Weer trillende remmen

Mistraller

Senior Member
Onze O2 bj2010 had vorig jaar last van trillende remmen. (Voor; en dus een trillend stuur) Schijven en blokken moesten toch al vervangen worden, dus na wat in te lezen besloten om dit zelf aan te pakken. Bosch schijven en blokken besteld, Inbus dopje 7 gekocht, en aan de slag. Geen probleem verder, na montage was de trilling weg, en hebben we een paar maanden prima gereden. (Half november vervangen, gelijk met winterbanden plaatsen)

Nu, met onze nieuwe schijven, begint het trillen toch weer lichtjes op te spelen. Het is nog niet zo erg als voorheen, maar aangezien we sindsdien hooguit 10k-KM hebben gereden (ik geloof zelfs minder), vind het toch wel heel erg rap.

Bij de vervanging heb ik alles goed ontroest, dus daar lijkt het niet aan te liggen, dan had ik immers gelijk een trilling moeten voelen.

Wat me opvalt, is dat ik natuurlijk nu op zomerbanden/velgen rij. Ik begin dus het idee te krijgen dat er in die velg toch een onbalans zit, die alleen bij het remmen opspeelt. Deze velgen/banden zijn 2e hands, ik heb er vorige zomer voor het eerst op gereden. Mogelijk dat dat vorig jaar ook meespeelde? (Mijn winterbanden liggen op de originele velgen die bij deze O2 horen, standaard 195/65R15, de 2e hands velgen met zomerbanden zijn dezelfde als bij mijn eerste O2 bj2006 (zie foto's) 195/65R15. ET waarde heb ik niet gechecked, maar ik verwacht dat ze bijna of helemaal gelijk zijn. (47 cq 50mm)

De 2e hands set heb ik na aankoop niet opnieuw uit laten balanceren, ik ging er vanuit dat dat in orde was (de banden lagen er al op, lood aanwezig), en ik voel tijdens het rijden zelf absoluut geen trilling. Echt alleen bij remmen.

Rij/cq remgedrag lijkt me ook niet de oorzaak. We rijden al jaren O2 en ook bergwegen waren nooit een probleem.

Ik voel er natuurlijk niets voor om nu weer een nieuwe set schijven te kopen, omdat ik het idee heb dat de oorzaak niet weggenomen is. De schijven zijn bovendien nog zo nieuw dat ik me moeilijk kan voorstellen dat ze überhaupt al krom zijn. En als dat wél zo is, dan is afdraaien wellicht nog een optie?

Wat zou nu de beste optie zijn om de oorzaak te achterhalen, zodat dit geen halfjaarlijks terugkerend probleem wordt?
 

Mistraller

Senior Member
Dat zou natuurlijk ook nog een optie zijn. Al is het dan wel opvallend dat mijn oude schijven ook begonnen met trillen, na montage van de andere velgen. Dat gebeurt normaliter niet zomaar, ik heb in 16 jaar nooit eerder trillende remmen gehad dus mijn gevoel zegt dat het niet aan mijn remgedrag zou moeten liggen. De Bosch onderdelen waren overigens juist naar mijn gevoel de betere (lees=duurdere) schijven (volledige coating en zo). Voor de helft van het geld had ik een onbekend merk gehad, maar juist daarmee hoorde ik wat matige ervaringen...
 

EdK

Forumguru
Ik begin dus het idee te krijgen dat er in die velg toch een onbalans zit, die alleen bij het remmen opspeelt.
Toen ik dit las moest ik even aan mezelf denken een jaar terug.
Heel verhaal maar hou het kort.
Met Yeti op weg naar huis vanuit de UK ook trillingen in stuur bij remmen die steeds erger werden.
Tijdens de treinovertocht onder dat water door, me wezenloos gezocht en niets te vinden....
Tijdens rit verder in frankrijk werd het nog erger en langs de kant gegaan maar nog niets te vinden..
België in en eerste beste parkeerplaats gepakt en toen met gedachte nu ga ik het eerst vinden voor ik nog een meter doorrijd.
Wel ik bleek al 1 wielbout verloren te zijn en 2 zaten er los, en dit gaf tijdens rijden geen enkele trilling maar wel bij het remmen....

Dit spiegelend naar jou probleem, zitten de wielbouten wel goed vast ( vermoed ik wel ) of gebruik je wel de juiste wielbouten voor je zomervelgen ?
Weet dat je verschillende soorten hebt , @ertromp weet de benaming wel en als je de verkeerde hebt dat je dan een minimale speling houd ( eigenlijk iets los ) in velg en dat je hierdoor de trillingen krijgt ?

Wat me op die gedachte brengt is dat je de trillingen met je orginele velgen niet hebt en met de tweede handsjes niet.
En als een band niet goed is uitgebalanceerd dan krijg je een soort van hobbel trillingen net of je stuitert

Uiteraard hoeft het dit niet te zijn, maar uitsluiten kun je het wel
 

ertromp

Forumguru
Goede @EdK :thumbsup:

Je bedoelt de rechtconische of bolconische bouten
Originele VAG velgen moet je bolconische bouten hebben
Bij aftermarket velgen zie je vaak rechtconisch
 

Mistraller

Senior Member
Uiteraard zijn de bouten nagekeken, alles zat netjes vast. Ik gebruik altijd een momentsleutel. De velgen zijn allemaal skoda (VAG) velgen, alle bouten zijn bolconisch.
Rechtconisch in een bolconische velg draaien-> meestal zit het dan niet los, maar vreet de bout zich vast in het aluminium. Maar kan idd ook juist makkelijker losraken omdat het contactvlak bout/velg dan veel te klein is.

Ben inmiddels bij de dealer geweest, die had me nog wat goede tips gegeven (aanslag in naafgat, of op de velg), en die heb ik gecontroleerd (het zat er ook echt), maar dat heeft het niet verholpen, wellicht heeft dat de schijf wel wat in onbalans gebracht.
Goede hulp trouwens (Skoda Noordhoek Oss); echt met de instelling, wat je zelf kunt moet je vooral zelf doen, dus helemaal geen belerende vinger oid. Binnenkort APK, dus ik laat de boel maar even bij de dealer nakijken.
 

Mistraller

Senior Member
Klopt, maar het lastige is natuurlijk dat als het trillen pas een half jaar later optreedt, je daar ook weer niet helemaal zeker van kan zijn...Enfin. Wordt vervolgd.
 

EdK

Forumguru
Maar goed er zijn in iedergeval wel weer een paar dingen uitgesloten mbt bouten vast en juiste bouten.
Alleen jammer dat het probleem er nog is en dat je de echte oorzaak nog niet zeker weet..

En we horen het vervolg graag hier allen
 

Mistraller

Senior Member
Nog even update, maandje geleden zijn de wielen opnieuw uitgebalanceerd. Hoewel ik het echt niet verwacht had, is het trillen bij remmen verdwenen. De monteur kon het zich niet voorstellen dat nieuwe schijven na een kleine 10k al krom waren, en hij had gelukkig gelijk :) Tijdens het proefritje vooraf waren we het ook al eens dat het niet echt een dergelijk iets kon zijn, de karakteristieke stuurtrilling was er namelijk niet.

Ik blijf het raar vinden dat bij het rijden zelf geen trilling te voelen was, maar goed. Blij dat het weer ok is nu.
 
Bovenaan Onderaan