Argos blue one, bevat die niet behoorlijk wat bio-ethanol? Voor een ouder blok in het algemeen een beetje riskant, met het oog op gebruikte materialen (denk aan afdichtringetjes, slangetjes enz.) omdat de vraag is of het materiaal de ethanol wel goed verdraagt.
Shell is nu niet bepaald een benzine waar ik blij van wordt: de prijs is niet bepaald laag, en het verbruik is altijd hoger dan van andere merken (ook een indicatie dat de benzine dus zo geweldig is van kwaliteit).
Ik tank meestal Tango (de euro 95), en als dat zo uitkomt een ander merk. In Belgie kom ik bijvoorbeeld vaak uit bij de Esso pomp, en merk geen verschil met de Tango benzine. Er zijn eigenlijk 2 negatieve uitzonderingen die ik bemerkt heb: Shell en de brandstof van de Makro.
Overigens als een brandstof niet goed bij je motor/rijgedrag past, zie je vaak ook een hoger verbruik. Dat soort zaken moet je niet koppelen aan 1 of 2 keer tanken, maar echt wat langer bijhouden.
Ander punt: je moet niet al te vroeg schakelen zeker met de 55kW/75pk versie niet, die heeft toch een beetje toeren nodig. Met mijn combi schakel ik vaak rond de 2400-2500 toeren naar de volgende versnelling, om zo ook trekkracht te behouden. Bovendien is te vroeg schakelen ook negatief voor het verbruik: kijk maar eens op de boordcomputer naar je actuele verbruik, en vergelijk dat voor verschillende versnellingen met dezelfde constante snelheid.
@
Joske 1.4 16V kán een BBZ zijn, als het een 100 pk versie is, maar kan bijv. ook de 75 pk BBY zijn, en er zijn meer motorcodes voor bijna identieke motorblokken. Bij mijn BBY staat RON95 aangegeven, met als alternatief RON91. Ik kan me vergissen, maar dacht eigenlijk dat ook de BBZ op RON95 zou moeten lopen.