Mistraller
Senior Member
Onze O2 bj2010 had vorig jaar last van trillende remmen. (Voor; en dus een trillend stuur) Schijven en blokken moesten toch al vervangen worden, dus na wat in te lezen besloten om dit zelf aan te pakken. Bosch schijven en blokken besteld, Inbus dopje 7 gekocht, en aan de slag. Geen probleem verder, na montage was de trilling weg, en hebben we een paar maanden prima gereden. (Half november vervangen, gelijk met winterbanden plaatsen)
Nu, met onze nieuwe schijven, begint het trillen toch weer lichtjes op te spelen. Het is nog niet zo erg als voorheen, maar aangezien we sindsdien hooguit 10k-KM hebben gereden (ik geloof zelfs minder), vind het toch wel heel erg rap.
Bij de vervanging heb ik alles goed ontroest, dus daar lijkt het niet aan te liggen, dan had ik immers gelijk een trilling moeten voelen.
Wat me opvalt, is dat ik natuurlijk nu op zomerbanden/velgen rij. Ik begin dus het idee te krijgen dat er in die velg toch een onbalans zit, die alleen bij het remmen opspeelt. Deze velgen/banden zijn 2e hands, ik heb er vorige zomer voor het eerst op gereden. Mogelijk dat dat vorig jaar ook meespeelde? (Mijn winterbanden liggen op de originele velgen die bij deze O2 horen, standaard 195/65R15, de 2e hands velgen met zomerbanden zijn dezelfde als bij mijn eerste O2 bj2006 (zie foto's) 195/65R15. ET waarde heb ik niet gechecked, maar ik verwacht dat ze bijna of helemaal gelijk zijn. (47 cq 50mm)
De 2e hands set heb ik na aankoop niet opnieuw uit laten balanceren, ik ging er vanuit dat dat in orde was (de banden lagen er al op, lood aanwezig), en ik voel tijdens het rijden zelf absoluut geen trilling. Echt alleen bij remmen.
Rij/cq remgedrag lijkt me ook niet de oorzaak. We rijden al jaren O2 en ook bergwegen waren nooit een probleem.
Ik voel er natuurlijk niets voor om nu weer een nieuwe set schijven te kopen, omdat ik het idee heb dat de oorzaak niet weggenomen is. De schijven zijn bovendien nog zo nieuw dat ik me moeilijk kan voorstellen dat ze überhaupt al krom zijn. En als dat wél zo is, dan is afdraaien wellicht nog een optie?
Wat zou nu de beste optie zijn om de oorzaak te achterhalen, zodat dit geen halfjaarlijks terugkerend probleem wordt?
Nu, met onze nieuwe schijven, begint het trillen toch weer lichtjes op te spelen. Het is nog niet zo erg als voorheen, maar aangezien we sindsdien hooguit 10k-KM hebben gereden (ik geloof zelfs minder), vind het toch wel heel erg rap.
Bij de vervanging heb ik alles goed ontroest, dus daar lijkt het niet aan te liggen, dan had ik immers gelijk een trilling moeten voelen.
Wat me opvalt, is dat ik natuurlijk nu op zomerbanden/velgen rij. Ik begin dus het idee te krijgen dat er in die velg toch een onbalans zit, die alleen bij het remmen opspeelt. Deze velgen/banden zijn 2e hands, ik heb er vorige zomer voor het eerst op gereden. Mogelijk dat dat vorig jaar ook meespeelde? (Mijn winterbanden liggen op de originele velgen die bij deze O2 horen, standaard 195/65R15, de 2e hands velgen met zomerbanden zijn dezelfde als bij mijn eerste O2 bj2006 (zie foto's) 195/65R15. ET waarde heb ik niet gechecked, maar ik verwacht dat ze bijna of helemaal gelijk zijn. (47 cq 50mm)
De 2e hands set heb ik na aankoop niet opnieuw uit laten balanceren, ik ging er vanuit dat dat in orde was (de banden lagen er al op, lood aanwezig), en ik voel tijdens het rijden zelf absoluut geen trilling. Echt alleen bij remmen.
Rij/cq remgedrag lijkt me ook niet de oorzaak. We rijden al jaren O2 en ook bergwegen waren nooit een probleem.
Ik voel er natuurlijk niets voor om nu weer een nieuwe set schijven te kopen, omdat ik het idee heb dat de oorzaak niet weggenomen is. De schijven zijn bovendien nog zo nieuw dat ik me moeilijk kan voorstellen dat ze überhaupt al krom zijn. En als dat wél zo is, dan is afdraaien wellicht nog een optie?
Wat zou nu de beste optie zijn om de oorzaak te achterhalen, zodat dit geen halfjaarlijks terugkerend probleem wordt?