Watvoor benzine tanken fabia 1.4 16v?

Zit een beetje met een dillema, welke benzine het beste is voor mn 1.4 motor en t liefst ook het zuinigst. Zelf rijd ik best zuinig, korte opschakelen bij 2000 toeren. Voor een faab met energielabel D, wil ik de motor geen tekort doen qua benzine en de kwaliteit hiervan. Sinds een maandje tank ik bij shell euro95 of de fuel save. Daarvoor meestal bij argos blue one. Mijn vraag aan jullie hierbij ook wat is wijsheid. Plus waar en wat tanken jullie? Wat is nou werkelijk het beste benzine voor de Skoda (vw) motor.
 

Joske

Forumguru
Dat is een motorcode BBZ, moet fabrieksaf gezien minimaal ron98 krijgen van benzine.
 

Cordoba

Forumguru
Argos blue one, bevat die niet behoorlijk wat bio-ethanol? Voor een ouder blok in het algemeen een beetje riskant, met het oog op gebruikte materialen (denk aan afdichtringetjes, slangetjes enz.) omdat de vraag is of het materiaal de ethanol wel goed verdraagt.

Shell is nu niet bepaald een benzine waar ik blij van wordt: de prijs is niet bepaald laag, en het verbruik is altijd hoger dan van andere merken (ook een indicatie dat de benzine dus zo geweldig is van kwaliteit).

Ik tank meestal Tango (de euro 95), en als dat zo uitkomt een ander merk. In Belgie kom ik bijvoorbeeld vaak uit bij de Esso pomp, en merk geen verschil met de Tango benzine. Er zijn eigenlijk 2 negatieve uitzonderingen die ik bemerkt heb: Shell en de brandstof van de Makro.

Overigens als een brandstof niet goed bij je motor/rijgedrag past, zie je vaak ook een hoger verbruik. Dat soort zaken moet je niet koppelen aan 1 of 2 keer tanken, maar echt wat langer bijhouden.

Ander punt: je moet niet al te vroeg schakelen zeker met de 55kW/75pk versie niet, die heeft toch een beetje toeren nodig. Met mijn combi schakel ik vaak rond de 2400-2500 toeren naar de volgende versnelling, om zo ook trekkracht te behouden. Bovendien is te vroeg schakelen ook negatief voor het verbruik: kijk maar eens op de boordcomputer naar je actuele verbruik, en vergelijk dat voor verschillende versnellingen met dezelfde constante snelheid.

@Joske 1.4 16V kán een BBZ zijn, als het een 100 pk versie is, maar kan bijv. ook de 75 pk BBY zijn, en er zijn meer motorcodes voor bijna identieke motorblokken. Bij mijn BBY staat RON95 aangegeven, met als alternatief RON91. Ik kan me vergissen, maar dacht eigenlijk dat ook de BBZ op RON95 zou moeten lopen.
 
@Cordoba bedankt voor je wijsheid Het klopt idd op de boordcomputer schommelt ie vaak met verschillen van 10 tot 15 km terwijl dit in werkelijkheid niet zo is. Om de trekkracht te behouden zal ik m dan wat vaker in zn 2de 3de 4de wat meer laten optrekken.
 

Cordoba

Forumguru
Ik zie dat je in de tijd dat ik aan het schrijven was, wat gegevens hebt toegevoegd, en het kan in jouw geval net iets anders uitpakken: mijn combi is zwaarder dan de hatchback die jij gezien je avatar hebt, en bovendien de krachtigere versie van het motorblok.

Testje met verbruik in verschillende versnellingen, kun je ook op de CC doen: snelheid instellen op de CC, en even rijden om het verbruik te bekijken (varieert altijd wat, maar het gaat ook om verschillen tussen de versnellingen), vervolgens schakelen en de eerder ingestelde snelheid weer activeren, en dan het verbruik vergelijken. Rijden in een te hoge versnelling geeft ook extra belasting op de koppeling, en door lage toerentallen meer kans op inwendige vervuiling van gasklep, motor enz.
 

turboturbo

Forumguru
Ik herinner me ook dat voor de 101pk versie van de 1.4 16V motor RON98 voorgeschreven staat.

Was destijds een van de redenen voor mij om die motorisering te laten staan.
 
Bovenaan Onderaan