Wat problemen Octavia II Combi 4x4 2.0 Tdi

manoli1889

Nieuw lid
Dag iedereen,

Bijna twee jaren geleden, en na lang op dit forum studeren, heb ik dit fantastisch model gekocht.
In de loop van 42,000 km, heb ik veel plezier en ook wat fouten gehad:

1. Banden: Na een jaar en 24,000 km beide achteruit waren zowat glad. Dealer in Luik, België, zegde dat ik misschien iets te hard gereden had; of dat de wielen rooilijn was af ... enfin ... hij gaf me een goede prijs, en alle vier banden waren vervangt.
Nu een jaar later, zelfde scenario, maar dit keer met de twee banden van voor, bij 40,000 km.
Wat moet ik tegen de dealer nu zeggen? Ik heb zo een banden slijtage nooit met mijne ander voertuigen gehad.

2. Cruise control: Twee maanden geleden begon ik een vreemde geluid te horen, alleen bij snelheden hogere dan 140 km/h; een soort gefluit. Na een paar weken, werkt de cruise control af en toe; meestal niet.

3. Open dak: Het zelfde als met de cruise control. Ik durf het niet meer gebruiken ... !

Ik rijs vaak door Duitsland, Denmark, en Nederland, door regen, sneeuw. Ik vind de motor, de Haldex systeem, de ruimte, en het aanzien super. De wagen doet het ook heel goed buiten de asfalt wegen.

Ik ga straks naar de dealer, wat is jullie adviezen voor de komende harde onderhandelingen ?

Pardon voor mijne niet goede geschreven Nederlands. Ik ben Frans talig.

Emmanuel

hekko

Lid
Ik heb nog nooit een nieuwe auto gekocht. Hoe lang heb je eigenlijk garantie op een nieuwe Skoda?

Lijkt mij redelijk dat ze dat kosteloos voor je moeten repareren, maarja. Cruisecontrol is sowieso iets dat vaker kapot gaat volgens mij...ben bij mijn zoektoch naar een goede occasion verschillende cruisecontrol tegengekomen die niet goed meer inschakelden...zwak onderdeel dus, mag je coulance verwachten toch? Succes ermee ieg.

Hugo1973

Actief lid
Hoe lang heb je eigenlijk garantie op een nieuwe Skoda?

Twee jaar...

Ik wou dat ik net zoveel in het Frans kan schrijven als jij in het Nederlands! Het is zeer goed te begrijpen, dus wat mij betreft hoef je je niet te verontschuldigen.

Wat betreft je problemen met de auto: het zijn wel punten die volgens mij onder de garantie zouden moeten vallen...Ook het slijten van de banden lijkt me bij zo weinig kilometers niet normaal. Wellicht is er iets mis met de afstelling van de wielen / banden. Is dat wel eens gecontroleerd?

___JC___

Forumguru
Dag iedereen,

Bijna twee jaren geleden, en na lang op dit forum studeren, heb ik dit fantastisch model gekocht.
In de loop van 42,000 km, heb ik veel plezier en ook wat fouten gehad:

1. Banden: Na een jaar en 24,000 km beide achteruit waren zowat glad. Dealer in Luik, België, zegde dat ik misschien iets te hard gereden had; of dat de wielen rooilijn was af ... enfin ... hij gaf me een goede prijs, en alle vier banden waren vervangt.
Nu een jaar later, zelfde scenario, maar dit keer met de twee banden van voor, bij 40,000 km.
Wat moet ik tegen de dealer nu zeggen? Ik heb zo een banden slijtage nooit met mijne ander voertuigen gehad.

Heb ik ook gehad en de oplossing was ook 4 nieuwe banden. De uitlijning zal in ieder geval niet goed zijn, maar dan nog blijft de Octy een bandenvreter.

2. Cruise control: Twee maanden geleden begon ik een vreemde geluid te horen, alleen bij snelheden hogere dan 140 km/h; een soort gefluit. Na een paar weken, werkt de cruise control af en toe; meestal niet.

Heb ik ook gehad, het vervangen van de CC hendel zou dit op moeten lossen.

3. Open dak: Het zelfde als met de cruise control. Ik durf het niet meer gebruiken ... !

Ik heb gelukkig geen open dak.

Ik rijs vaak door Duitsland, Denmark, en Nederland, door regen, sneeuw. Ik vind de motor, de Haldex systeem, de ruimte, en het aanzien super. De wagen doet het ook heel goed buiten de asfalt wegen.

Ik ga straks naar de dealer, wat is jullie adviezen voor de komende harde onderhandelingen ?

Emmanuel

Gewoon melden dat dit niet hoort op een nieuwe auto en dat je eist dat alles onder garantie gemaakt wordt. Al zouden ze het hele dak, de cruise control en het onderstel moeten vervangen. Anders is het wanprestatie. Ze verhalen de kosten toch op de importeur dus de dealer zou welwillend moeten zijn.

Succes in ieder geval.

manoli1889

Nieuw lid
Bedankt voor jullie reakties.

Ik ben net terug van de dealer.

1. Banden: Hij heeft geen antwoord waarom zo een versichl tussen het slijtage van vorige jaar (twee banden van achter glad na 24,000 km) en van dit jaar (twee banden van voor zullen alleen tot 21,000 km goed zijn). Dealer zegt dat +/- 20,000 km voor banden normaal is. Slijtage is gelijk, dus normaal, zegt hij voor een wagen van 140 pk ...

Is dat zo?

2. Cruise control is een bekend probleem. Het heeft te maken met een verkeerd interactie tussen de CC doos en de stuurkolom.

Ik ga terug vandaag namiddag

Het beste

___JC___

Forumguru
Onzin, de banden moeten veeeel langer mee kunnen. Het slijtageprobleem had ik bijvoorbeeld pas na 50.000km en ik heb 180pk. En ik rij echt niet overdreven rustig met mn wagen. Als mijn dealer me met zo een verhaal af zou proberen te wimpelen zou ik m meteen vertellen dat het een stomme lul is en een andere dealer zoeken.

Gysman

Actief lid
Inderdaad, tenzij je altijd echt als een dwaas rijdt, gaan banden stukken langer mee! Ik heb een vrij vlotte rijstijl, en wil zelfs nog wel eens asr uitzetten, maar dan nog gaat het alleen ten koste van de VOORbanden. Heb op 78000 rondom nieuwe banden erop gezet (achterbanden hadden nog 3 mm, voor waren ze echt op). Voorbanden waren eerder al eens rond de 30000 vervangen. Grofweg: voorbanden na 35/40000, achterbanden na 75/80000, met behoorlijk vlotte rijstijl.

Boet

Actief lid
Hm,

Ik heb géén ASR op mijn Roomster zitten. Wél 136 pk op de voorwielen.

In totaal heb ik nu 78.000 km gereden, waarvan ongeveer 50.000 km op mijn zomerbanden. Profiel is nog prima.

Banden gaan in de regel inderdaad een héél stuk langer mee. Ergo. Dealer kletst m.i. uit zijn nek.

manoli1889

Nieuw lid
Dag allemaal,

Dealer heeft een nieuwe electronish doos (langs stuurkolom) en de Cruise control ding bestelt.
Open dak doet het niet meer fout.
Voor de banden wil hijniks doen.
Hij zegde dat zijn Scout doet ongeveer 25,000 km op gewoone GoodYear banden. Ik heb ze ook.
Inderdaad slijtage bij de banden van zijn Scout lijkt op mijne.
De Haldex systeem heeft warschijnlijk een rol te spelen, maar is niet in 100% gebruik zoals bij een Range Rover (Ik heb twee gehad).
Als conclusie, nog een keer spreekte hij over de kracht van 140 pk motor ...
Ik zal niks van hem over de banden hebben.

Heeft iemand met de zelfde model gelijk ervaring gehad?
Zou contact met Skoda iets in de vorm van een uitlegging leveren?

Het beste, en nog een keer bedankt voor de reakties.

Vacaro

Senior Member
Bij mijn O2 4x4 1.9TDI 105pk, heb ik voorbanden vervangen op 35000km en op 86000km nu alle vier. Het waren Dunlops SP01 205/55/16 en het was een geweldige band kwa grip,geluid en comfort, dus kilometers die jij met band doet lijkt mij toch wel normaal, zeker gezien het koppel en vermogen van de Scout. Vermogen en koppel is veel meer dan bij mij en als rijstijl dan ook evenredig is, kunnen ze wel redelijk snel slijten. Speelt ook mee of je veel bebouwde kom, secundaire wegen of bijna alleen maar snelweg rijdt. Als je veel moet stoppen en vertrekken,bochten nemen gaat band veel sneller slijten dan dat je bijna alleen maar autosnelweg doet.

Gieliovd

Forumguru
Is 25000 bandenlevensduur geen buitensporige slijtage?

Zijn ze gewoon "op" of zijn ze slecht afgesleten, gecupt, gescheurd.....

Ik kan het me zo moeilijk voorstellen, 25k met een setje banden, op een auto!

skodaboy

Forumguru
Bij mijn O2 4x4 1.9TDI 105pk, heb ik voorbanden vervangen op 35000km en op 86000km nu alle vier. Het waren Dunlops SP01 205/55/16 en het was een geweldige band kwa grip,geluid en comfort, dus kilometers die jij met band doet lijkt mij toch wel normaal, zeker gezien het koppel en vermogen van de Scout. Vermogen en koppel is veel meer dan bij mij en als rijstijl dan ook evenredig is, kunnen ze wel redelijk snel slijten. Speelt ook mee of je veel bebouwde kom, secundaire wegen of bijna alleen maar snelweg rijdt. Als je veel moet stoppen en vertrekken,bochten nemen gaat band veel sneller slijten dan dat je bijna alleen maar autosnelweg doet.

ik rij ook met een 02 1.9tdi 4X4 gechipt naar 135pk,op de wagen liggen 225/45/17 van bridgestone (vanaf fabriek).
en ik rij dus bebouwde kom,autosnelweg,secundaire wegen enz.. met een vlotte rijstijl,maar mijn banden zijn nog gelijk nieuw,geen abnormale slijtage te merken.
heb momenteel 16.000km op teller staan.;)

De slijtage van de banden hangt vooral af van het merk van band...
Daarnaast de rijstijl.
Ik maak dik 60.000km/jaar, waarvan het grootste deel op autostrade.
Ik rij meestal 'te' snel, trek harder op dan nodig en ik hou ook wel van een bochtje.
Bijgevolg dat ik regelmatig bij de bandenboer sta.
Het type band dat dan gelegd wordt bepaald de leasefirma, dus ik heb al alle merken gehad.
En soms kom ik 25.000km toe, 40.000 of soms 60.000...
Ik zou zeggen, leg eens een setje Michelin, als ze dan nog snel slijten is er een probleem met de wagen.

skodaboy

Forumguru
De slijtage van de banden hangt vooral af van het merk van band...
Daarnaast de rijstijl.
Ik maak dik 60.000km/jaar, waarvan het grootste deel op autostrade.
Ik rij meestal 'te' snel, trek harder op dan nodig en ik hou ook wel van een bochtje.
Bijgevolg dat ik regelmatig bij de bandenboer sta.
Het type band dat dan gelegd wordt bepaald de leasefirma, dus ik heb al alle merken gehad.
En soms kom ik 25.000km toe, 40.000 of soms 60.000...
Ik zou zeggen, leg eens een setje Michelin, als ze dan nog snel slijten is er een probleem met de wagen.

idd de combinatie van een goede band en de rijstijl maken de km's
mijn vader bv die man is 55 jaar oud en rijdt met setje michelin's gemakkelijk 80.000km..:crazy:
dus de rijstijl in het algemeen zal er wel voor wat tussen zitten he :winkie:

EdK

Forumguru
Is 25000 bandenlevensduur geen buitensporige slijtage?

Zijn ze gewoon "op" of zijn ze slecht afgesleten, gecupt, gescheurd.....

Ik kan het me zo moeilijk voorstellen, 25k met een setje banden, op een auto!

Dit zijn slijtage marges die je op je motorfiets verwacht maar toch niet echt bij een auto !!
en dan mbt de motorfiets praat ik dan nog over de achterband met zachte compound !

manoli1889

Nieuw lid
Voor de tweede set van banden, Goodyear, heb ik 352 Euros verlede November betaald.
Hoeveel zouden de Michelin kosten?

Voor de tweede set van banden, Goodyear, heb ik 352 Euros verlede November betaald.
Hoeveel zouden de Michelin kosten?

Ik weet dat de michelin tov een gemiddelde prijs soms het dubbele is (maar je rijdt er ook bijna dubbel zolang mee).
Maar ik betaal de banden zelf niet, dus ik kan er geen getal op plakken.
Het zijn de duurste van het pak.
Ik heb wel ooit onthouden dat uniroyal zeer snel slijt, en nu heb ik er "Kleber" opliggen, dit zou een replica zijn van de Michelin, deze zijn nu na dik 40.000km aan vervanging toe, niet zo slecht dus.

Gieliovd

Forumguru
Dit zijn slijtage marges die je op je motorfiets verwacht maar toch niet echt bij een auto !!
en dan mbt de motorfiets praat ik dan nog over de achterband met zachte compound !
Hihi, een motorband met zachte compound is met 3000 km op.

Nee, motorbanden gaan geen 25k mee:(

Een alternatief is natuurlijk die nieuwe Michelin Energy savers. Dat rubber is zo hard en stijf dat ze 200.000 km mee gaan. Afgezien van de gladheid best een goede propositie ;)

bonjour manoli1889, ik rij met een O2 scout 140PK 2.0TDI, was één van de eerste in België, de wagen is nu 1 jaar oud en ik heb met de standaard-banden (Dunlops) nu bijna 45.000km gereden, zowel zomer (ben nét terug van de Pyreneëen) en winter (Alpen), véél autostrade uiteraard, maar mijn banden (225/55/17'') zijn nog steeds ok...
voorts: deze wagen is écht een super-allrounder, hij gaat overal mee, slikt de meeste bagage, verbruikt het minst van alle 4x4 (6,4L/100km) rijdt op natte wegen evengoed als op droge of besneeuwde, neemt élke bocht, écht tevreden. mijn open dak functioneert perfect (hout vasthouden...) maar mijn Cruisecontrol doet het ook niet altijd...

Bovenaan Onderaan