Water loopt uit de voorportieren

Beste mensen,

Is het jullie wel eens opgevallen bij het openen van het (bestuurders)portier na een regenbui dat er echt een straal water uitloopt? Ik bedoel dus niet een beetje druppelen...
Ik kom dit onderwerp ook op het Duitse forum tegen...

Het water loopt er overigens aan de kant van het scharnier uit. (gewoon uit één van de gaatjes die aan de onderkant daarvoor zijn gemaakt). Maar er zou toch helemaal geen water IN het portier mogen lopen?

Op het forum is er een discussie over geweest http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=3425&highlight=portier

Ik vroeg me af of dit verholpen kan/moet worden of dat dit een function as designed is? Daar geeft het draadje namelijk geen antwoord op.

Wie is er al eens mee bij de dealer geweest en wat is het antwoord?

remmie

Lid
Dit is 'normaal'. De rubberafdichting onderlangs het portierraam is nu eenmaal niet waterdicht.

joergarms

Senior Member
Gaatjes onderin de deur zijn bewust gemaakt op het water af te voeren.
Het rubber aan de buitenkant van je raam is niet gemaakt om al het water tegen te houden, wel voor grover vuil zoals zand, blaadjes enz.
Geen paniek nodig.

Gieliovd

Forumguru
Zie hier ook de reden van alle Fabia rijders die klagen over lekkende portieren!

Door het slecht afkitten van de deurpanelen dringt dit water naar binnen in plaats van netjes weg te lopen.

remmie

Lid
Deurpanelen zijn nooit afgekit. Begrijp wel je probleem. Het zou een ontwerpfout kunnen zijn. Als je er echt vanaf wilt zou ik het volgende doen:

Deurpaneel verwijderen en in de auto gaan zitten. Vervolgens met de tuinslang door iemand veel water op het rubber laten spuiten en kijken waar het water zich ophoopt. Zal ergens opderin de deur zijn. Op dat plekje (boven de dorpel, aan de goede kant van het deurrubber) boor je een gat van rond 6 mm wat je vervolgens direct in de lak zet tegen corrosie.

Ik ken de deur naruurlijk niet van binnen maar afgaande op bovenstaande posts zou dit het probleem moeten oplossen.

Zie hier ook de reden van alle Fabia rijders die klagen over lekkende portieren!

Door het slecht afkitten van de deurpanelen dringt dit water naar binnen in plaats van netjes weg te lopen.

Dit was toch alleen zo met de eerste modellen van de Fabia? Toen ik in 2004 een Fabia combi kocht (nieuw) had ik dit probleem ook, toen ben ik de auto een dag kwijt geweest en hebben ze de deurpanelen opnieuw van binnen gekit.. dat scheen een bekend probleem te zijn..

Ik hoop dat mijn nieuwe Fabia (2007) dit euvel inmiddels niet meer heeft...

Fabia

† In Memoriam
Dit was toch alleen zo met de eerste modellen van de Fabia? Toen ik in 2004 een Fabia combi kocht (nieuw) had ik dit probleem ook, toen ben ik de auto een dag kwijt geweest en hebben ze de deurpanelen opnieuw van binnen gekit.. dat scheen een bekend probleem te zijn..

Ik hoop dat mijn nieuwe Fabia (2007) dit euvel inmiddels niet meer heeft...

Dat mag je toch wel hopen.

joergarms

Senior Member
Het blijft vreemd dat SKoda blijkbaar toch een probleem heeft met water.
Mijn Fabia van 2006 heeft hopelijk geen last meer van wateroverlast.
Ik heb nog garantie dus wat dat betreft maak ik me nog niet echt druk.
Maar ik zal het eens in de gaten houden.

Gieliovd

Forumguru
In Tsjechië kennen ze ook geen regen! Alleen maar sneeuw!

Fabia

† In Memoriam

Misschien al verholpen door de vorige eigenaar? Ga anders ff door een carwash dan merk je het snel genoeg. Bij mij besloeg echt de complete binnenkant van de auto.

Gieliovd

Forumguru
Brrrr ik ga liever niet door de wasstraat!

Ik ben er een keer met de vrachtwagen doorgegaan, die machine heeft de hele spiegelpartij gesloopt!

Nee, ik doe het liever zelf wel, zo'n machine weet ik het allemaal niet mee. Tis allemaal zo ruim afgesteld als de pest en dan zal die net mijn spiegel eraf rammen.

joergarms

Senior Member
nee, voor mij ook geen wasstraten, ik hoef niet het zand van een ander z'n auto over mijn fabia geschuurd te krijgen, beetje zonde.
Ik wacht het wel af met het water.
Waarschijnlijk krijgen we binnenkort weer genoeg regen om te controleren.

Is het niet zo dat bij alle merken water in portieren komt? Ik denk dat door de fraaie rubber afdichting rondom het portier het water niet gewoon direct uit het portier loopt, zoals bij de meeste andere typen auto's, maar pas wanneer het portier open gaat. Het ontwerpteam van de deur is waarschijnlijk voorbijgelopen door de marketeers die perse een donkere plof van een dichtslaand porties wilden horen...

Gieliovd

Forumguru
Is het niet zo dat bij alle merken water in portieren komt? Ik denk dat door de fraaie rubber afdichting rondom het portier het water niet gewoon direct uit het portier loopt, zoals bij de meeste andere typen auto's, maar pas wanneer het portier open gaat. Het ontwerpteam van de deur is waarschijnlijk voorbijgelopen door de marketeers die perse een donkere plof van een dichtslaand porties wilden horen...
Ik moet toegeven, ik ben er helemaal weg van, die mooie donkere plof als ik de deuren sluit. Geniet er elke dag weer van.

Als je stukjes blik van een Nissan Micra gewend bent voor 2 jaar, is dit weelde. Dat blik moest ik soms 2 keer dichtslaan, elke keer alles rammelen.

Ik ben er ook blij mee, en neem de (zo nu en dan) water straaltjes wel voor lief. Wat me eerder zorgen baart is vuil en zand wat gaat schuren.

Fabia

† In Memoriam
nee, voor mij ook geen wasstraten, ik hoef niet het zand van een ander z'n auto over mijn fabia geschuurd te krijgen, beetje zonde.
Ik wacht het wel af met het water.
Waarschijnlijk krijgen we binnenkort weer genoeg regen om te controleren.

Ik woon in een flat dus zelf wassen is wat lastiger. Dus ik ga vaak door Bubbleswarwash, die is best goed.

http://www.bubblescarwash.nl/

Fabia

† In Memoriam
Volgens mij ploft de achterklep wel hoor. Zal er eens op letten. Ik was laatst mijn hond aan het uitlaten en iemand deed de achterklep van z'n C1 dicht, dat klonk echt blikkerig.

Bovenaan Onderaan