Wecare Garantie +2

candela

Nieuw lid
Ik heb paar dagen geleden mijn auto besteld: Octavia Berline CRTDI 1.6L DSG7 met Columbus navigatie.

Er was echter de mogelijkheid om voor ~300 euro 2 jaar extra garantie bij te kopen. De garagehouder vond dit niet nodig dus heb ik het voorlopig niet genomen. Ik heb begrepen dat deze garantie maar geldt tot 100.000 km en ik doe nu ongeveer 25.000 per jaar. Dan kom ik in 4 jaar daar net aan.

Maar wat denken de mensen op het forum hiervan. Is deze garantie nuttig of weggegooid geld?

Constant

Erelid
Extra garantie bijkopen is vrijwel altijd onverdelig. Defecten komen (statistisch gezien) in de eerste twee jaar naar boven en in de laatste jaren van de levensduur. Verder kun je bij een groot defect buiten garantie periode vaak nog een beroep doen op coulance.

LenK

Forumguru
Ik heb voor mijn O1 ooit een jaar garantie bijgekocht. Ik had een boel gedonder met de auto gehad (koppeling vervangen en auto naar PON geweest wegens slecht motorloop).
Kwestie van zekerheid kopen. Heb er geen gebruik van hoeven te maken, dus het was niet nodig geweest. Maar met dit soort dingen is het altijd wijsheid achteraf. Voor hetzelfde geld was er nog een keer een flinke reparatie geweest.

hemi24

Forumguru
Extra garantie bijkopen is vrijwel altijd onverdelig. Defecten komen (statistisch gezien) in de eerste twee jaar naar boven en in de laatste jaren van de levensduur. Verder kun je bij een groot defect buiten garantie periode vaak nog een beroep doen op coulance.

Hierbij sluit ik me aan, de zaken die kapot gaan na 100k zijn hoogstwaarschijnlijk toch onderdelen die uitgesloten zijn van de garantie (slijtage).

candela

Nieuw lid
Hierbij sluit ik me aan, de zaken die kapot gaan na 100k zijn hoogstwaarschijnlijk toch onderdelen die uitgesloten zijn van de garantie (slijtage).

Maar de extra garantie is net tot 100K. En met mijn ~ 25K/jaar zit ik daar aan na 4 jaar. Is die garantie dus wel de moeite dan?

MarcoO2

Forumguru
Ik ben niet thuis in het Belgische recht, maar in Nederland is dit vrijwel per definitie weggegooid geld. Als consument heb je sowieso een wettelijk recht op garantie, onder het kopje conformiteit. Oftewel, als iets kapot gaat binnen een redelijke termijn (gezien de omstandigheden, dus gebruik, kilometers, slijtage en dergelijke) kun je de verkoper aanspreken, ongeacht of dat binnen of buiten een garantieperiode valt.

Het enige voordeel van garantie bijkopen is een gevoel van extra zekerheid. Maar vaak blijft het bij een gevoel, als je een beroep doet op die garantie, blijkt maar al te vaak dat het gebrek nét niet onder die garantie valt...

't is vaak een makkelijke manier om nog extra geld te verdienen aan de klant. Die is vaak makkelijk te verleiden, het gaat immers vaak om grotere bedragen waarbij "die paar tientjes" niet zoveel lijken. Maar 't is vaak weggegooid geld...

hemi24

Forumguru
Ga af op het onderbuikgevoel, je kunt na afloop van de extra 2 jaar pas zeggen of het zinvol is geweest of niet...
Het blijft altijd een gok, maar ik zou het persoonlijk niet doen; als er iets niet goed is gaat het ook wel binnen de normale garantieperiode stuk...

Bovenaan Onderaan