Welk achterwiellager? Prijzen lopen zeer uiteen; de kwaliteit ook?

Achterwiellager voor mijn Octavia II Combi, 1Z5

Sinds enkele maanden hoor ik een van de achterwiellagers en wil beide wiellagers vervangen.

Op het web kom ik bij een van de onderdelenboeren, waar ik overigens met tevredenheid al jaren materiaal van kwaliteitsmerken betrek, 14 verschillende merken tegen. Bij sommigen wiellagers wordt apart vermeld dat er een ingebouwde magnetische sensorring op zit voor ABS (zoals op mijn Octavia).

Zo kost de SKF VKBA 3644 met ingebouwde ABS sensor met korting slechts €60; een ABS 200908 met een ingebouwde magnetische sensorring kost met korting ook maar €75. En dan een MOOG (nooit eerder van gehoord) VO-WB-11050 voor €190 en een Vemo V10-72-0297 met wieltoerentalsensor voor maar liefst €465!

Nu hoef ik niet voor een kwartje op de middelste rij te zitten, maar ik wil graag een lager van goede kwaliteit. Maar uit deze varianten kan ik met mijn kennis geen goede keuze maken. Ik weet dat SKF een topmerk in lagerwerk is, maar dat lager is hier bijna de goedkoopste in de reeks.

Kan iemand enige duiding geven op de prijsvariatie in verhouding tot de kwaliteit van deze wiellagers?

Laatst bewerkt:

PizzaPieter

Donateur
€465 is waarschijnlijk wat de dealer je rekent voor de eerst genoemde SKF variant van €60.

Maar dat terzijde.
Mss zou je de moeite willen nemen je nog even voor te stellen in de meet&greet

Tees

Donateur
Ik weet niet op welke onderdelensite je kijkt, maar er zitten wel eens vaker (voor een buitenstaander) onverklaarbare prijsverschillen in. Dat geldt m.i. vooral voor Autodoc.
Ik zou niet twijfelen en SKF kopen. Was het eerste wat ik dacht toen ik je titel las: SKF.

Op WinParts (wat altijd mijn voorkeur heeft) kosten de SKF lagers ook zo'n 60-80 auto afhankelijk van type (3 of 4 gaten) en met of zonder bouten. Andere merken zijn allemaal ongeveer dezelfde prijs. Daar vermelden ze als adviesprijs voor die SKF lagers zo'n €200.

Laatst bewerkt:

gehaktbal

Forumguru
Die kans is groot idd. Alleen was de originele van NNP destijds goedkoper dan eentje van SKF via Autodoc, dus vond het het vermelden in dit topic waard.

Heb in de tijd van mijn Octavia belachelijk veel moeten vervangen en heb een aantal van de onderdelen via NNP besteld, wat vaak nog wat goedkoper was dan after-market oem-leverancier.

• Leuk
Waarderingen: Tees

PizzaPieter

Donateur
Ik dacht hetzelfde als @Tees .
Grappig.
Ooit lang geleden had ik een Mondeo.
Bij dealer kostte originele SKF € 400 ex montage (eentje)
Bij localo kostte imitatie € 250 ex montage
Bij Ebay.de kostte originele SKF € 95 incl verzending ;)

€465 is waarschijnlijk wat de dealer je rekent voor de eerst genoemde SKF variant van €60....
Dank je voor je reactie PizzaPieter. Het ging wel even door mijn hoofd dat de marge op de onderdelen van de garage wellicht aan de forse kant zou zijn. Ik heb eerder bij het reviseren van een motor ook SKF-lagers gebruikt, ter vervanging van de oorspronkelijke SKF.

Ik zag elders op het forum dat je altijd vrij keen bent om mensen zich even te laten voorstellen, wat natuurlijk ook fijn is en wel zo correct, maar dat had ik dacht ik al vijf of zes jaar geleden gedaan. Hoe kan ik dat checken?

Ik weet niet op welke onderdelensite je kijkt, maar er zitten wel eens vaker (voor een buitenstaander) onverklaarbare prijsverschillen in. Dat geldt m.i. vooral voor Autodoc.
Ik zou niet twijfelen en SKF kopen. Was het eerste wat ik dacht toen ik je titel las: SKF.

Op WinParts (wat altijd mijn voorkeur heeft) kosten de SKF lagers ook zo'n 60-80 auto afhankelijk van type (3 of 4 gaten) en met of zonder bouten. Andere merken zijn allemaal ongeveer dezelfde prijs. Daar vermelden ze als adviesprijs voor die SKF lagers zo'n €200.
Ik ben erg tevreden met Mijnautoondelen.nl, mede omdat ik de onderdelen eventueel zelf even kan ophalen. De oorspronkelijke prijs voor die SKF-lagers voor mijn 1Z5 zou €121. Kortingen tot wel 65% zijn er geen uitzonderingen. :-)

nnp.be heeft mogelijk originele liggen voor een lage prijs.
Dag gehaktbal, ik heb even op de website van NNP.BE gekeken en het is zeker goed om daar ook even rond te neuzen om wellicht nog wat meer referentienummers te vinden. Ik neem aan dat het verwijderen van het wiel voldoende moet zijn om te kunnen zien van welke makelijk de oorspronkelijke lager is?

Ik dacht hetzelfde als @Tees .
Grappig.
Ooit lang geleden had ik een Mondeo.
Bij dealer kostte originele SKF € 400 ex montage (eentje)
Bij localo kostte imitatie € 250 ex montage
Bij Ebay.de kostte originele SKF € 95 incl verzending ;)
Dat komt dan inderddad wel zo'n beetje overeen met de offerte van de Skoda-dealer en de prijs van de SKF bij Mijnautoonderdelen.nl :-)

Laatst bewerkt door een moderator:

PizzaPieter

Donateur
Er staat 'nieuw lid' onder je naam.
Je hebt 14 berichten geplaatst, waarvan de eerste in maart 2022 en je hebt je aangemeld op 22 maart 2019. Voorzover ik kan terugzien geen meet&greet bericht, anders zou 'nieuw lid' anders geschreven zijn

gehaktbal

Forumguru
om wellicht nog wat meer referentienummers te vinden.
Voor NNP is het voldoende om je VIN door te mailen. Zij leveren in principe alleen OEM of OEM-merk onderdelen.

Daarnaast staat bij VAG in inderdaad vaak het onderdeelnr op het onderdeel zelf. Op een wiellager durf ik het je niet te vertellen.

Bovenaan Onderaan