op de teller. Ik weet dat diesels over het algemeen veel kunnen hebben maar ik vraag mij wel af of deze km stand voor problemen kan zorgen. Voor mij op zich geen probleem, ik heb liever een goed onderhouden auto met drie ton dan een kneus met anderhalve ton op de teller. Wat denken jullie? Bepaalde zaken waar ik specifiek op moet letten?
 

Elmarrr

Actief lid
Hoi @woutr. Ik heb zelf een 1.9 TDI met 375.000 op de teller. Zelf heb ik er gelukkig weinig problemen mee. Ik heb voornamelijk veel kosten aan een nieuwe distributieriem gehad (gepland onderhoud). Daarnaast is mijn brandstofpomp bij 290.000 kapot gegaan, maar daar kun je geen pijl op trekken.
Als je in de planning hebt om er een paar jaren mee te rijden, zou ik voor een met een iets lagere km-stand gaan. Zelf heb ik 'm bijna 3 jaar geleden met 230.000 km gekocht voor 2600 euries, wat ik het geld meer dan waard vond gezien het aantal moeiteloze kilometers. Zoals je zelf al aangeeft; het is moeilijk in te schatten hoe lang ze mee gaan. Ik merk nu wel dat de motor het zwaarder krijgt: iets minder vermogen, bij koud weer moeilijker aanspringen dan voorheen (zeer klein verschil echter). Ook de carrosserie gaat achteruit, maar dat gebeurt. Toch vind ik 'm nog zeer goed rijden gezien zijn leeftijd.
Ik kan je dus naast de reguliere dingen geen specifieke punten noemen. Enkel dat het een fijne auto (en vooral motor) is om te rijden. Er is zelfs een Duitser met 1.120.000 km op z'n 1.9 TDI fabia, zie ander topic ;).

Groet
 

woutr

Forumguru
Hoi @Elmarrr , bedankt voor je reactie. Ik zou er graag wel een paar jaar mee willen rijden, zeker drie jaar of zo. Het lijkt wel alleen of die dingen ineens gewilder zijn of zo want een net exemplaar met 2 1/5 ton op de teller voor rond de 2500 is praktisch niet te vinden, dwz...de prijzen liggen hoger! Het aanbod is zodanig laag dat het lastig is om een goede voor de juiste prijs te vinden. Goed en betaalbaar (zoals in jouw geval) gaat op het moment helaas niet op. Is een distr. riem voor de tdi duurder? En wat kost een nieuwe pomp zo'n beetje als ik vragen mag? De auto die ik nu bekijk is overigens deze.. http://www.autotrack.nl/tweedehands/skoda/fabia/12094873, aardig aan de prijs zoals je ziet...
 

Elmarrr

Actief lid
Hoi @woutr , ik zie wat je bedoelt. Ik heb dan ook een witte gekocht, zonder airco. Die zijn iets minder gewild. Desalniettemin nog een aardig prijskaartje voor zo'n kilometerstand. De 1.9 TDI is niet 'an sich' sport, dat is de RS. Ik snap dus niet waarom in de advertentie sport staat vermeld.
Distr.riem is 450 euro geloof ik. Brandstofpomp ook 400 euro ofzo. Verder gewoon betrouwbare auto. Lastige keuze...
 

Cordoba

Forumguru
Waar je vanaf 250.000-300.000 km wel rekening mee moet houden, is dat je mogelijk óf een keer de turbo schoon moet laten maken door een gespecialiseerd bedrijf (kosten liggen dacht ik in de orde van 500 euro) óf een keer de turbo vernieuwen, afhankelijk van welke klachten ie gaat vertonen. Turbo vervangen is echt prijzig, maar ook sterk afhankelijk van welk type turbo en of je voor een gereviseerde ruilturbo gaat, of een echte nieuwe.

Dat 'Sport' kan slaan op de stoelen, dit zijn niet de standaard stoelen, maar echt voor de sportievere versies bedoeld. Ik zie dat de auto ook kentekenhouders van Jawes (dealer in Ede) heeft, misschien daar navragen wat ze van de auto weten.
 
Laatst bewerkt:

Michel71

Actief lid
Bij een hogekilometerstand zou ik vooral even kijken wat er bij de onderhoudsbeurten is gedaan. Is het boekje compleet? Die van mij moet rond de 340k een nieuwe distributie, misschien is dat bij die Fabia ook het geval. Dat kost wel wat. Turbo - zoals Cordoba zegt - is ook van belang. Verder kijken naar het gewone onderhoud: hoe oud zijn de banden, wanneer zijn de schijven, trommelremmen en de accu voor het laatst vervangen? Is het raammechanisme al eens vervangen, etc.
Voor de rest maakt het volgens mij niet veel uit of 'ie nou 315k , 215k of 415k heeft gelopen.
 

woutr

Forumguru
Beste @Cordoba en @Michel71, bedankt voor de tips maar het is uiteindelijk een hele nette tweeliter benzine versie geworden! Ben nog wel gaan kijken naar bovengenoemde tdi maar deze voelde en zag er ondanks een goede onderhoudshistorie redelijk afgedraaid uit. Op de terugweg ben ik bij de 2.0 gaan kijken uit nieuwsgierigheid en zoals ze zeggen...the rest is history..
 

turboturbo

Forumguru
Oeh ! dus je bent geslaagd!? Ben benieuwd naar je 'mijn auto' topic.

Een 2.0 nog maar liefst, dat zal zalig rijden met dat vermogen koppel in een Fabia.... :yeah:
 

Tonaman

Nieuw lid
Met bijna 4K op de teller kan ik wel ervaring delen.
Motorisch gaat het dan over de diesel 1.9
In de Fabia 1 zit waarschijnlijk het beste blok (bron: dieselspecialist in Soest). Als de motor meer dan 2,5K heeft gedraaid kan hij bij goed onderhoud tot minimaal 6K (!) mee. En dat lijk ik bevestigd te krijgen. Hij draait als een zonnetje en heeft nog niets aan (trek)kracht verloren.
Carrosserie en plaatwerk is na 12 jaar nog steeds prima. Geweld van buitenaf, zoals steenslag, lomperiken bij parkeervakken en een zijschade doordat iemand niet oplette bij van baan veranderen, hebben uiteraard wel hun sporen achter gelaten. Maar verergeren doet het niet.
Elektrisch hier en daar wel wat meegemaakt, maar geen spectaculaire zaken.
Mechanisch dito. Gewoon zorgen voor goed onderhoud.

Ik ga er op dit moment van uit dat de auto nog minimaal 5 jaar meegaat en dat de 6K dus in zicht is.
 

Adoks

Senior Member
Ach nu we toch bezig zijn. Mijn DSG 6 TDI 1.9 heeft bijna 360.000 op de teller staan. De motor loopt nog net zo soepel als uit de fabriek en de DSG is ook nog nooit gereviseerd. Ik rij alleen lange afstanden. Wat is er dan wel allemaal gebeurd:
  • Twee distributie wissels inclusief spanners en waterpomp, de derde komt eraan
  • Alle aandrijfhoezen vervangen, wellicht komt er weer een aan
  • Dynamo vervangen
  • Twee keer alle gloeipluggen vervangen
  • Om de 60.000 bakolie vervangen (180/200 per keer)
  • Airco sensor vervangen
  • Remklauw vastgelopen door versleten zuigerrubber (had ik helaas zelf niet ontdekt of gezien)
  • Verder het normale onderhoud (accu, multiriem, olie, filters, remblokken, schijven, remvloeistof, ...)
  • 2e massavliegwiel vervangen

Dit was het wel zo'n beetje. Het lastige werk is door VAGtechniek gedaan. De rest door mijzelf. Auto zit nog goed in de lak, behalve de voorbumper daar is een klootviool tegenaan gereden. Moet een spotrepair laten doen.

Aan de binnenkant is het stuur een beetje versleten en er zit een scheurtje aan de binnenkant van de deur waar ik altijd mijn elleboog op laat steunen.

Tja, ik had dat ding allang weg willen doen, maar dat gaat voorlopig toch niet gebeuren. Hij is gewoon te goed. Kan het geld beter besteden aan nuttige zaken.

Korom een 1.9 TDI is een prima investering, als je wat geluk hebt en de auto goed behandelt.

Oh ja, als ik de auto scan met VCDS dan zit er in het HVAC gedeelte wel wat foutjes, cruise control en radio speaker, maar daar merk ik zelden wat van. Soms valt de CC wel eens uit, maar ja...geen zin om te repareren.
 

milanseegers

Forumguru
Ik zou zelf bij zo'n kilometer stand een compressie test uitvoeren van het blok. Mijn via ali bestelde compressie metertje van 15 eu doet het prima en je hebt enigzins een idee van de toestand van de cilinders.
Even naar de Bougies kijken of er een goede verbranding plaats vind is een gewoonte die ik heb aangeleerd sinds dat ik een brommer reed. Bij diesel gaat dit uiteraard niet echt op..

Uitlezen is ook altijd een goed plan; zo heb je snel inzicht in (verborgen) fouten.

Verder het onder (en boven) blok checken op vloeistof lekkage.

Zelf ben ik ook altijd wel geïnteresseerd naar nieuw gemonteerde niet-slijtage onderdelen. Probeer dan altijd te beredeneren of er een probleem of problemen zijn geweest met de auto.
Verder is onderhoudshistorie natuurlijk belangrijk.

Waar je ook naar kunt kijken zijn 'makkelijke' reparaties die omwille van 'besparen' niet of niet goed zijn uitgevoerd. Ik noem het niet terugplaatsen van afdekkingen, stootrubbers versleten van de schokdempers en daardoor loshangende bescherm kap maar ook zaken in het interieur die er knullig bij staan. Slecht onderhoud door de jaren heen laat duidelijke sporen na!

Ik merk bij mijn fabia (2003) de eerste sporen van roest tpv waar de dorpel en het zijscherm voor bij elkaar komen. Verder heb ik een klein beetje roest gespot bij de achterklep tpv de kentekenverlichting. Maar niets noemenswaardigs.

Je kunt ook de naden tussen de carroserie delen bekijken op wijken, kan duiden op een schade verleden. Vlak 'langs' de auto kijken brengt ook onregelmatigheden aan het licht.
 
Bovenaan Onderaan