Water bestuurderszijde onder mat

EdZ

Donateur
En niet zo'n beetje ook. Het is echt het plat liggende deel van de vloer, als ik met m'n handen rondom "omhoog" voel is dat droog. Ik heb: middenconsole verwijderd (met het idee kachel of airco), daar is alles droog. Drempel verwijderd, ook daar is de bekleding droog en de isolatie slechts licht vochtig, wat niet gek is als het vlakke deel zeiknat is.

Omdat het lijkt alsof het schuimrubber onder de pedalen wat vochtiger is dan zou moeten, heb ik de ruitenwissers + kunststof delen boven de parafaan verwijderd. Ik zie geen vuil of verstoppingen. Ik had daarvóór al de tuinslang in het rooster gezet en binnen wordt het niet natter.
De volgende actie is het verwijderen van de deurpaneel, hoewel ik tijdens/na regenbuien geen water zie en ook niks voel op de bodem langs de drempel (onder de isolatie). Geen verdwenen doppen in de bodemplaat voor zover ik kan zien.

Iemand nog een suggestie? Ik leg voorlopig op en onder de isolatie kranten om het vocht op te nemen, maar zolang ik niet weet waar het vandaan komt is dat een lapmiddel.

Antera

Donateur
Kan komen via de dorpel bij de deur als het regent dat het binnen loopt anders word het even kijken onder de parafanplaat of alleen schoon is. Je zal de eerste niet zijn die langs deze weg een bak water binnen krijgt

Tallguy

Forumguru
Kijk eens in het Citigo topic, daar staat een topic over een volgelopen Citigo. Daarbij bleek dat de parafaanbak onder de voorruit verstopt zat waardoor water via de kachelingang de cabine in kon lopen.

Cordoba

Forumguru
Voor de duidelijkheid: het vocht zit (voornamelijk) vóór de stoel, en niet erachter?

Geen open dakje, waarvan de waterafvoer verstopt kan zitten?

EdZ

Donateur
@Kensei: ik ga dat andere topic opzoeken.
@Cordoba: nee, alleen vóór de voorstoel en geen open dak.
@Desperado: had ik wel aan gedacht, maar zou niet weten hoe ik daar achter moet komen. En gezien de constructie lijkt het ook niet mogelijk. Maar niets verbaast me meer...

Edit:
@Antara: ik heb die bak al opengemaakt en bekeken, zit niks verstopt. Zelfs met de tuinslang rechtstreeks in het rooster komt er niks naar binnen.

bert2

Lid
Had ik enkele jaren geleden ook met mijn Octavia II. Aan de bestuurderskant van voor tot achter kletsnat. Kwam er achter omdat het begon te stinken in de auto. Na lang zoeken door de dealer bleek de oorzaak een slechte kitnaad te zijn. Het water kwam ter hoogte van de pedalen naar binnen.

EdZ

Donateur
@bert2: was dat aan de motorzijde of de binnenzijde? Ik had wel de indruk dat het onder het schuimrubber daar vochtiger was dan elders, met name tegen de wielkast aan.

Joske

Forumguru
je kan ook bepaalde zones afplakken met krantenpapier om te zien waar het juist nat wordt

EdZ

Donateur
Dat moet ik inderdaad nog doen. Had nog niet veel zin, alles was zo nat dat kranten toch wel nat werden. Het begint nu wat droger te worden nadat ik het telefoonboek als vloeipapier heb gebruikt (uitstekend geschikt) dus komend weekend hoop ik verder te kunnen zoeken. Vreemd trouwens, het regent al uren, maar het wordt zo te zien niet natter.

Joske

Forumguru
een telefoonboek?

dan moet ik er eerst nog eentje aanvragen hoor, de tijd dat dat standaard bedeeld werd is al lang vervlogen :D

bert2

Lid
@bert2: was dat aan de motorzijde of de binnenzijde? Ik had wel de indruk dat het onder het schuimrubber daar vochtiger was dan elders, met name tegen de wielkast aan.
Volgens de dealer kwam het water naar binnen vanuit de opvangbak onder het raam. Als het hard regent (dat had het destijds) kan die bak overstromen. Het water kwam uiteindelijk naar binnen ter hoogte van de pedalen. De wielkast was niet zo erg nat, veel erger was het onder de vloermat voorin en later ook achter. Nadat de zaak opnieuw was afgekit, goed laten drogen en het probleem was opgelost.

bert2

Lid
Ik weet het echt niet wat precies opnieuw is afgekit. Misschien dat de monteur het nog weet. Mijn gevalletje waterschade was in 2005 met mijn eerste Octavia.

EdZ

Donateur
Eind van de week moet hij voor de APK en gaan ze gelijk kijken waar het vandaan komt. Ik snap er niks meer van. Vorige week in de regen stil voor de deur gestaan en de kranten onder het vloerkleed ter hoogte van de pedalen waren best een beetje nat. Paar dagen later in de stromende regen stil voor de deur gestaan en rondgereden, maar de kranten blijven droog...
.
Naar mijn idee komt het bij het schutbord vandaan in de buurt van het gaspedaal.

piair1982

Forumguru
Zou het ook nog langs je voorportier kunnen?
Soms wijken ze een klein beetje waardoor vocht naar binnen kan stromen. Wellicht langs de deurstekker bij het scharnier naar binnen toe.

Euvel van water langs het voorportier komt wel vaker voor bij Roomster en fabia2. Oplossing is de deur een beetje verbuigen of eigenlijk de raamstijl naar binnen buigen.

Je zou kunnen zien aan je binnenste rubbers als deze nat zijn sluit je deur niet goed genoeg.

Desperado

Forumguru
Mogelijk vuiligheid onder de parafaan waardoor de waterdoorvoeren verstopt zijn, of een slecht afdichtende kabeldoorvoer in het schutbord.

EdZ

Donateur
De deur zie ik nog niet als oorzaak. Na de diverse regenbuien is het gewoon droog langs de linkerkant. De parafan heb ik verwijderd, alles ziet er schoon uit. Ik heb er de tuinslang in gezet en binnen blijft het droog. Ik zie wel in de kokerbalk (a-frame?) ergens een gaatje zitten waardoor het water weg moet lopen. Ik weet niet hoe de constructie daarin/daaronder is.

Bovenaan Onderaan