wel of geen 15 inch wielen?

tim

Lid
Passen er nu wel of geen 15 inch wielen onder een Combi II met sportonderstel? Dit i.v.m. het aanvragen van offertes voor winterbanden incl. wielen. Verschillende bandenboeren beweren van niet; de dealer zegt van wel.. Ben toch geneigd de laatste te geloven.

purk

Senior Member
proberen zou ik zeggen. wil je stalen velgen hebben 15 inch, ik heb er nog een 4 liggen.

Boet

Actief lid
Waarom niet? Als de steek ed. klopt, zou het prima moeten passen. Alleen even letten op hoogte-breedteverhoudingen.

Was het overiges niet zo dat de Roomster van achteren op een Octavia-onderstel staat? Als dat zo is, dan past 195-55/15 prima op een Octavia. Dat zit nl. ook standaard op de Roomster.

Het zou niet kunnen omdat bijvoorbeeld de schijven groter zouden zijn (ik heb dit gehad met mijn vorige auto, sportonderstel had ook andere maat schijfremmen). Steek is volgens mij 5*112, ET waarde 38 (maar die laatste weet ik niet zeker) Ik zou gaan voor de standaard Octavia maat 195/65-15

LenK

Forumguru
Per inch maat heb je toch maar 1 keuze die bij je auto past omdat anders de afrolomtrek van je wiel verandert?

195/65 R15 = 1.99m
205/55 R16 = 1.99m
225/45 R17 = 1.99m

195/55 R15 = 1.89m
Dit is dus een te kleine band. Per omwenteling 10cm verschil

Handige site om na te rekenen: bandhoogte en afrolomtrek.

Peter79

Actief lid
Ik heb een sportonderstel met 15" wielen. Dit omdat het laatste showroommodel met de door mij gewenste kleur en opties (en de rest) een sportonderstel had met 17" wielen. De dealer heeft toen met de leasemaatschappij overlegd om mij toch deze auto te leveren maar dan de 17" te vervangen door de standard 15" die bij de Elegance horen.
Staat helemaal niet verkeerd, tuurlijk is 17" mooier, maar ook duurder met de banden.
En qua rijcomfort heb ik niets te klagen. Misschien zeg ik iets raars, maar het is misschien wel iets comfortabeler. Ik rij heel veel in Belgie en die slechte wegen worden nu goed geabsorbeerd door de iets dikkere banden. Dus minder schokken en dat is wel prettig.
Kortom, het is totaal geen probleem, het staat niet lelijk en past gewoon en rijdt gewoon goed! Succes met je keuze.

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Peter79</font><hr />

Misschien zeg ik iets raars, maar het is misschien wel iets comfortabeler. Ik rij heel veel in Belgie en die slechte wegen worden nu goed geabsorbeerd door de iets dikkere banden.

[/ QUOTE ]

Is toch niks raars aan? Natuurlijk is het comfortabeler! Meer lucht die de klappen kan opvangen...

Als je veel in België rijdt, dan kan ik me er wel iets bij voorstellen. Is geen onverdeeld genoegen om daar met dunne 17" te moeten rijden. Gelukkig kom ik er hooguit één keer per jaar.

Maar goed, je verhaal bewijst in ieder geval dat 15" past op de schijfremmen van een Elegance met sportonderstel. Vraag ook weer beantwoord.
grin.gif

Peter79

Actief lid
Comfortabel rijden is natuurlijk heel persoonlijk, vandaar mijn uitspraak. Je hebt van die mensen die ervan houden om over de weg te stuiteren...
Maar ik rij gemiddeld 3x per week van Venlo naar Brussel en dan ben je zeer blij met "veel lucht"...

TDI_DSG

Senior Member
Ik zit toevallig met dezelfde vraag en rij zelf een 2.0 TDI Elegance met sportonderstel en 17 inch pegasus. Ik heb deze dan ook van de week bij pon voorgelegd..Hier volgt het antwoord van pon:
Het is mogelijk om de 6J x 15 velgen met ET-waarde 47 onder uw Skoda
Octavia 2.0 TDI te monteren, mits de steek (boutcirkeldiamater) 112mm is en
de wieldopdiameter 57mm. Wanneer dit het geval is kan de bandenmaat 195/65
R15 gemonteerd worden.

RSTDI

Actief lid
Alleen de RS en RS TDI hebben minimaal 16 inch nodig omdat de schijven zijn vergroot van 288mm naar 312mm dus alle andere modelen van de O2 kan gewoon 15 inch gemonteerd worden

Peter79

Actief lid
Oei, al die getallen die je noemt weet ik niet uit mijn hoofd, dus dat moet ik je even schuldig blijven. Maar mijn dealer heeft ze er zonder problemen onder gezet. Je reservewiel is trouwens wel een 16", want die wordt standaard geleverd bij sportonderstel met 17". O ja en nog iets: Mocht het een leaseauto zijn, bedenk dan wel dat je iets meer bijtelling hebt, omdat de auto is ingevoerd met 17" wielen en dat is duurder. We praten hier over enkele euro's per jaar.

purk

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: TDI_DSG</font><hr />

Ik zit toevallig met dezelfde vraag en rij zelf een 2.0 TDI Elegance met sportonderstel en 17 inch pegasus. Ik heb deze dan ook van de week bij pon voorgelegd..Hier volgt het antwoord van pon:
Het is mogelijk om de 6J x 15 velgen met ET-waarde 47 onder uw Skoda
Octavia 2.0 TDI te monteren, mits de steek (boutcirkeldiamater) 112mm is en
de wieldopdiameter 57mm. Wanneer dit het geval is kan de bandenmaat 195/65
R15 gemonteerd worden.

[/ QUOTE ]

Ik heb velgen 6J 15 ET 47 5x112 voor die mensen die deze zoeken.......dus ik hoor het wel.
xyxthumbs.gif

stuur pm
koffie.gif

Bovenaan Onderaan