Waterpomp stuk - distributieriem vervangen?

Joris1981

Nieuw lid
Beste,

helaas is bij mijn vrij recente aankoop van mijn Octavia II Combi een defecte waterpomp geconstateerd. Gelukkig valt dit onder het jaar garantie (dat er in België gegeven moet worden op de verkoop van 2ehands wagens via een erkend handelaar) en wordt die dus kostenloos vervangen.
Nu ken ik weinig van die opbouw van een motor maar blijkbaar om aan de waterpomp te komen moet de distributieriem (en spanrollen?) er af. Omdat mijn OII 130.000km op de teller heeft stelde deze handelaar voor om meteen de distributieriem te vervangen (hij moet er toch af), maar voor een bedrag van 250,- . Kan hij dit zomaar vragen? Moet hij de distributieriem niet SOWIESO vervangen? Aangezien ik toch te horen heb gekregen dat je nooit een oude distributieriem mag terugplaatsen, ben ik eigenlijk van mening dat die nieuwe distributie dan ook onder die garantie moet vallen, ik kan er tenslotte niks aan doen dat die componenten zo aan elkaar gelinkt zijn.

Kan er mij iemand wat advies geven of ik voet bij stuk moet houden wat betreft een kostenloze (totale) reparatie?

Alvast bedankt allemaal!
 

Noord26

Forumguru
Bij ons is de waterpomp onlangs ook vervangen (bij de dealer onder garantie). Daarvoor hoef je verder niets extra's te vervangen.

Edit: wij hebben een ketting..
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
In principe moet voor de vervanging van een defecte waterpomp de distributieriem niet vervangen worden. Maar aangezien de hoge km-stand (zou moeten kijken naar interval, dan heb ik motorcode en bouwjaar nodig) zou ik aanraden om de riem mee te vervangen indien die nog niet recent gebeurd is.

Het bedrag van 250 is zeer realistisch naar materiaalkost wat een garage zou vragen voor de riem en spanrollen enzo. Dus ja.. die werkuren moet hij zobiezo doen om de waterpomp te vervangen. Maw hem kost het niets meer dan het al kostte indien hij de riem doorrekent naar jou.

Ik denk, zuiver op garantiebasis bezien, mag hij jou de riem aanrekenen. Maar niet de werkuren voor de riem te vervangen, maar die zitten in de waterpompwerkzaamheden zoals reeds gezegd ;). (ongeveer, want meelooprollen en spanrol moet ook nog vervangen worden)
 

Joris1981

Nieuw lid
Joske,

die versie heb ik elders ook te horen gekregen, dat ik de materiaalkostprijs van de distributieriem voor mijn rekening zou moeten nemen. Het gaat om een octavia II combi 1.6 TDI motor uit 2011. Ik heb de indruk dat hij de werkuren ook aan mij wil doorrekenen :mad:, dus zou je mij een indicatie kunnen van wat er vervangen moet worden en wat dat normaal gezien kost aan materiaal? Als ik het goed heb, is dit dus een distributieriem, een spanrol en X aantal meelooprollen?

Super bedankt voor de reacties, als ik een pintje kon geven zou ik het doen!
 

dirkkroneman

Forumguru
Navraag (offerte) doen bij een of meerdere andere garages, gespecificeerd met uren en materiaal apart dan weet je ook al een hoop ;)
 

Joske

Forumguru
Qua stukken, even een ruwe schatting:

- tandriem: €80
- spanrol: €75
- omlooprol : €43
- tweede omlooprol : €30

en dan nog wat kleinigheden zoals zeskantbouten, etc.

ter info:
-waterpomp: €119 (incl. afdichting)

ohja en koelcircuit opnieuw opvullen na vervangen waterpomp uiteraard


Werkuren kan ik niet zo gauw inschatten, bij mijn 3-cilinder waren het 22 eenheden aan werk. (eenheid = kwartier) Dus 5,5 uur.
 

leo442

Forumguru
De prijs van een compl.st van Gates incl. waterpomp is € 263,80. Alleen de riem + spanrollen € 193,-. Alleen de riem € 64,55 alles incl. btw.
 

skodaboy

Forumguru
welke motor heb je in je 02 liggen?

ik heb een 1.9 tdi van 2008 en bij deze motor moet de distributieriem vervangen worden op 150.000km.
een 1.9 tdi van 'voor' 2008 daar moet de riem vervangen bij 120.000km.

ondanks de boel los ligt,ben je niet verplicht om de riem mee te vervangen..
maar als ik jou was zou ik er toch eens een keertje over nadenken om de riem al dan niet toch te vervangen.
 

Joske

Forumguru
De getande riem van de 1.6 TDI moet in principe maar om de 210.000km vervangen worden, aldus de onderhoudstabellen. Vind je trouwens ook terug in je onderhoudsboekje! ;)

ohja, ik zou het overwegen van ook de riem te laten meenemen tijdens de waterpompvervanging, kan je "gerust" rondrijden tot een kmstand van 340.000km.. (op gebied van distributie dan toch ;) )

En ALTIJD de rollen allemaal laten mee vervangen, ook al zeggen ze dat ze de rollen "testen", gewoon laten vervangen ineens.
 

Monteurtje

Forumguru
Zoals hier al eerder is aangegeven hoeft de riem niet perse vervangen te worden bij het vervangen van de waterpomp.
Dit doe ik ook niet als de waterpomp lekt bij een 1.6 TDI CR. Maar ik bepaal dat aan de hand van de lekkage. Als het een lichte lekkage is, laat ik alles zitten. En vervang ik alleen de pomp. Maar is de lekkage zo erg dat echt alles onder de koelvloeistof zit, dan vervang ik alles. Vanuit fabrieksgarantie gezien is dat een gevolg van de lekkende waterpomp, dus wordt dat wel vergoed.
Als voor 250 euro alle looprollen en spanrol en riem vervangen worden is dat een redelijke prijs. Als je dat bij 210.000 km laat doen betaal je ruim het dubbele. Afhankelijk van hoeveel je rijdt is het misschien verstandig om nu alles te doen. Ben je voorlopig klaar.
 

Joske

Forumguru
Vanuit fabrieksgarantie gezien is dat een gevolg van de lekkende waterpomp, dus wordt dat wel vergoed.

in dit geval is het natuurlijk geen fabrieksgarantie, maar een garantie na aankoop van een tweedehandsvoertuig. Dan liggen de kaarten anders, want de desbetreffende verkoper zal zo "weinig mogelijk" willen uitgeven aan reparatie omdat dan zijn winstmarge op het tweedehandsvoertuig daalt. Ik vind dat jaar verplichte garantie wel een goede zaak indien je een auto bij een officiële dealer of een leasemaatschappij koopt, die kan zich meestal geen slechte reclame veroorloven. De autoverkopers die langs grote wegen liggen en geen eigen garage hebben maar louter wagens verkopen vind ik niet betrouwbaar genoeg om aan mijn auto te laten sleutelen en net daarom gewoon links laten liggen. Maar dat is mijn idee over de zaken natuurlijk ;).
 
  • Leuk
Waarderingen: KWc

Cordoba

Forumguru
Zoals monteurtje ook al aangeeft: het vervangen van de distributieriem, en spanrollen is geen technische noodzaak bij het vervangen van de waterpomp. Tenzij je de auto op korte termijn de deur uitdoet, is het financieel wel verstandig om dit te combineren: voor het vervangen van de distributieriem met rollen, spanrol ben je een bedrag van rond de 500 euro kwijt (afh. van motortype, garage enz), en het mee vervangen van de distributie kost niet heel veel extra werk (dus manuren). Ik zou zeggen als je de onderdeelprijs van de distributieriem (incl. rollen, spanrol) moet betalen, en wat extra manuren, doe je een goede zaak.

250 euro lijkt mij een wat te grote bijdrage, maar 150-200 euro lijkt mij een nette prijs. Je kan ervoor kiezen om niet de distributie mee te vernieuwen, maar op de lange termijn ben je dan waarschijnlijk duurder uit.

@Joske Ik ken ook handelaren die helemaal niets aan een auto doen, zelfs geen kapot lampje vervangen. Ze kopen auto's op, en verkopen die weer, en als er reparatie nodig is, dan schakelen ze daar andere bedrijven voor in (bijv. de lokale dealer bij de autohandelaar in de buurt).
 

Cordoba

Forumguru
@Peter-036 , hoe kom je aan die 230 euro voor onderdelen? Heb je daar de waterpomp en anderde onderdelen soms ook bij gerekend? Aan extra onderdelen heb je toch alleen de riem, spanrol en looprollen nodig, en mogelijk nog een paar nieuwe bouten ofzo, en dan kom je naar mijn inschatting toch wel een stuk lager uit dan 230 euro.
 

Joske

Forumguru
De prijzen die ik gepost heb zijn bij benadering de dealerprijzen, dus hetgeen het je zou kosten moest je het bij een dealer bestellen of laten doen. Dit zijn uiteraard niet de prijzen die je online kan vinden voor een distributieset!
 

Cordoba

Forumguru
:nailbiting: Laptop heeft wat kuren, dus mogelijk daardoor de post van Joske met prijzen over het hoofd gezien. Ik heb ook wel eens prijzen voor complete distributieset (dus zonder waterpomp, maar incl. alle rollen) gezien en dat was volgens mij iets van 50-70 euro, vandaar dat ik nogal verbaasd ben over die 230. De ene of de andere motor zit natuurlijk wel verschil in, maar dit is wel fors.
 

KWc

Lid
Dit is ook precies de reden dat ik liever van een particulier koop of bij een dealer. Om je garantie te claimen moet je nu weer die discussie aangaan en zoals eerder gezegd zal die verkoper het zo goedkoop mogelijk willen regelen.

Waterpomp + distributie vorige maand nog laten vervangen bij de dealer voor € 550 op 173.000 (1.6CR TDI). Volgens de dealer was de riem al ver heen dus dat risico wou ik niet lopen; waterpomp was preventief. Denk dat enkel de meest recente 1.6 tdi een termijn hebben van 210.000
 

Joske

Forumguru
De genoemde 210k interval was op een 1.6 van 2011.

Mijn O2 2.0tdi had ook interval op 210k voor distributie.

De vraag is alleen: houdt een waterpomp het zo lang vol?
 

Joris1981

Nieuw lid
Allen,

waterpomp is ondertussen gemaakt. Ik had ook naar de lokale Skoda-boer gebeld en hij kwam louter aan materiaal uit op 250-260 euro, de onafhankelijke garage in de straat kwam op 180-200 euro. Prijzen op internet liggen natuurlijk wat lager, maar dat is niks nieuws. Aangezien er dit jaar nog een autovakantie is het verschiet ligt, heb ik de distributieriem gewoon aan 250,- laten vervangen. De waterpomp zelf kan dan ook wel in die prijs liggen (ook al zou dit onder garantie moeten vallen) maar met al de werkuren zal de verkoper/handelaar toch ook moeten bijleggen voor dit onderhoud.

Al bij al moest dit naar mijn mening voor 200,- ook te repareren geweest zijn; you can't win 'em all...

Bedankt voor de reacties!

MVG Joris
 
Bovenaan Onderaan