Webasto schuifkanteldak Superb Combi

Oenoud

Forumguru
In de aanvraag van mijn nieuwe en 1e Skoda is ook een schuifkanteldak van Webasto opgenomen.
Dit dak wordt achteraf ingebouwd omdat de auto niet meer nieuw te configureren is en volgens mij de 1.6 TDI ook niet te bestellen was met een panoramadak.
Omdat ik behoorlijk gewend ben aan mij affabriek gemonteerde schuifkanteldak in mijn passat wou ik dit ook graag weer in de volgende auto.

Het is dus mogelijk om een after market schuifkanteldak te monteren met een af fabriek uitstraling.
Normaal gesproken zie je bij een achteraf ingebouwd open dak altijd een rand liggen om het open dak heen. Maar het is nu ook mogelijk dat het dak helemaal geintegreerd wordt in het dak.
Hierbij wordt de rand helemaal handmatig voorzien van een zgn felsrand.

Zie afbeelding. Felsranduitvoering-DSCN2855.jpg


Hierdoor zie je dus niet dat het achteraf aan gebracht is. De inbouw zal al met al 1 tot 1,5 week in beslag nemen. Dak wordt namelijk opnieuw gespoten na inbouw.

Nu heb ik de vraag neergelegd of het ook mogelijk is om dan een zwarte hemel te monteren.
Dit schijnt wel te kunnen echter heeft men geen oplossing voor de A, B, C en D stijlen.
Deze zouden dan wit blijven. Dat vind ik geen mooie combi.
Nu vraag ik mij af of hier iets anders voor te verzinnen is.
Kun je deze bijvoorbeeld in een zwarte kleur laten spuiten o.i.d.?

Mocht iemand hier ideeen of tips bij hebben zijn deze van harte welkom.
Alvast bedankt
 

CDK

Forumguru
mooie oplossing :thumbsup: die zwarte hemel is hier al vaker ter sprake gekomen, maar er is nog nooit iemand geweest die het gerealiseerd heeft.
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst zijn alle open daken achteraf gemonteerd, ook bij zogenaamde af-fabriek daken, wordt eerst een gewone auto geproduceerd, en vervolgens wordt er (bij de fabriek of de importeur) een open dak gemonteerd. Panoramadak is wat anders, maar dat vraagt ook een heel andere constructie.

Wat de bekleding van de dakstijlen betreft: is er een uitvoering waar de dakstijlen standaard wel zwart zijn? In dat geval zou je die andere bekleding kunnen bestellen en (laten) monteren. Als dat niet lukt, zou je de kunststofdelen met plastidip zwart kunnen maken, maar ik vraag me af of dat mooi is. Andere mogelijkheid is misschien: de plastic delen met een plastic primer behandelen, en dan zwart laten spuiten, misschien dat @s-line je hierin goed advies kan geven.
 

Oenoud

Forumguru
mooie oplossing :thumbsup: die zwarte hemel is hier al vaker ter sprake gekomen, maar er is nog nooit iemand geweest die het gerealiseerd heeft.

Er moet toch iemand de 1e zijn.;)
Ik heb al wat zitten lezen op diverse fora over stof / bekleding spuiten en er zijn types bij die het met gewone spuitbussen doen.
Dat gaat mij eigenlijk net een stap te ver. Ik zit er over te denken om bekleding van een a of b stijl van een sloperij te halen en eens wat te gaan experimenteren. Er zou toch iets voor moeten zijn.
Opnieuw bekleden durven ze niet aan omdat men bang is dat het niet strak zou worden.
Als het gespoten zou kunnen worden dan zou het door de dak inbouwer toch mooi meegenomen moeten kunnen worden.
Firma Hoogstra in Dokkum gaat het dak inbouwen. Zij zijn dealer van Webasto en schadehersteller.

Plaatjes worden zeker geplaatst als de auto er is! Hoop ook plaatjes van het inbouwen zelf te kunnen krijgen.
Zal wel een luguber gezicht zijn. Met een blikschaar een nieuwe auto te lijf gaan. :shocked:
 

kansberg

Forumguru
@Oenoud : Dan heb ik nog een tip: Geef aan bij de monteur dat de haak op de juiste afstand van de bumper wordt gemonteerd. Bij 'standaard montage' staat de haak te dicht op de bumper en wanneer je een caravan aankoppelt met een Al-Ko 3004 koppeling, heb je echt te weinig ruimte. Je kunt dan net 30 graden draaien met de combinatie, veel te weinig dus. In mijn geval gaat het om een Thule (Brink) Trekhaak 510800.

Dit is mij ook overkomen en hersteld door de monteur, hij heeft de haak in de achterste stand gezet en nu is er voldoende ruimte, al houd het niet over. De ruimte tussen bumper en hart kogel is nu 82 mm. Dit dien je echt als absolute ondergrens aan te houden. Meer is prettiger uiteraard.
 
Laatst bewerkt:

mwhite

Forumguru
Ik zou nooit een dak er achteraf in laten maken...
Zie de bui al hangen...
Jij gaat hen toch leasen oenoud?
 

jonbongoofy

Forumguru
@Oenoud krijg je deze erin?

Dankzij de luxueuze integratie met de oorspronkelijke binnenhemel is de Hollandia 700 van Webasto nauwelijks te onderscheiden van een fabrieksdak. In gesloten toestand, vormt het stijlvolle schuif-/kanteldak een perfecte eenheid met de auto. Bij opening verdwijnt het dak discreet in de binnenhemel. De Hollandia 700 staat voor totale vrijheid en elegant design. Ideaal is het geïntegreerde zonnescherm, dat perfect is afgestemd op de bestaande binnenhemel. Wanneer de Hollandia 700 bovendien is uitgerust met de optionele regensensor, kunt u het dak open laten staan voor ventilatie als u de auto parkeert. Zodra het begint te regenen, reageert de sensor onmiddellijk door het dak te sluiten.
 

ertromp

Forumguru
Ik zou nooit een dak er achteraf in laten maken...
Zie de bui al hangen...
Jij gaat hen toch leasen oenoud?
Dan is er weinig verschil met het dak af fabriek waar ook legio problemen mee waren na een heftige regenbui. Vele forumgangers hier hebben al modificaties op hun S2 dak (he lekker toepasselijk hier :D) gehad.

Ook bij de O3 problemen op duitse fora te vinden van af fabriek daken die niet in 0-stand terugkeren en klapperende schermen (rollo's) van het dak. Blijkbaar worden de toeleveranciers nog onvoldoende gecontroleerd bij Skoda
 

mwhite

Forumguru
@ertromp idd voor mij ook geen af fabriek schuifdak of pannorama dak.
Ik heb in mijn zoektocht 2 superb's laten staan ivm een panorama dak.
 

Oenoud

Forumguru
@jonbongoofy

That's the one. Het zal de Hollandia 735 worden. Lekkage ben ik niet zo bang voor.
Dit type dak is vergelijkbaar met het huidige af fabriek dak in mijn passat.
Heb hier nooit problemen mee gehad. En wel veel profijt.
Airco en open dak schijnt de allerbeste combinatie te zijn voor een prettig klimaat in de auto.
Was voor mij eigenlijk een absolute must in mijn zoektocht naar een waardige opvolger van de passat.
Ik ben blij met de optie zoals hij er nu in komt. Op internet kun je zien dat er 2 mogelijkheden zijn om dit dak in te bouwen. De goedkoopste manier is om het dak met een zgn trim rand in te bouwen. Hierbij zie je een smalle rand om het dak heen. Is makkelijker om in te bouwen maar volgens mij heb je hiermee meer kans op lekkage.

Het dak wordt bij mij ingebouwd met een zgn felsrand. Hierdoor zie je (bijna) niet dat het dak achteraf ingebouwd is en heb je eigenlijk geen kans op lekkage. De afwatering verloopt dan net als bij een af fabriek gemonteerd dak door de zij stijlen van de auto. Volgens mij door afvoerkanalen in de A en B stijlen. Hier zitten blijkbaar al afvoerkanalen in voor water. Zaak is natuurlijk wel om je dak goed te onderhouden en de afvoerkanalen niet verstopt te laten raken.

@mwhite inderdaad wordt de auto geleased. Volgens mij is de standaard garantie termijn van het dak in mijn geval ongeveer even lang als de leasetermijn. :D
Dus dat moet goed komen.

Een (niet lekkend) open dak is volgens mij net als een automaat.
Als je het eenmaal gehad hebt wil je eigenlijk niet meer zonder.

Dit had voor mij een reden kunnen zijn om toch te kiezen voor een octavia. Aangezien de octavia met dsg geleverd kan worden en de superb niet. Maar de grotere binnen ruimte van de superb heeft het in dit geval gewonnen.

You can't have it all.
 

Oenoud

Forumguru
@kansberg bedankt voor de tip

Geldt dit ook voor een afneembare trekhaak welke ik er onder krijg?
Tevens heb ik een andere koppeling op mijn caravan. Dit betreft de SSK1 koppeling.

Die is minder fors volgens mij. Aan de andere kant zou het best kunnen zijn dat er in de toekomst nog eens een andere caravan komt met andere koppelingen. Dus wat dat betreft is voorkomen beter dan genezen.

Zal het doorgeven aan de monteur.
 

kansberg

Forumguru
@Oenoud : Ik durf je zo niet aan te geven of dit ook voor de afneembare variant geldt. Destijds was ik stomverbaasd van de reactie van Thule: "Dat klopt meneer, dat is een bekend probleem," hierop gaf ik aan geen genoegen te nemen met dit antwoord en werd doorverbonden met de technische dienst. Deze hebben mij juist erg goed geholpen en toen bleek dat er nog een stelmogelijkheid was waardoor de haak meer naar achteren kwam. Ook zij gaven aan dat het een krappe bedoening blijft, maar net voldoende om zonder zorgen een haarspeldbocht te nemen.

Heb zo de SSK1 koppeling niet voor ogen, maar weet dat de Al-Ko koppelingen behoorlijk lomp zijn. De achterbuurman heeft een Hobby met een Winterhoff koppeling en deze is al een stuk 'ranker.'

Ik zal je een pb'tje sturen met de installatiehandleidingen van zowel de Bosal als Thule afneembare haak. Deze zijn voor de Combi en de Twindoor hetzelfde, dus schrik niet als je de afbeeldingen ziet.
 

kansberg

Forumguru
Het lukt niet zo 1,2,3 per pb. Wellicht op deze manier:
 

Bijlagen

  • Bosal afn. trekhaak Superb Combi II 2010-2015.pdf
    224,2 KB · Weergaven: 10
  • Brink (Thule) afn. trekhaak Superb Combi II 2010-2015.PDF
    933,7 KB · Weergaven: 9

kansberg

Forumguru
Hmmmm....deze is ook vrij breed en daar 'wringt' nu juist de schoen... Recht achter de auto is er niets aan de hand maar, het draaien zorgt ervoor dat de zijkant van de koppeling de bumper (kan) raken. Des te meer redenen om het scherp in de gaten te houden.
 

mwhite

Forumguru
Heb je wel een automaat besteld dan?
Niet goed gelezen maar geen dsg

Wij zijn verwend door de oude klasse :D
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan