Weerrrr probleem, nu EPC lampje 1.2TSI O2combi H6

Nog geen 2-3 weken geleden auto in de garage ivm slechte distributieketting, bekend probleem. Goed opgelost door garage.

Vorige week vrijdag voor mijn werk onderweg en valt ineens alle power weg, kon met moeite 60-70 km/u rijden, EPC lampje brandt. EPC = Electronic Power Control. Net mijn werk gehaald, motor uit en nieuw gestart, lampje blijft branden. Garage gebeld, zou hem paar uur later brengen maar EPC lampje uit, dus besloten het even aan te zien.

In het weekend 2x EPC echter na even 20 min gestopt te zijn en herstart was het weer goed.Dan vandaag wederom, geen power. Ik denk nu ben ik het zat naar de garage, dat kon gelukkig. Uitgelezen en er was iets fout met de verstelling van de wastegate van de turbo. Dat is een stappenmotor en er zat een storing in. Gaat men zsm iets aan vervangen.

Auto heeft 65000 km gereden en nu dus al 2x garantiegeval aan de motor. Tja dan zal je wel een zware voet hebben enz enz. Nee dus ik rij uitermate bescheten met dat ding, haal 1:16 verbruik in de praktijk, en hard rijden in NL is tamelijk zinloos. Dus wat zijn dat nou voor fratsen met die motor? Zijn er meer mensen die zo'n ervaring hebben? Enige hints waaraan dat kan liggen?


PS Had een Seat Leon FR 1.4TSI als ruilauto even mee. Rijdt en stuurt best lekker, strakker, lichter, sportiever. De hoeveelheid extra power van de 1.4TSi tov de 1.2TSI vond ik best wat tegenvallen. Zoveel maakt dat niet uit. De Seat is wel iets zwaarder maar zoveel toch ook weer niet.
 

TL@

Forumguru
Auto's hebben liever een zware voet. Rustig warm rijden en dan altijd stevig doortrekken, kan helemaal geen kwaad voor de motor.

Ik rij altijd diesel en nog nooit een probleem gehad.

Ja kan natuurlijk ook altijd gewoon pech hebben, wat natuurlijk niet zou mogen. Hopelijk lost je garage dit makkelijk op zonder problemen.
 

EdK

Forumguru
Tsja het blijft altijd lullig dit soort dingen, maar ik ben toch altijd wel blij als het nog in me garantie periode gebeurt
Dat kost me financieel een stuk minder dan als het er buiten gebeurt
 

kerdored

Nieuw lid
Ik moet zeggen dat de 1.4TSI t.o.v. 1.2TSI voor de yeti wel een groot verschil maakt. Heb zelf twee maanden in de 1.2TSI mogen rijden en heb nu sinds mei 2011 zelf een 1.4TSI. Ik vind de 1.4TSI stiller en krachtiger, zeker ook sneller en soepeler. Dat merk je vooral boven de 3000 toeren. Zou bij de volgende yeti zeker weer voor de 1.4TSI gaan. Maar wat een pech kan je toch soms hebben met een auto...
 
Ik heb ondertussen iets meer gezocht op Internet en o.a. het volgende gevonden:
Komt dus wel vaker voor. Mijn zoekactie was nogal beperkt dus zal nog wel vaker voorkomen. Het is natuurlijk zo dat er veel electronica in zo'n modern blok zit, wat ook nog eens tegen lage prijs massaproductie moet worden gemaakt. Er kan dus van alles misgaan. Ik had tevoren 3 Ford's en heb daarmee relatief weinig problemen gehad en zeker niet dit soort dingen. Gelukkig is het garantie, vind ik ook volkomen terecht. Verder is het natuurlijk echt niet zo'n drama, de garage maakt de zaak. Ben al blij dat ik er in reed en niet mijn vrouw...


1.4tsi-1.2tsi is eigenlijk een ander topic, ik heb op Autoweek gezocht naar de prestaties van de Leon FR 1.4tsi. Het scheelt volgens fabriek opgaves Leon 1.4tsi-Octavia 1.2tsi 0-100 km/u 1.1 sec en in top 6 km/uur, volgens de test was het slechts 0.7 sec verschil. Tja dat vind ik dus niet veel, en ik voel het er inderdaad niet duidelijk vanaf. Kan heel goed zijn dat er tussen de auto's nog aanzienlijke verschillen zitten in afstelling. Ik heb ook wel gelezen dat de 1.2tsi's in werkelijkheid snel tegen de 110-115 pk leveren. En wat doen de 1.4tsi's in werkelijkheid op de rollenbank. Dan zijn de vermogensverschillen kleiner dan op papier.
 
UPDATE

Auto keurig gemaakt door garage. Het was blijkbaar nodig een 'vulplaat' te monteren ik denk tussen stappenmotor en wastegate. Dat schijnt een design update te zijn, bekend in de VW wereld.

Op deze manier is het niet nodig de hele (dure) turbo uit te wisselen.

Ik heb er nog niet veel mee gereden maar op dit moment doet ie het goed.
 

Ferryk

Nieuw lid
Die vulplaat en software update heeft mijn Octavia 1.2tsi ook gehad.
Alleen na een jaar weer problemen.
Ik ben erachter gekomen als je de sleutel in 1x omdraaid..dan slaat hij een stukje diagnose over en brand het EPC lampje niet. Wacht ik even net als bij een diesel dan brand het EPC lampje direct.
Dus mocht je in de toekomst weer problemen krijgen... Draai de sleutel snel om.
Bij mij is al eens een nieuwe turbo geplaatst.
Terug naar garage wilde Skoda dealer weer een turbo plaatsen.
Ik rij nu al 1.5 jaar probleemloos. Telkens turbo wisselen vind ik een beetje prijzig.

Gr Ferry
 
Bovenaan Onderaan