Wat probleempjes met mijn Fabia Combi

Status
Niet open voor verdere reacties.

NielsW

Lid
Hoi mensen ,

Heb eerst wat problemen gehad met de distributieketting maar dat is gelukkig vervangen en de auto rijd goed, alhoewel hij soms een beetje lijkt te stotteren.

mijn problemen met mijn Fabia (1.4 52KW) zijn op dit moment :

1 : Krakend geluid in het dashboard
2 : als de airco aan is geweest en ik deze uitzet stinkt het een beetje in de auto
3: kleine kraak in de linkerdeur
4: auto lijkt soms een beetje te stotteren
5: Cruise Control valt heel vaak uit binnen 30 sec.

vooral 5 vind ik heel storend samen met 1. dat de cruise uitvalt heb ik nog niet zo lang, je rijd 120 drukt op de knop en na 10/30 seconden lijkt het ineens alsof de CC uitvalt en je mag weer zelf gas gaan geven, HEEL storend.

Als iemand ideeen heeft hoor ik het natuurlijk heel graag.

mvg,
Niels

p.s. punt 1 is denk ik al beantwoord door iemand op het net :
rooster in het midden verwijderen en isolatie tussen steun en het dashbord steken, rooster terugsteken en je auto stopt met kraken...

Gieliovd

Forumguru
1 : Krakend geluid in het dashboard
2 : als de airco aan is geweest en ik deze uitzet stinkt het een beetje in de auto
3: kleine kraak in de linkerdeur
4: auto lijkt soms een beetje te stotteren
5: Cruise Control valt heel vaak uit binnen 30 sec.

Hoi Niels, heel vervelend te lezen dat je zoveel gedonder hebt met je auto..... Ik hoop me hier zo veel mogelijk van te onthouden. Zal ik eens een blik op je punten geven?

1- inderdaad via internet gemakkelijk te vinden dat er een steun onder het dash zit waar ruimte in zit, isolatiemateriaal er tussen friemelen (ik geloof via dashboardkastje te bereiken) en dan is het over!

2- dit is heel gewoon met een airco voor zover ik weet. Heb ik namelijk ook, viel me vandaag nog weer op. Heeft iets te maken met je condensator, vochtafzetting, schimmel etc... Hier zijn reinigingsmaterialen voor te vinden. Die zet je op je inlaat met een of andere spray ofzo, en door recirculatie wordt het dan schoon geloof ik.

3- geen idee... Ophanging, bekleding...

4- Hmm, als het niet altijd zo is misschien motormanagement laten nakijken. Misschien anders eens een flesje injectoren reiniger erin knikkeren? Ik rij er momenteel mee rond in de auto! Nog een halve tank te gaan ongeveer dan dan moet het weer blinken vanbinnen. Anders wordt het dieper zoeken.

5- heel frustrerende bug.... is softwarematig allemaal dus naar de dealert! Anders is het misschien een rem/koppeling sensor die overgevoelig is?

Ik hoop dat je er weer uitkomt, want "hier wordt je niet vrolijk van" álá Rob van de smaakpolitie :grin:

NielsW

Lid
vandaag bijna een uur op de cruise control gereden en geen problemen mee gehad, lekker vaag dus.

wel irritant dat de motor een beetje "stottert" als ik deze in de file op de koppeling laat doorrollen of maar een klein beetje gas geef.

Verder het lekken bij regen achter waar iedereen het over heeft hoe kan ik dat zien? wordt de achterbank nat ofzo?

Fabia

† In Memoriam
Je ruiten beslaan van binnen behoorlijk. Als ik de auto door de wasstraat had gehaald dan waren alle ruiten beslagen. Zo ook bij regen. Het begon trouwens ook aardig muffig te ruiken in de auto. Maar het kas zijn dat je Fabia al afgekit is door de vorige eigenaar.

NielsW

Lid
denk het wel, gezien ik vandaag niets gemerkt heb.

dus op de andere punten na is dat in ieder geval geen probleem.

Gieliovd

Forumguru
vandaag bijna een uur op de cruise control gereden en geen problemen mee gehad, lekker vaag dus.

wel irritant dat de motor een beetje "stottert" als ik deze in de file op de koppeling laat doorrollen of maar een klein beetje gas geef.

Verder het lekken bij regen achter waar iedereen het over heeft hoe kan ik dat zien? wordt de achterbank nat ofzo?
Hmmm laat je je motor dan niet gewoon stikken?

Wat ik heb met stationair toerental + een beetje, is dat de motor heen en weer gaat schommelen, hiervoor moet ik eens naar de dealer. Het is super vervelend als ik weg rij vanuit een parkeervak.

Even rustig beetje gas en koppeling slippend uitparkeren, dan gaat het de helft goed, en opeens kelderd het toerental en hoor ik soms de hele aandrijflijn een beetje rammelen.

Nee, ik laat hem niet stikken, ook zonder belasting met een beetje gas gaat de toerenteller van 1300 naar 800 en weer naar 1300 en weer terug.. Snap hem niet!

Fabia

† In Memoriam
Dat doet mijn Fabje soms ook, dan zie je echt de meter van de toerenteller heen en weer gaan. Maar dat gebeurt niet vaak. Vandaar dat ik er verder geen aandacht aan heb geschonken.

Gieliovd

Forumguru
Dat doet mijn Fabje soms ook, dan zie je echt de meter van de toerenteller heen en weer gaan. Maar dat gebeurt niet vaak. Vandaar dat ik er verder geen aandacht aan heb geschonken.
Als hij het bij stationair heeft dan ben je toe aan een nieuwe gasklep of nieuw gasklephuis etc. heb ik mij laten vertellen bij een universele garage. Hier waarschuwden ze me voor met de Fabia, toen ik zei hem te willen kopen.

Met gas erop weet ik het niet. Gebeurd altijd als ik weg wil rijden. Gas moet er echt wat flink op om dit te voorkomen.

NielsW

Lid
Als hij het bij stationair heeft dan ben je toe aan een nieuwe gasklep of nieuw gasklephuis etc. heb ik mij laten vertellen bij een universele garage. Hier waarschuwden ze me voor met de Fabia, toen ik zei hem te willen kopen.

Met gas erop weet ik het niet. Gebeurd altijd als ik weg wil rijden. Gas moet er echt wat flink op om dit te voorkomen.

mischien een stomme opmerking maar ik rij niet op Gas, alleen op benzine.

Gieliovd

Forumguru
mischien een stomme opmerking maar ik rij niet op Gas, alleen op benzine.
Dat hoeft ook niet, je moet toch evengoed gas kunnen geven met de auto?

Gasschuif, gasklep, gashuis, allemaal delen van je brandstofsysteem. Al dan niet in combinatie met elkaar.

EdK

Forumguru
Wat betreft de cruisecontrol : Toen ik me fabia nog had kwam het ook wel eens voor dat ie niet deed wat hij moest doen. Wat ik dan deed was de cruisecontrol geheel afzetten met schakelaar op linker hendel en dan voor een minuutje of 5, daarna cruisecontrol weer aanzetten en ik was voor langere tijd van het probleem af !!

Het probleem met gasgeven :

Ik heb me ooit eens laten vertellen dat bij de fabia de gaspendaal niet meer een kabel bediend naar het motorcompartiment maar dat er een potentiometer word bediend en dat deze zijn weerstandsignaal weer aan de motormanegment box doorgeeft !
Indien dit inderdaad zo werkt dan zou het wel eens kunnen wezen dat die potentiometer niet de goede weerstand doorgeeft en dus de software het signaal verkeerd leest en dus het probleem creeert waar jij nu last van hebt !!
Dus ff dealer bezoeken !!??

Gieliovd

Forumguru
Ja inderdaad volgens mij ook ja, een sensor in plaats van een kabel. Dat is eigenlijk altijd zo tegenwoordig.

Ik ga de dealer eens zoeken ja, ik maak even een lijstje met dingen die ik dan wil vragen/opgelost hebben.

- gasvertraging
- radio ontvangst
- raam dat in stapjes opent en sluit
- etc.

joergarms

Senior Member
Klopt helemaal, de Fabia heeft een electronisch gaspedaal.
Is niet iets nieuws hoor, mijn Polo van 2001 had dat ook al.
Maar als je nagaat hoevaak er een beweging is in die potentio-meter, dan is het nog een wonder dat die dingen zo lang mee gaan.

NielsW

Lid
het krakend dashboard is opgelost.
koste toch meer tijd dan verwacht.

Hetkasjte verwijderen en dan wat iso materiaal tussen de ventilatie en het dashboard drukken werkte helaas niet.

We moeste de tellers er uit halen en vanuit daar isolatie materiaal er in drukken wilde het ophouden met kraken maar het is in ieder geval gemaakt :)

het probleem met de CC deed zich ook vandaag niet voor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan