Waterpomp vervangen?

Auto gaat voor apk en natuurlijk geheel toevallig daarna krijg ik 2x in 1 week tijd een knipperend koelvloeistoflampje.
Vloeistof is op niveau, staat ruim boven minimum en tussen boekje en druppels symbooltjes in.
Gebeurde wel toen ik even wat aan het planken was en zeker 1x ook door een bocht heen ging.

Dealer controleert en voert druktest uit.
Uitkomst: Er is een opgedroogd spoortje gelekte vloeistof bij de pomp zichtbaar (van wanneer is natuurlijk niet duidelijk). Bij de druktest kwam niets uit. Wat mij bevreemde is dat er nog een uitgebreidere druktest zou zijn waarbij er nog wat onderdelen afgehaald worden zodat de test beter uitgevoerd kan worden?

Advies is pomp vervangen. Opvolgen?
Ik had overigens de theorie die door medewerker werd bevestigd dat op moment dat je flink gas geeft ook de druk in het koelvloeistofsysteem flink toeneemt en op dat moment de pomp misschien probleem geeft en dus lampje gaat knipperen?
 

Spierings

Forumguru
Als er een lekspoortje zit, de pomp vervangen..

Denk zelf dat de niveau melding door het reservoirtje zelf komt, zeker als het peil goed is en blijft..
 

Joske

Forumguru
en, is de pomp reeds vervangen? misschien wel combineerbaar met een distributie-wissel..
 
en, is de pomp reeds vervangen? misschien wel combineerbaar met een distributie-wissel..
Is een 1.2 TSI en bij 88k is de ketting al gedaan. Auto stond dinsdag bij dealer en toen is de magneetklep(kort/lang koelcircuit) vervangen omdat ik gevraagd had daar op te letten...... n.a.v. ander topic hier dat het niet de waterpomp betrof. Ding gaf ook storing aan, maar ze konden niet aangeven of storing oorzaak of gevolg was. Ik vond het nogal teleurstellend dat ze die magneetklep niet konden testen of deze daadwerkelijk defect was. Monteur had proefrit gemaakt en geen probleem gehad. Ik rij weg en na 10 min. stond ik weer bij de dealer. Vandaag gaan ze er weer naar kijken. Iemand die trouwens kan vertellen of die waterpomp sneller of langzaam draait naargelang temperatuur en/of toeren van motor?
 

Spierings

Forumguru
Waterpomp draait afhankelijk van toerental motor, zit wel een magneetklep op welke de pomp meen ik in en uit kan schakelen..
 
Laatst bewerkt:
Waterpomp draait afhankelijk van toerental motor, zit wel een magneetklep op de poelie welke de pomp meen ik in en uit kan schakelen..
De pomp wordt ingeschakeld onder invloed van vacuum. Omdat een ring in de pomp scheef zat, werd er niet meer op volledige capaciteit gepompt. Maar omdat dit dus samenhangt met het vacuum gaf de magneetklep die kort/lang circuit afsluit een storing aan.
Waterpomp is dus vervangen en het is netjes opgelost omdat ik blijkbaar in eerste instantie een te lage prijsopgave voor de waterpomp heb gehad en dit dus in mijn voordeel uitviel en het eerste werk met de magneetklep niet in rekening is gebracht en de oude magneetklep is teruggeplaatst heb ik die ook niet hoeven betalen. Toch ff een veer voor Pon Hoogland........
 
Bovenaan Onderaan