Wat zit er eigenlijk onder het gaspedaal?

Vandaag ging ik mijn auto eens uitzuigen en ineens zag ik iets onder mijn gaspedaal zitten.

Wat ik mij afvraag is wat is dit?

Het lijkt of het gaspedaal hierdoor wordt tegen gehouden, maar misschien is dat niet de daadwerkelijke functie.

Ronnie

Forumguru
Dit is een verstelbare bout/knop om te voorkomen dat je de Gever/potmeter aan je gaspedaal "doordraaid", een soort begrenzer dus. Bij een automaat zat hier vroeger de "kick-down" schakelaar voor de versnellingsbak, tegenwoordig gaat dit electronisch.

Foto???

In mijn automaat (van een vorige auto, een Mercedes 280 SE uit 1974..) zat een knop voor de kickdown. Als je het gas 'door' die knop heen intrapte, schakelde de automaat terug.

Deed'ie anders ook wel, als je maar genoeg gas bij gaf, maar als je al bijna vol gas gaf en je wilde tóch terugschakelen, dán moest je die knop intrappen.

Hier 2 foto's (Ja, ik moet me schamen voor het slechte uitzuig werk!)

dscf0085o.jpg

dscf0087d.jpg

En de foto verraad ook een stukje rubber dat los zit op het rempedaal.

Dit is een verstelbare bout/knop om te voorkomen dat je de Gever/potmeter aan je gaspedaal "doordraaid", een soort begrenzer dus. Bij een automaat zat hier vroeger de "kick-down" schakelaar voor de versnellingsbak, tegenwoordig gaat dit electronisch.

@Ronnie: Bedankt voor de uitleg!

Maarten

Forumguru
Niet dat ik de behoefte heb het te proberen, maar wat gaat er gebeuren als je het weg haalt?
Gaat de gever/potmeter kapot of gebeurt er meer?

Ronnie

Forumguru
Niet dat ik de behoefte heb het te proberen, maar wat gaat er gebeuren als je het weg haalt?
Gaat de gever/potmeter kapot of gebeurt er meer?
Ik heb het nog niet meegemaakt, maar ik neem aan dat je de gever doordraait op den duur, vroeger was de kabel aan de carburateur/dieselpomp de begrenzer, tegenwoordig is (bijna) alles "fly by wire" !

joergarms

Senior Member
Grappig, ik heb daar ook al eens over na zitten denken; zo van, als ik die aanslag verder indraai, beinvloedt ik dan ook daadwerkelijke hoeveelheid ingespoten benzine.
Maar ik ga er niet aan rommelen, zal best goed zitten en wie weet wat zo'n stomme potmeter kost als je m doortrapt.

je benzine inspuit zal niet veranderen, daar ligt het maximum vast wel in de ECU-unit vast. denk dat je op den duur wel de potmeter die aan je pendaal zit door gaat draaien.

MarcoO2

Forumguru
Zal straks eens onder mijn stuur duiken... 't me nog nooit opgevallen! Maar zo vaak lig ik niet met mijn hoofd ind pedalbox!

MarcoO2

Forumguru
Of hij moet dat gaspedaal zo hard ingedouwd hebben dat ie afgebroken is ! :D
Ha ha nee hoor... dat is niet nodig om toch goed vooruit te komen! :grin:

Wees maar niet bang hoor!! Jij hebt er ook wel een aanslag onder zitten!
Als jij het zegt, geloof ik het meteen... alleen iets anders weggewerkt denk ik. Doordat mijn pedaal op de grond scharniert, is het lastiger om eronder te kijken. Moet echt even op de knietjes voor mijn O2, begrijp ik... :crazy:

Bovenaan Onderaan