Weer wat aan mijn auto! Argh.

Aangezien ik van dit forum weizer wordt dan van mijn garage even twee vraagjes:

1e vraag:
Ik wil de autoradio aansturen via het contactslot. Er zit wel een gele en een rode draad in de auto-aansluitingen maar op de rode draad staat altijd 12V en op de gele draad staat nooit spanning (ook niet met contact of motor aan). Weet iemand hier een oorzaak/oplossing voor of een mogelijkheid om een geschakelde spanningsdraad te trekken.

2e vraag:
Mijn koplampverstelmechanisme werkt niet. Heeft iemand enig idee waar ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt.

octaviabas

Senior Member
1 . heb je alleen geel en rood, of ook een massa(zwart)?
normaal gezien is rood vanaf de accu, en geel via het contact (incl zekering!) denk dat de zekering ertussen-uit ligt.

geschakelede spanning trekken is trail en error.. zoek in het zekering kastje naar een andere geschakelde spanning. draadje erbij en klaar
2. nee sorry

Er zit uiteraard ook een zwarte draad en dat is de massa. Tussen zwart en rood meet ik 12V en tussen zwart en geel niks.

Vandaar.

Zal zodadelijk eens even gaan zoeken naar het zekeringetje

Nee er ligt geen zekering uit. Daarbij kan ik ook geen zekeringsnummer vinden waarbij staat dat daarmee het koplampmechanisme of de radio worden aangestuurd.

Gieliovd

Forumguru
Je radio zit meestal op een zekering genaamd "ACC" of iets als dashboard, accessoires, radio.

Pak je multimeter, ga alle draden na.

Elke auto heeft een geschakelde plus gezien alle aftermarket auto's hiermee werken. Die continu + is alleen voor het geheugen van de radio. Hiermee kan je hem normaliter niet aanzetten.

Anders wordt het inderdaad een draad aftakken. Bijvoorbeeld je sigarettenplug gezien deze (vrijwel) altijd geschakeld is met het contact.

Let hierbij wel weer op dat er geen overbelasting optreedt als je er een koelbox ofzo in zet.

Br3cht

Actief lid
Anders wordt het inderdaad een draad aftakken. Bijvoorbeeld je sigarettenplug gezien deze altijd geschakeld is met het contact.

dat is bij mijn F2 dus niet het geval, moet je dus zelf ook even checken
als ik contact afzet blijft mijn Tomtom gewoon opladen
ook als ik de deuren op slot doe.

FF boekje overtypen:

1 Motorelektronica
2 Ruitewisser +sproeier
3 Aanjager + ventilatie
4 Motorelektronica
5 Mistlamp
6 Mistlamp
7 Dimlicht
8 Dimlicht
9 Grootlicht
10 Grootlicht
11 Achterlicht + parkeerlicht
12 Mistachterlicht
13 Achteruitverwarming, buitenspiegelverwarming
14 Alarmlichten, remlichten
15 Stopcontact/sigarettenaansteker, binnenverlichting
16 Centrale vergrendeling, koplampreiningingsinstallatie
17 Ventilator, claxon, lichtsignaal
18 N.C. (niet aangesloten)
19 Verlichting voor stadslichtschakelaar, controlelampjes, koelvloeistoftemp, benzinemeter, klok, electische spiegelverstelling
20 Zekering voor motor, ontstekingstrafo
21 Knipperlichten rechts, links en achteruitrijlampen
22 Achterlicht, kentekenverlichting, verlichting voor schakelaars, stopcontact sigarettenaansteker, dashboardverlichting en verlichting radio.

Tell me!

Probleem deel 2:

Er was idd een zekering kapot. Deze heb ik vervangen. Nu heb ik in alle gevallen op alle 2 de draden (rood en geel) 12 V dus ook wanneer de sleutels uit contact zijn... Iemand nog ideeën?

Bovenaan Onderaan