Wat te doen,krassen rondom mijn Octavia

aiva tco adoks

Forumguru
Afgelopen zaterdag is er iemand rondom mijn auto gelopen. Helaas was ik de enige op de parkeerplaats.

De krassen kan je licht met je nagel weg halen maar daaronder zie je nog wel een hele lichte streep.
Is dit weg te polijsten?? Zo ja welke materialen moet ik hiervoor gebruiken.

Als ik dit via de verzekering doe ben ik in ieder geval mijn no-claim kwijt + eigen risico
Misschien weet iemand nog een goeie poetser in het noorden ?? Kan me herinneren dat er een op het forum zat???

Alle reactie's zijn welkom

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    1 MB · Weergaven: 101
  • image.jpg
    image.jpg
    788,9 KB · Weergaven: 91
  • image.jpg
    image.jpg
    596,5 KB · Weergaven: 90
  • image.jpg
    image.jpg
    703,9 KB · Weergaven: 90
  • image.jpg
    image.jpg
    684,7 KB · Weergaven: 85

Cordoba

Forumguru
Tip voor betere foto's: plak een stukje tape van contrasterende kleur op de lak vlak bij de kras: dan stelt de camera scherp op de lak/kras, en niet op de reflectie die je in de lak ziet.

Bovenste kras is zonder meer weg te polijsten, de onderste misschien niet helemaal. Voor een dergelijke klus moet je om het goed te doen de beschikking hebben over een DAP (Dual Action Power): een machine met een excenter, een gewone rotary die alleen ronddraait geeft veel te kans op lakschade door onkundig gebruik of onoplettendheid.

Wat je nodig hebt:
- DAP met polijstpads, en waarschijnlijk ook een woolpad omdat gewone polijstpads waarschijnlijk niet genoeg zijn.
- klei met lube/spray
- grove polijstpasta en polijstpad met hoge cuttingfactor
- middelgrove polijstpasta
- fijne polijstpasta/cleaner met zachtere pad (lagere cuttingfactor)
Om het af te maken kun je dan glaze en sealant op de lak zetten zodat ie gelijk mooi in de wax staat. Andere optie: je kunt met de hand gaan polijsten om de zichtbaarheid fors te verminderen, maar dan niet grover dan middelgrove polijstpasta, omdat je na gebruik van de grofste polijstpasta de lak niet meer strak krijgt met de hand. Behalve pads heb je ook nog goede microvezel doeken nodig.

Ik zal bij een webshop een voorbeeld van een boodschappenlijstje maken.

Blacky

Forumguru
Afgelopen zaterdag is er iemand rondom mijn auto gelopen. Helaas was ik de enige op de parkeerplaats.

De krassen kan je licht met je nagel weg halen maar daaronder zie je nog wel een hele lichte streep.
Is dit weg te polijsten?? Zo ja welke materialen moet ik hiervoor gebruiken.

Als ik dit via de verzekering doe ben ik in ieder geval mijn no-claim kwijt + eigen risico
Misschien weet iemand nog een goeie poetser in het noorden ?? Kan me herinneren dat er een op het forum zat???

Alle reactie's zijn welkom

Degene die jij bedoelt heet Steve en woont in Huissen. We zouden een poetsdag houden maar die ging toen niet door.

Steve
Lid
Wegens de aanhoudende verbouwing bij mij achter staan de containers er nog steeds en kan ik de dag helaas niet bij mij houden.
Steve, 26-07-2011

aiva tco adoks

Forumguru
Kijk daar hebben we wat aan!
Collega adviseerde al commandant, maar volgens mij is dat behoorlijk achterhaald en zijn er vast al beter producten op de markt

Cordoba

Forumguru
Boodschappenlijstje:

- kleiset Mothers of kleiset Monello Dolce Verde (gebruik niet te harde/agressieve klei om marring te voorkomen) deze sets bevatten ook een spray en een goede microvezeldoek om de behandelde delen af te nemen.
- grof polijstmiddel: zou ik gaan voor de Monello Raffini Veloce (opvolger van de Raffini Inizio Forza), maar zie dat ie op dit moment alleen nog maar in een complete kit wordt geleverd. Deze beide polijstmiddelen hebben als voordeel dat de korrel afbreekt tijdens het polijsten, waardoor de werking geleidelijk afneemt, en de kans op te ver polijsten bij beginners fors afneemt.
- bijbehorende pads voor dit middel: wolletje voor de allerergste plekken en 4" pad (afh. van backing plate andere maat).
- dan voor de middelgrove polijst een identieke 4" pad of voor gebruik met de hand een handpad werkt door de vorm prettiger dan machinepad
- en polijstmiddel middelgrof ook hier weer het voordeel van een afbrekende korrel
- voor de laatste polijststap machine pad of handpad

Tenslotte nog wat goede MF (micro fiber) doeken om af te nemen na elke stap, een glaze en een goede wax en de bijbehorende finishing pads.

Daarnaast beslist tape gebruiken om zwarte onbehandelde kunststofdelen netjes zwart te houden. Schilderstape werkt niet goed (niet sterk genoeg en onvoldoende hechting) maar bijvoorbeeld de tape van 3M werkt wel goed.

Een DAP kost ook nog een paar aardige centen, zeker als je niet even op een aanbieding wil wachten. Ik zou zeggen begin anders met de hand (wassen, kleien, en polijsten middelgrof en fijn) en kijk hoever je komt. De kans op schade is handmatig te verwaarlozen klein als je met goede producten werkt, dan kun je altijd nog zien of er een hobbyist in je omgeving is, die het machinaal voor je kan afmaken.

Cordoba

Forumguru
Commandant werkte redelijk voor de lakken met oplosmiddelen van 20-25 jaar terug en eerder. Juist zaterdag iemand gesproken die ook lakschade had doordat de auto in het verleden met Commandant is behandeld.

Cordoba

Forumguru
@Sparkie: dat is voor onnozelen, een kras is een plek waar lak is verdwenen, en met zo'n middeltje kun je de verdwenen lak laten verdwijnen.:sterretjes:

Bovenaan Onderaan