Webasto standkachel

Hé goedemorgen Mike, hoe bevalt die Webasto standkachel ? En wat kost dat allemaal bijelkaar, aanschaf en inbouw ? Onderhoud ?

Wasmachineman, ik beantwoord je vraag maar even in een nieuw topic, een standkachel heeft niet zoveel met het verlagen van auto's te maken ;)

De Webasto met afstandsbediening en inbouw heeft €1485 ex. btw gekost.
Een boel geld maar ik heb jaren zo'n ding in een Golf IV TDI gehad en dan raak je verwend...
Altijd warme motor, geen koude dieselmotor geratel en geen beslagen ramen meer.
En ook wel erg prettig, nooit meer ramen krabben!
Met de Scout pas 1 winter meegemaakt maar met de Golf werd het diesel verbruik, ook al gebruikt de Webasto zelf ook diesel, duidelijk minder doordat je meteen
met een warme motor rijdt. Ik kon duidelijk meer km's op een tank rijden.
Ongeveer 6 jaar de Webasto in de Golf gehad en in die tijd er nooit problemen mee, overigens ook geen onderhoud aan laten doen.
 
Ik heb ook nog een standkachel liggen. Ik heb deze via ebay.de Bij een duitse VW dealer orgineel in doos. Met inbouwkit en afstandbediening voor 800 euro (eberspracher)
Ik moet hem alleen nog even inbouwen. Als je even geduld heb en zelf handig ben kan je een standkachel voor een redelijk prijs op ebay in duitsland vinden. Moet je wel zoeken op ebay.de niet op NL.
 

Wasmachineman

Forumguru
Dank voor jullie info.
Het zal voor mijn volgende leasewagen zijn en ik hoop dat het lukt qua leaseprijs. Want ik heb nog wat zaken op mijn lijstje staan zoals leer achteraf. Nog 1 klein jaartje wachten, zit nu op 120k en moet tot 180k.
 

___JC___

Forumguru
Even een stomme vraag misschien, maar dat ding verbruikt toch brandstof om de boel warm te houden of gaat ie op elektriciteit?
Heb zelf getwijfeld om de optie aan te vinken bij mn bestelling, maar 1.200 euro voor die paar keer in NL dat je moet krabben....toch maar niet gedaan dus.

Maat van me woont in Zweden. Daar MOET je er gewoon eentje hebben. Hij kan ook smsen naar zn auto en dan gaat ie aan.
 

Wasmachineman

Forumguru
Hij verbruikt electriceit maar op zo een voordelige manier dat de auto voorverwarmd wordt waardoor deze zuiniger rijdt bij de start.
In Scandinivie heb je hem zeker harder nodig maar ook voor de wintersport is dit ideaal en elke dag 10 minuten minder krabben lijkt me ook wel wat.

Leer heeft prioriteit dat wel !
 
Hij verbruikt electriceit maar op zo een voordelige manier dat de auto voorverwarmd wordt waardoor deze zuiniger rijdt bij de start.
In Scandinivie heb je hem zeker harder nodig maar ook voor de wintersport is dit ideaal en elke dag 10 minuten minder krabben lijkt me ook wel wat.

Leer heeft prioriteit dat wel !


Een Webasto of Eberspracher standkachel werkt op diesel/benzine. afhankelijk van de motor. De standkachel neemt een klein beetje stroom van de accu om de pomp en ventilator van het interieur op te laten draaien zodat de motor en interieur wordt voorverwarmd.
 

Constant

Erelid
Ik heb ook begrepen dat er een verwarmingselement in de radiator zou zitten waardoor een volledige standkachel niet nodig zou zijn. Maar ik heb de uitleg nooit begrepen, wie kan mij dit uitleggen (ik ben ook maar een leek).

En moet die wasmachinemeneer geen wasje draaien ofzo, want hij schrijft het hele forum vol :D
 

Wasmachineman

Forumguru
Ik heb ook begrepen dat er een verwarmingselement in de radiator zou zitten waardoor een volledige standkachel niet nodig zou zijn. Maar ik heb de uitleg nooit begrepen, wie kan mij dit uitleggen (ik ben ook maar een leek).

En moet die wasmachinemeneer geen wasje draaien ofzo, want hij schrijft het hele forum vol :D

Beste Constant, je kent me wel een beetje toch ?
9-17 baantje, HBB etc.
De meeste posts doe ik na :koffie: of na :473:.
Heb ik de meeste inspiratie!
 
Maar als ie op benzine draait (wat ik al dacht :D) dan wordt je verbruik er niet beter op lijkt me?

Omdat je motor al redelijk warm is in het begin van de rit valt het brandstog verbruik lager uit. De standkachel kan met een hogere eficientie de motor voorverwarmen dan dat de motor zichzelf kan opwarmen daardoor is uiteindelijk je verbuik een haartje minder.

Er zijn ook standkachels op 220 die vindt je in zweden noorwegen canada. Deze hebben een verwarmingselement in de motor wat de motor warm houdt. Het nadeel is je moet hem op elektra aansluiten. Het voordeel de standkachel blijft de hele nacht aan zonder je accu leeg te trekken.
 

Ronnie

Forumguru
Bij ons op het werk lopen een aantal VW T5's TDI-DSG 5 cylinders, deze hebben een standkachel af-fabriek om de motor bij temperaturen onder 5 gr.C sneller op te warmen(de nieuwe diesels genereren bijna geen warmte meer) om sneller aan de huidige emissie eisen te voldoen.

( deze standkachels draaien op diesel, worden aangesloten op het koelwatersysteem van de motor, en de ingebouwde waterpomp laat dan het opgewarmde water circuleren)
 
Bovenaan Onderaan