Wat kost een grote beurt

ougie

Forumguru
Om on topic te blijven maak ik er maar even een nieuw onderwerp van. Ik las in het onderwerp "climatronic en knopjes auto en econ" dat Eikie 750 Euro kwijt was voor een 60000 km beurt en vier nieuwe banden. Hijzelf vond het wat prijzig begreep ik, maar ik vind het reuze meevallen. Wat ben je zo ongeveer kwijt voor alleen een 30000 km beurt?
 
Ik vind die 750 euro ook erg meevallen. Ja, het is een hoop geld, maar niet als je kijkt wat je er voor krijgt. Ben ook benieuwd naar wat een normale 30000 km beurt kost.
 

KMA

Lid
ik was 900 euro kwijt voor een 90000km grote beurt met vervanging van aandrijfriem en pomp voor seat leon 1.9 tdi sport. Maar dat was 2 jaar terug. Banden (continentals)werden vervangen bij 50.000km
Ik geloof dat je voor een grote beurt tussen de 200 en 300 euro kwijt. Maar goed, ik moet het eerste variabele service interval belletje voor de O2 nog krijgen....
 

Henny

Actief lid
Ik heb de prijzen van de beurten van mijn Octavia 1 weliswaar, maar volgens mij moet dat niet veel afwijken van de nieuwe. Beide een 1,6 mpi, maar de nieuwe heeft pas 200 km erop staan, dus nog even wachten.
De 30.000 km beurt van de O1 was in 2003 € 287,23, de garage zei dat dit een "kleine" beurt was en de 60.000 km-beurt (een "grote" beurt), september 2005 was € 495,92, waarbij de V-snaar volgens mij onterecht was vervangen. Lijkt me erg vroeg en bovendien was ie vervangen omdat ik klaagde (sinds km-stand 11.000 !!!) over een piep bij het optrekken uit een bocht, in 2. De piep was dus nog steeds niet weg na de nieuwe v-snaar.
Ik weet niet van de anderen hoor, maar ik vind het erg duur.
De prijzen die genoemd werden, belachelijk. Daar zitten dan wel 4 banden bij, maar toch. Mijn 60.000 beurt, grote beurt zou dus ƒ 1.100,- zijn! Veel en veel te veel!
 
In België, 30000 km

Olie verversen, nieuwe oliefilter en nog een andere filter (weet niet meer welke, ik zal de factuur nog eens nakijken)en uitgebreide checkup (kijk service boekje)

151 €
 

Henny

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
In België, 30000 km

Olie verversen, nieuwe oliefilter en nog een andere filter (weet niet meer welke, ik zal de factuur nog eens nakijken)en uitgebreide checkup (kijk service boekje)

151 €

[/ QUOTE ]

Zozo, da's nogal een verschil met hier in Nederland. Bij mij was er ook niks bijzonders gebeurd bij de 30.000km; en dat was al in 2003!!
 

Dutch4x4

Senior Member
De bon zit ergens in een ordner op de zaak, maar er staat mij voor de 60k-beurt iets van 400 euro bij, zonder bijzonderheden, wel met vervangend vervoer.

't Is veel, maar daar staan de lange onderhoudsintervallen tegenover.
 

ougie

Forumguru
Misschien is het bij leasen verplicht, maar als ik nieuwe banden nodig heb laat ik ze vervangen bij een bandenspecialist. Heb het een keer laten doen bij de dealer, tegelijk met een beurt,,,,,,,,zo, dat was schrikken, van die banden prijs. Doe ik nooit mee, je bent veel duurder voor banden bij een autodealer.
 

rickske

Actief lid
Voor een 15000 km beurt ben ik met de octo 1 en de octo 2 €75 kwijt,bij de octo 1 op 30000 km €150 wat nu de prijs is van een 30000 km bij de 2 de octavia weet ik over een maandje maar deze zal ook ongeveer op €150 uitkomen mijn dealer kennende.
OP 90000 km was ik bij de octo 1 €550 kwijt voor de vervanging van de aandrijfriem en een grote servicebeurt.
 

Henny

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
De bon zit ergens in een ordner op de zaak, maar er staat mij voor de 60k-beurt iets van 400 euro bij, zonder bijzonderheden, wel met vervangend vervoer.

't Is veel, maar daar staan de lange onderhoudsintervallen tegenover.

[/ QUOTE ]

Ja die intervallen, da's waar ook, dat scheelt natuurlijk wel.
Mijn 30.000 km-beurt was zoals ik al schreef € 287,83 in juni 2003; alleen reguliere zaken.
Het verschil met Belgische prijzen is weer erg fijn!
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Misschien is het bij leasen verplicht, maar als ik nieuwe banden nodig heb laat ik ze vervangen bij een bandenspecialist. Heb het een keer laten doen bij de dealer, tegelijk met een beurt,,,,,,,,zo, dat was schrikken, van die banden prijs. Doe ik nooit mee, je bent veel duurder voor banden bij een autodealer.

[/ QUOTE ]

Met mijn lease auto kan ik zo naar de bandenboer, voor andere banden. Deze zal dan wel goedkeurig moeten aanvragen.
Als ik de banden bij de dealer wil laten vervangen, dan zal ik vooraf met de leasemaatschappij moeten bellen/mailen, of het toegestaan wordt dat een dealer de banden wisseld.
Is ook om de kosten wat te drukken, met de meeste bandenhandels zijn uiteraard prijsafspraken gemaakt.
 
Gisteren 60000km beurt Skoda Yeti. Koste mij €682,- Vind ik ook rijkelijk veel(?). Lezing gaf een "overslag" aan bougie kabel, €125,- Banden bijna aan vervanging toe, denk dat ik dat maar door de grote fitter laat doen. Lucht filter staat niet op de fact. ga ik straks even controleren. Of overdrijf ik, geen idee.
 

CDK

Forumguru
Gisteren 60000km beurt Skoda Yeti. Koste mij €682,- Vind ik ook rijkelijk veel(?). Lezing gaf een "overslag" aan bougie kabel, €125,- Of overdrijf ik, geen idee.
In de bijlage kan je zien of je gelijk hebt ;)
 

Bijlagen

  • 2018 Brochure onderhoudsprijzen Yeti Online.pdf
    1.012,5 KB · Weergaven: 14

Duijzer

Donateur
Er zit verschil tussen onderhoud en reparatie. Onderhoudsprijzen staan voor de meeste modellen vast en zijn te vinden op de site van Skoda. Waardoor men soms aan hoge onderhoudsprijzen komt is omdat men reparaties/vervanging mee gaat tellen. Bijvoorbeeld: vallen banden onder onderhoud of reparatie/vervanging? De één rijdt 60dkm met banden, de ander 20 dkm. Dus de 'onderhoudsprijzen' van de laatste zullen veel hoger liggen.
Een onderhoudsbeurt op zich kost niet zoveel, zie de website van Skoda. Maar wat je laat repareren kan aardig oplopen. En een dealer verdient aan de standaard beurt niet zoveel, dus die zoekt graag even voor je naar iets wat vervangen kan worden.
 
Dank voor jullie reactie en advies. Denk vooral dat het een gevoelskwestie is. Die bougie kabels, daar heb ik toch mijn bedenkingen over. Ook het argument dat ze door trillingen kunnen slijten(?) Ik kan niet zien, of ze nieuw zijn. Heb 12 jaar een Peugeot 406 gereden en nooit is er sprake geweest van versleten bougie kabels oid. Wellicht idd, "wat kan er nog meer vervangen worden" Vind het ook vreemd dat bij 60000 km de luchtfilter niet hoeft te worden vervangen.
 
Overigens, ben ik in tegenstelling tot wat er onder het fotootje staat, al sinds 2012 lid. Alleen nu pas een fotootje erbij! Skoda van mijn schoonvader, en met z'n vijven op vakantie.
 

Canon-Eye

Forumguru
En een dealer verdient aan de standaard beurt niet zoveel, dus die zoekt graag even voor je naar iets wat vervangen kan worden
Geldt lang niet voor elke dealer, kan ik je melden... :)

Zowel mijn vorige als mijn huidige dealer - en die zitten zo'n 250 km bij elkaar vandaan - kenmerken zich door het feit dat ze niks overbodigs doen, zelfs in voorkomend geval adviseren om iets (nog) niet te doen. Vóór elke beurt vragen ze zelfs eerst of de ruitensproeiervloeistof al dan niet bijgevuld moet worden in plaats van standaard €6,25 of zo op de bon te knallen.
Zo'n dealer gun ik dan ook graag het werk als er eens wél iets aan de hand is.:pardon:
 
Nee absoluut niet voor elke dealer, daar heb je gelijk in. Maar ik heb maar één dealer in de buurt waar ik de auto ook heb aangeschaft. Dus geen ervaring met andere dealers. Wel meld ik bij elke beurt dat ruitenwisser vloeistof is gevuld en dat er ook nieuwe ruitenwisser bladen in de kofferbak liggen.
 
Bovenaan Onderaan