Wel of niet hulpveren

petertje1970

Actief lid
Goedemorge,

Half april verwacht ik mijn Octavia Combi vanaf volgend jaar hangt er zomers er een caravan achter gewicht 1300-1400 kg.

Wat is jullie gedachten/ervaring wel hulpveren of zeggen jullie nee is niet nodig.

CDK

Forumguru
Ik ken iemand met Eibach verlagingsveren (progressief) die zowel met een boot als paardentrailer rijd en geen problemen heeft met doorzakken oid, met originele veren weet ik het niet

CDO

Forumguru
ik heb ze en vind het prettig (alleen wel een ander type auto). Zonder zakte hij me net te ver door met de kogeldruk waarmee ik pleeg te rijden en kwam ik met de haak wel eens aan de grond op een drempel. Met is stabieler en hij blijft mooi op hoogte. Met of zonder caravan is niet zo'n groot verschil meer qua hoogte.

Nu geen last meer van. Ik weet dat er op op het forum meer zijn met hulpveren onder de O2C en S2C dus er zullen vast nog wat reacties volgen.

leo442

Forumguru
Ik wacht het even af totdat de caravan er voor de eerste keer achter hangt! Als het nodig is heb ik er zo zelf een paar hulpveren bijgezet!

Hugh

Lid
Hang de caravan achter je auto,neem bewust alle drempels bij je in de wijk en je zal ervaren dat je erg snel hulpveren zal gaan plaatsen.
heb zelf een O2 combi met MAD hulpveren en ervaar het als super. ook als je met vier mensen op stap gaat zal je zien dat het een stuk prettiger rijd dan zonder hulpveren.Want dan kwam de trekhaak ook vaak tegen het wegdek.

succes en het kan natuurlijk zijn dat het met een O3 allemaal niet hoeft maar daar geloof ik niet zo in.

spikehome

Forumguru
Sta op het punt om een hatchback 1.2 ebl te bestellen.
Wij hebben echter een vouwwagen maar wel kogeldruk van 50 a 60 kg.
Ben erg benieuwd of er hulp veren nodig zijn.
Zou het zelf vreemd vinden want in het boekje staat max75kg. Kogel druk.
Als het nodig mocht zijnvind ik het verantwoordelijkheid van de dealer/importeur.

Met mijn huidige VW golf 6 is het niet nodig maar die heeft ook een korte overhang.

derf

Senior Member
heb er verleden jaar bij levering meteen hulpveren (mad) onder laten zetten .heb ook een caravan van 1350kg. bevalt prima. heb het vooral gedaan na ervaring met de octavia 02. de oversteek is naar mijn mening ook vrij groot.

Edwin1969

Actief lid
Ook ik ben benieuwd hoe het gaat met de standaard veren. Vanaf dit voorjaar ga ik het ervaren met mijn caravan en beslis daarna wel of het nodig is.

Ben idd benieuwd. Volgens de kenners zal de auto niet heel veel meer doorzakken, ivm de progressieve aard van de veren. We zullen het zien, helaas pas in mei want dan gaan we weer on tour.... ;)

Altos

Banned
Wij hebben er iedere week een paardentrailer van 1250 kilo achter hangen (incl. Paard) met originele veren en werkelijk nog nooit een drempel geraakt of een te doorgezakte auto, ook met 4 personen en een redelijk volle achterbak. Ook wij dachten eerst aan hulpveren maar na 6+ maanden is het prima zo!

VWim

Forumguru
Je vergeet alleen te melden dat een paardentrailer altijd is voorzien van een tandemas. Hierdoor is er vrijwel geen sprake van kogeldruk. Dit in tegenstelling tot een combinatie met een caravan. Een tandemas zal ook altijd stabieler rijden dan een enkele as.

Altos

Banned
Je vergeet alleen te melden dat een paardentrailer altijd is voorzien van een tandemas. Hierdoor is er vrijwel geen sprake van kogeldruk. Dit in tegenstelling tot een combinatie met een caravan. Een tandemas zal ook altijd stabieler rijden dan een enkele as.
Ik vergeet helemaal niks te melden, ik deel alleen mijn ervaring met de Octavia 3 als trekkend voertuig. Ook de paardentrailer levert wel degelijk kogeldruk, hoeveel weet ik echter niet, staat op het plaatje. Het gaat hier over een 1 1/2 paards trailer en niet zo'n hoge smalle 1 paards trailer. Hierbij komt ook nog eens dat ik met de paardentrailer te maken heb met bewegende massa van ruim 600 kilo. Deze massa kan op elk gewenst moment gaan bewegen wat zorgt voor onvoorziene schommelingen over de lengte en de breedte as. Bij de Caravan ligt alles (grotendeels, als het goed is) stil. Dit neemt echter niet weg dat er wellicht hulpveren wenselijk zijn bij diversen soorten caravans.

Bovenaan Onderaan