Weet jij waar het prijsverschil tussen auto-onderdelen vandaan komt?

Tjarco

Lid
Na m'n ongelukje van deze week, op zoek naar wat vervangende onderdelen. Is allemaal te vinden natuurlijk maar het prijsverschil tussen dezelfde onderdelen lijkt mij erg groot en ik vraag me af waarom? Wat koop je nou precies als je het dubbele betaalt voor hetzelfde onderdeel?

Een voorbeeld een achterlicht van het merk HELLA kost 93,- en van VAN WEZEL 34,- dat is bijna 3 keer zoveel. Hetzelfde vond ik voor een bumper. Het lijkt mij dat alles op hetzelfde aangesloten moet worden, op dezelfde manier en aan de zelfde veiligheidseisen moet voldoen. Vanwaar dan het grote verschil, en leveren die extra euro's echt meer waar voor je geld?


 

EdZ

Donateur
Soms (of juist vaak?) maakt het inderdaad niet uit, maar in het geval van bijvoorbeeld zo'n achterlicht zou je kunnen verwachten dat bij de goedkopere bijvoorbeeld het plastic dunner (dus kwetsbaarder) of niet kleurvast is.

Ruitenwisserbladen zijn een goed voorbeeld: ik koop altijd de Bosch variant omdat ik de ervaring heb dat die lang meegaan, niet piepen en goed op de ruit blijven zitten. En bestel je ze in België dan heb je ze voor de helft van de prijs van Halfords' huismerk.

Ander voorbeeld: uitlaatdemper. Als een goedkopere variant van dunner metaal is gemaakt gaat deze minder lang mee.
 

CDO

Forumguru
Uitgaande van het gebruik van dezelfde basis materialen/ grondstoffen (wat al vaak niet het geval is maar ja) wat dacht je van het volgende.

Origineel fabrikant heeft de:

- engineeringskosten;
- voorfinanciering van alle tooling;
- testkosten;
- tooling kosten zelf en die zijn vaak niet mals;
- testopstelling;
- alle certificerende instellingen langs voor een stempeltje.

Imitatie heeft:

..... vul dat zelf maar eens in.
 

kansberg

Forumguru
OE (Original Equipment) zijn altijd de duurdere onderdelen. In het voorbeeld van Hella/van Wezel, levert Hella het 'OE' onderdeel en van Wezel de retrofit, of imitatie. Dat veroorzaakt al een groot prijsverschil en in de praktijk blijkt dat een retrofit onderdeel of imitatie, minder mooi aansluit en van een lichtere kwaliteit is.

M.a.w. Hella maakt het achterlicht exact volgens fabrieksspecificaties en van Wezel maak daar een 'kopie' van, met als doel deze zo voordelig in de markt te zetten, en dus word er bezuinigd op materiaal/kwaliteit.

Bovenstaande geldt met name voor plaatwerk, waar verlichting ook onder valt. Bij rem, stuurdelen, lagers etc. bijvoorbeeld ligt dit anders. Deze onderdelen moeten volgens Europese richtlijnen minimaal voldoen aan de fabrieksspecificaties en zijn daarom zeker niet per definitie slechter dan OE.
 

ertromp

Forumguru
Zeker pasvormen zijn minder bij imitatie delen.
Ook lagers en remdelen etc zijn vaak van mindere kwaliteit en afwijkende maatvorming zo kwam ik er ooit achter bij m'n Benz door een stel achteras lagers via een Ebay shop te kopen en ik dacht kijk dat is weer meegenomen maar na een zaterdag vergooid te hebben bleek er een tiende mm afwijking in te zitten ten opzichte van origineel. Sindsdien probeer ik zo veel mogelijk origineel aan te houden
 

kansberg

Forumguru
@ertromp : Dat klopt omdat er imitatie bestaat wat totaal niet overeenkomt met origineel. Dat zijn vaak Pim Pam Pet merken uit verweggistan.

Maar de gerenommeerde merken, van bijv. remdelen, Delphi, ABS, Brembo, ATE, en Jurid voldoen zeker aan fabrieksspecificaties en ik maak in mijn werk regelmatig mee dat vervangingsdelen beter passen dan origineel, ik denk dan bijvoorbeeld aan de fuseekogels van BMW, die van Meyle zijn beter en sterker dan origineel.
Maar ook Delphi maakt vaak sterker materiaal dan OE, en heb je een taxi, monteer dan maar Jurid blokken, die gaan ook veel langer mee.

Ik wil hiermee niet aangeven dat OE slechter is, zeker niet, maar bij een vervangingsonderdeel van goede kwaliteit hoef je niet bang te zijn voor meer problemen dan bij OE.

De prijzen van deze delen liggen dan ook een stuk dichter bij OE dan bij plaatwerk.
 

kansberg

Forumguru
Vaak zijn het ook de betere 'retrofit' merken als Bosch, Valeo, Delphi, Sachs, LUK enz. die hun onderdelen leveren aan de autofabrikant, maar dan met het logo van het desbetreffende merk er op. Dat maakt OE ook al wat duurder en is in de praktijk gewoon exact hetzelfde onderdeel als in de automaterialenzaak.
 

ertromp

Forumguru
Ben ik geheel met je eens @kansberg dat je dan moet gaan voor de gerenommeerde merken.
De merken die je opnoemt zijn veelal de toeleveranciers voor de grotere merken. Een VAG product hangt vol met onderdelen van Bosch maar ook m'n oude Benzen zitten vol met Bosch van de inspuitventielen t/m knipper relais etc. Ook ATE is zo'n fabrikant die veel levert aan MB. Nee voor mij niet meer de onderdelen vooral in de draaiende delen of elektronica van die Ebay shops. Er zal zeker goed tussen zitten maar ook veel waar je beter ver uit de buurt kunt blijven
 

kansberg

Forumguru
Bij vervangingsdelen is de pasvorm en kwaliteit niet zo belangrijk, ik kan mij voorstellen dat je een auto van, ik noem maar wat, 14 jaar oud, geen origineel spatbord monteert, maar imitatie pakt voor de helft van het geld. Ik heb ook imitatielogo's uit China op m'n Superb voor een fractie van wat Skoda er voor rekent ;).

Slijtagedelen hebben echter vaak direct te maken met veiligheid (denk hierbij aan rem-en stuurdelen) en daarop moet je niet bezuinigen, ook niet met een 14 jaar oude auto.
 

Cordoba

Forumguru
Behalve de bovengenoemde redenen, kan soms ook de verkoopketen het prijsverschil veroorzaken: als produkt 1 rechtstreeks af-fabriek naar de verkoper gaat, zit daar geen tussenhandel meer in die er ook zijn brood mee moet verdienen, zit dat bij produkt 2 in verschillende stappen, waar het bijvoorbeeld eerst naar een importeur gaat, vervolgens naar een regionale groothandel en dan pas naar de uiteindelijke verkoper, dan zitten daar 2 stappen extra tussen, dat betekent 2x extra in-/uitladen, opslaan, en winstmarge voor betrokken tussenhandelaren.

Een andere reden kan puur liggen aan de winstmarge/randvoorwaarden van de verkopende partij. Ook bij sloopdelen kom je hele grote prijsverschillen tegen, ooit op zoek geweest naar een kachelbediening, het prijsverschil tussen de hoogste en laagste prijs was iets van een factor 3 (waar het in alle gevallen om OEM onderdelen ging).
 

Blackokkie2

Forumguru
Via de dealer kopen is ook meestal duurder dan via een andere handelaar, bijvoorbeeld remschijven en blokken. Bij de dealer betaal je dan 261 euro na korting 200 euro, bij de handelaar kun je voor exact dezelfde onderdelen zomaar 90 euro kwijt zijn. Wie maakt wie nou gek.
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb hier bijvoorbeeld een thermostaathuis liggen, voor nog geen tiende van de prijs wat een origineel bij de dealer zou moeten kosten (30 vs. 150 euro)
Ik vind het verschil gewoon te groot, zeker voor een auto van > 10 jaar (zoals in mijn geval)

De leverancier van dit onderdeel is Thermex J/P Group a/s. Ik heb de site eens bekeken, en het ziet er vooralsnog wel prima uit. Een Deens bedrijf (dus geen chinese troep?) 'specialized' in het maken van onderdelen voor german cars:
Highly specialized in German car parts.
A 40.000 m2 warehouse with high-tech Paternoster vertically packing automats, ensuring very efficient and effective packing procedures.
...On German original technology
We are professionals working with the highest quality standards of the original parts specifications and in accordance with ISO 9001.
We are OEM supplier to the German car industry.

Nu moet ik dit onderdeel nog gaan vervangen; ik kan op dit moment dus nog niets zeggen over hoe goed het onderdeel past of niet...
 

Cordoba

Forumguru
We are OEM supplier to the German car industry.
@turboturbo Dit bedrijf heeft vroeger onderdelen voor Trabantjes gemaakt?:D

Serieus: best kans dat de onderdelen van dit Deense bedrijf met hetzelfde schip meekomen als de kleding van 'Europese' kledingmerken. Overigens hoeft Chinees/Koreaans of wat voor Aziatisch fabrikaat dan ook niet te betekenen dat het niet goed is, wel moet de opdrachtgever goed de geleverde specificaties checken, en is de vraag in hoeverre er bij de fabricage enige rekening is gehouden met het milieu en de fabrieksarbeiders.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik bedoelde eigenlijk 'German car industry' kan ook op de Oost-Duitse automerken slaan zoals Trabant, Wartburg enz. Teksten op websites en in folders laten het op de meest positieve manier zien, en laten over het algemeen de minder fraaie zaken weg. Zo kun je bijvoorbeeld als je voor een Oost-Duits automerk produceert gewoon het stukje 'Oost' weglaten, en dan krijg je direct een heel andere indruk, en de tekst bevat geen leugens.
 

CDO

Forumguru
Ik heb wel eens delen gezien waarop alle TUV / EC en alle kenmerken 1 op 1 gekopieerd waren van het origineel.....

Copyright is niet voor niets copy right! in China.

Heb producten van ons zelf langs zien komen die 1 op 1 gekopieerd waren en op het eerste gezicht niet van het origineel te onderscheiden waren. Als je er dan dieper induikt en gaat testen en naar de specs gaat kijken dan weet je gelijk waar het verschil vandaan komt (en dan heb ik het nog niet over alle ontwikkelingsuren / design en R&D kosten).
 
Bovenaan Onderaan