weer te veel druk op koelsysteem.

EenOctaafHoger

Nieuw lid
Sinds 10 maanden een Octavia1. 1.6 MPI
begin dit jaar kokende motor gehad, waarbij koppakking overleed.
Koppakking en thermostaat (waarschijnlijke oorzaak) zijn vervangen.
Nu weer precies hetzelfde. De druk op de koelvloeistof loopt heel snel op.
Ik heb nu het contact direkt uitgezet voordat de koppakking het weer moet begeven.
Weet iemand wat de oorzxaak kan zijn van de (weer) hoog oplopende druk. Kan het zijn dat de thermostaat in zo'n korte tijd weer de geest geeft?
Alle tips welkom.
Alvast bedankt.
 

specialized

Nieuw lid
heb je al geprobeerd om een cylinderlektest uit te laten voeren, hierdoor kan je misschien de oorzaak van de oplopende druk snel vinden.
Ik hoop voor je niet dat het een gescheurde cylinderkop is, door te hoge temp kan die krom trekken.

Succes Specialized
 

EenOctaafHoger

Nieuw lid
heb je al geprobeerd om een cylinderlektest uit te laten voeren, hierdoor kan je misschien de oorzaak van de oplopende druk snel vinden.
Ik hoop voor je niet dat het een gescheurde cylinderkop is, door te hoge temp kan die krom trekken.

Succes Specialized

Kunnen ze zo'n lektest uitvoeren terwijl de kop ingebouwd zit?
 

specialized

Nieuw lid
ja, als je naar de garage gaat en het daar vraagt, kunnen ze je wel helpen.

Zo kun je het verschil in "lekkage" procentueel tuessen de cylinders opsporen.
dit is een soort compressietest, alleen ipv de startmotor voor de compressie te gebruiken zet je er nu lucht boven op de zuigers.
 

purk

Senior Member
ik denk dat nu je waterpomp aan de beurt is, daar is al veel overgeschreven in dit forum.

Kunstofschoepen wiel is waarschijnlijk van het asje af

Dus kun je controleren door de slang dat boven op het koelvloeistofpotje zit eraf te halen, laat de motor lopen ( niet bij een kokend hete motor maar ook niet als hij koud is )en dan moet daar koelvloeistof uit stromen, komt er geen koelvloeistof uit is je waterpomp kapot...succes
 

Pedro

Lid
ik denk dat nu je waterpomp aan de beurt is, daar is al veel overgeschreven in dit forum.

Kunstofschoepen wiel is waarschijnlijk van het asje af

Dus kun je controleren door de slang dat boven op het koelvloeistofpotje zit eraf te halen, laat de motor lopen ( niet bij een kokend hete motor maar ook niet als hij koud is )en dan moet daar koelvloeistof uit stromen, komt er geen koelvloeistof uit is je waterpomp kapot...succes

Agree, dit gebeurt heel vaak, misschien was het de eerste keer ook al zo.........
 

EenOctaafHoger

Nieuw lid
Hallo,
inmiddels ben ik erachter wat het was.
Ik heb toch de thermostaat eruit gehaald om te kijken of het daaraan lag.
Toen ik deze (paar maanden oude) thermostaat eruit haalde merkte ik dat het pinnetje dat bij warmte uitgaat, vast zat in hetgeen waar hij insteekt, dus waarschijnlijk heeft dat huis waar je de thermostaat in doet ervoor gezorgd dat tot twee keer toe de thermostaat kapot gaat.
Ik rij nu zonder, maar merk dat hij langzaam warm wordt (logisch).
Tzt wil ik wel kijken of ik een nieuw huis nodig heb waar die pin niet in vast kan lopen (ruimere diameter oid?).
 
Vreemd.

Wel een vreemd verhaal dat de thermostaat twee keer stuk gaat. Heb je er wel eens een originele in gedaan. Die moet zonder problemen passen. Lijkt me sterk dat je ineens een ander thermostaathuis moet hebben. Is het probleem nu wel weg met het te warm worden van de motor ? Ik bedoel dan ook een lang stuk rijden en een tijdje stationair te laten draaien ?
 

purk

Senior Member
Hallo,
inmiddels ben ik erachter wat het was.
Ik heb toch de thermostaat eruit gehaald om te kijken of het daaraan lag.
Toen ik deze (paar maanden oude) thermostaat eruit haalde merkte ik dat het pinnetje dat bij warmte uitgaat, vast zat in hetgeen waar hij insteekt, dus waarschijnlijk heeft dat huis waar je de thermostaat in doet ervoor gezorgd dat tot twee keer toe de thermostaat kapot gaat.
Ik rij nu zonder, maar merk dat hij langzaam warm wordt (logisch).
Tzt wil ik wel kijken of ik een nieuw huis nodig heb waar die pin niet in vast kan lopen (ruimere diameter oid?).

Is het gedeelte waar dat pinnetje in zit niet afgebroken, waardoor hij erdoor heen steekt, hierdoor blijft de thermostaat inderdaad dicht zitten.
Als dat zo is dan moet je alleen een nieuw dekseltje monteren en dan gaat de thermostaat wel weer netjes open.

Waterpompje komt vaker voor dan dit maar het wil inderdaad nog wel eens voorkomen.

Het blijft toch allemaal plastic dat breekt of uitzet en los gaat zitten.....raar dat het nog steeds zo gemaakt wordt.
 
Bovenaan Onderaan