Waterlekkage

Frankw

Lid
Goedemorgen,

enkele weken geleden ontdekt dat de vloer links bij bestuurder en passagier achter volledig doorweekt was (en dan dus echt drijfnat). Dat verklaarde direct waarom de ramen zo vaak beslagen waren.

Direct, met hulp van de garage, een aantal punten nagekeken (ook met tips uit eerdere topics op dit forum) maar helaas de oorzaak nog niet gevonden.

Al nagelopen en op het eerste oog niet de veroorzaker:
- De parafaanbak (volledig opnieuw gemonteerd, was droog, is droog en ook met hogedruk getest)
- voorruit (nagelopen en met hogedruk getest)
- Deur bestuurder (is droog en ook met hogedruk getest)
- Wielkast (is schoongemaakt, kwam een emmer vol rotzooi uit en ook met hogedruk getest)
- Alle relevante afvoergaten zijn schoon- en vrijgemaakt.
- Raamrubbers uiteraard nagelopen en de auto in het algemeen is met hogedruk langdurig natgehouden, geen sporen van lekkage te vinden.

De auto zo goed en kwaad als het kan droog gemaakt met een waterstofzuiger en daarna met kranten. Vloer voelde weer droog aan en de hoop was dat het probleem onbewust opgelost was, helaas!

Afgelopen maandag na regenbuien was alles nog droog maar de auto had nog niet gereden. Na een ritje door de regen de vloer bij bestuurder weer volledig doorweekt. Het lijkt dus vooral tijdens het rijden te ontstaan. Ik zie en voel nergens water van bovenaf komen, alleen vloer is nat.

Het enige wat nog niet volledig is nagelopen is het dakraam (origineel af fabriek). Wel meegenomen met de hogedruk maar dit lijkt mij niet logisch. Dan zouden er toch sporen op de hemelbekleding te zien moeten zijn, of zie ik dat verkeerd?

Ik ben even lost, heb een ongewenst zwembad en kan de stop niet vinden... :)

Iemand nog ideeën?
 

Loewis

Lid
Hoi Frankw,

Dit is balen zeg.
Nou had ik dit ook bij mijn oude auto. Daar kwam het bij twee kanten vandaan.
- De eerste was omdat er te veel bladeren en andere troep in die goot lag bij de ruitenwissers.
- De tweede was, omdat de auto echt oud was.. Deze was van onder aan het roesten en daardoor waren die "stoppen" eruit gevallen aan de onderkant van mijn auto. Ik weet niet of die bij deze auto ook erin zitten.
Het is waarschijnlijk makkelijk om die eruit te halen als er een laag water in je auto staat ofzo, maar als deze er niet in zit en je gaat rijden ... Heel mijn vloerbekleding was hierdoor ook zeiknat.
 

edero

Forumguru
Alle onheil van boven is gecheckt/nagekeken, maar inderdaad zoals @Loewis al zegt, is alle mogelijke onheil van onder ook gecheckt/nagekeken !? Deur achter bestuurder of dorpel(s) !?
 

ertromp

Forumguru
Zijn de afvoerslagen goed open van het dak?
@supersjors heeft volgens mij ook lekkage en alle bijbehorende ellende gehad met een schuifdak in een O2. Wellicht heeft hij nog punten om naar te kijken
 

delta

Actief lid
Frank,
Via het portier kan er ook water in de auto komen.
In het portier zit een plaat waarop bv de ruitaandrijving gemonteerd zit, deze plaat zit met een seal gemonteerd op je deur.
De seal verdroogd en laat water door die via je deurrubber in het voetencompartiment komt.
Als je ff zoekt zijn er meerdere topics over geschreven.

Oja het is makkelijk zelf op te lossen ik heb het ook rv en lv gedaan.
Pieter
 

De Stip

Forumguru
Hoi, ik herken je gevoel en hoop dat het zsm opgelost kan worden. Bij mijn O-2 kwam het doordat men bij onderhoud, de neopreen slangen die voor de afvoer van water moeten zorgen, hadden beschadigd. Zoiets hoort natuurlijk niet te gebeuren en gelukkig is mijn garage uitgerust met oa een top chef werkplaats (Arco). Hij heeft het euvel gevonden, de zaak gerepareerd en de monteur die "schuldig was", aangesproken op de reden van de lekkage enz. Het kostte mij uiteindelijk geen geld en is, uiteraard zou ik zeggen, onder coulance gerepareerd. Het kostte de Skoda organisatie wel een nieuwe hemelbekleding, daar de oude te lijden had gehad onder het vele water. Ik had er graag een zwarte voor in de plaats gehad, maar dat werd met alle overige te vervangen artikelen een te duur grapje helaas.

De genoemde neopreen slangen voeren het water af naar 4 zijden van het dak en moeten bij onderhoud worden doorgeprikt, om bij eventuele verontreiniging met bladeren enz, de boel weer gangbaar te maken/houden. Zoiets moet je wel met het nodige gevoel doen en dat was helaas bij mijn auto destijds niet gebeurd.

Wellicht kun je dit voorleggen bij je dealer en desnoods contact op laten nemen met Arco van Autobedrijf De Waal in Gorinchem. Al sinds 2010, jaarlijks dealer van het jaar overigens!

Succes ermee,
Tony
 

Cordoba

Forumguru
Lastig probleem altijd, vooral als de oorzaak niet makkelijk te vinden is. Zoals al door anderen aangegeven: de waterafvoer van het open dak loopt met slangetjes langs de dakstijlen als zo'n slang lekt (gaatje, of losgeschoten koppeling tussen de delen) heb je dus geen natte hemelbekleding maar wel natte vloer (vaak komt het dan achter de stijlbekleding direct op het tapijt).

Een andere mogelijkheid is, dat er een doorvoer door het schutboord niet goed afdicht, waardoor je pas met rijden water binnenkrijgt.

Ik zou zeggen begin met voelen aan de opstaande kanten van de vloer, waar het tapijt op zo'n opstaande rand, natter is dan elders: dat is een teken dat het vocht op die plek naar de vloer loopt.
 

Frankw

Lid
Wat late terugkoppeling maar het probleem is inmiddels verholpen.
Het lag, zoals hierboven ook al gesuggereerd, aan de afvoerslangen van het open dak.

Er lopen er 2 door de A-stijlen en er zit in de A-stijl een koppeling. Als het onderste gedeelte verstopt zit dan loopt het water er via de koppeling uit (en dat stroomt eruit dan)

Na schoonmaak links (en voor de zekerheid ook gelijk rechts) was het probleem opgelost.

Nu de stank en het vocht nog uit de auto krijgen en dat zal nog wel even duren helaas..

Allen dank voor het meedenken!
 
Bovenaan Onderaan